تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۵۷
بازدید: ۶۹۰
کد خبر: ۹۳۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقتصاد نیازمند شورایی نظیر شورای امنیت ملی است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خواستار ایجاد نهاد فرا قوه‌ای، اَبَر وزارتخانه‌ای و شورایی نظیر شورای امنیت ملی، برای توسعه و پیشرفت کشور در یک بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله شد.
اقتصاد نیازمند شورایی نظیر شورای امنیت ملی است

به گزارش می متالز به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی یکشنبه 24 دی 96 در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: این نهاد فرا قوه‌ای باید متشکل از کارشناسان با تجربه دولت، نمایندگان بیت رهبری، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه، نمایندگان جامعه دانشگاهی و همچنین نمایندگان تولیدی صادراتی و خدماتی بخش خصوصی باشد.

وی تاکید کرد: در این نهاد باید برای توسعه کشور برنامه‌ریزی و تصمیم گیری شود و قوانین اقتصادی از سوی این نهاد به مجلس ارائه شود.

شافعی بابیان اینکه تجربه موفق برخی کشورها حاکی از وجود نهادی مقتدر برای تصمیم گیری نهایی در زمینه اقتصاد کشور است، گفت: چین، تایوان، سنگاپور، جمهوری کره و مالزی مشاهده می‌شود؛ بنابراین در ایران هم برای ایجاد تحول بنیادین و تمرکز و تحول اقتصادی باید نهادی فراقوه‌ای و ابر وزارتخانه‌ای ایجاد شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور، دیدگاه‌های جزیره‌ای و مقطعی است که بحران اقتصادی فعلی را به همراه داشته است؛ از این رو باید فداکارانه تصمیم گرفت و نگاه به نسل‌های آینده داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بابیان اینکه در جهان امروز باید در لحظه تصمیم گرفت، خاطرنشان کرد: در این ساختار غلط نمی‌توان تصمیم‌گیری‌های صحیح را برای برون رفت از مشکلات اتخاذ کرد. این روزها وضعیت کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی حکایت از آن دارد که در مجموع حال و روز کشورمان خیلی خوب نیست.

وی ادامه داد: ناکارآمدی‌های بسیار در حوزه اقتصادی، بحران را به حوزه زیست محیطی و اجتماعی نیز کشانده و امروز با سطح بالای کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به تصمیم گیری‌ها را در جامعه به منصه ظهور رسانده است.

شافعی تصریح کرد: البته این مهم به معنای ناامیدی نیست، زیرا به یمن وجود کارشناسان فداکار و ارزشمند و فعالان اقتصادی با اراده در کشور، در شرایط نبود اراده پیشرفت و نداشتن راهبرد و دیدگاه‌های افق بلندمدت می‌توان با فراهم کردن ابزارها و امکانات مورد نیاز پیشرفت، به نقاط بهینه تری در اقتصاد اندیشه کرد.

وی تاکید کرد: در صورت انتخاب راهکارهای صحیح در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله می‌توان ایران را در ردیف ۱۵اقتصاد برتر جهان قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی  ایران یادآور شد: امروز مشکلات اقتصادی کشور می‌رود تا ۲ بال اقتدار سیاسی و اقتدار امنیتی را دستخوش بحران و خطر کند که دلیل اصلی آن تصمیم‌گیری‌های ناکارآمد مبتنی بر نگاه کوتاه مدت و روزمرگی است.

وی ادامه داد: این در حالیست که به فرموده مقام معظم رهبری «با حرکت عادی نمی‌شود پیشرفت کرد و با حرکت عادی و احیانا خواب آلود و بی‌سبب نمی‌توان کارهای بزرگ انجام داد».

شافعی تصریح کرد: شرایط فعلی کشور و تلمبار شدن حجمی از مشکلات اقتصادی در گذر زمان طولانی، منجر به سربرآوردن نارضایتی‌های کنونی شده است و نمی‌توان همچنان بر اقدامات و تصمیمات گذشته پافشاری کرد.

وی تاکید کرد: برای حل بحران‌های ریشه ای، در وهله نخست باید واقعیت‌های موجود جامعه را پذیرفت و از آنها شفاف سخن گفت؛ در غیر این صورت همچنان در دام مشکلات باقی می‌مانیم و شرایط پیچیده تر خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: گسترش نابرابری‌ها، فساد، فقر و بیکاری و کاهش سطح درآمد واقعی و در نهایت عقب ماندن از توسعه اقتصادی، از سال‌ها پیش از سوی کارشناسان متعهد، متخصصان و بخش خصوصی پیش‌بینی شده و هشدار داده شده بود.

عناوین برگزیده