تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۰
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۹۳۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکیدشد؛

تامین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی کشور

می متالز - راهکارهای تامین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی کشور با حضور معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت.
تامین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی کشور

به گزارش می متالز، دراین نشست صادق نجفی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ضمن بیان اهمیت موضوع و ضرورت بسترسازی لازم برای ایجاد اشتغال در کشور در جهت تسهیل در تامین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرکها و نواحی صنعتی کشور خواستار همراهی و مساعدت مجموعه همکاران وزارت نیرو شد.

در ادامه میدانی، معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به نقش بالای آب برای بخش صنعت در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی، تامین آب مورد نیاز این بخش در راستای سیاست های کاری وزارت نیرو در جهت تامین معیشت جایگزین از اهم برنامه های کاری این وزارتخانه می باشد.

در انتهای این نشست در جهت تسهیل در فرآیند تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و شهرک ها و نواحی صنعتی کشور مقرر شد با توجه به خلاء های موجود برای تسهیل در کار و پیگیری اثر بخش مسائل تخصیص آب و تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و نیز اجرای مفاد منشور حقوق شهروندی از سوی دیگر در ساختار سازمانی و تشکیلاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت های آب منطقه ای استان ها حداقل یک نفر مدیر یا کارشناس مسئول به عنوان پیگیری کننده و متولی موضوع تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و شهرک ها و نواحی صنعتی تعیین گردد.

همچنین مقرر شد بر اساس توافقات به عمل آمده در جلسات بررسی راهکارهای تامین آب با توجه به نیازهای آبی کم شهرک ها و نواحی صنعتی و سهم بالای آب تامین شده در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بحث تخصیص آب به شهرک ها و نواحی صنعتی از محل صرفه جوئی های حاصل شده از اجرای طرح تعادل بخشی در اولویت قرار داده شود و آب مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی تا سقف مصوبه مجلس شورای اسلامی تامین شود.

همچنین در این نشست تفاهم شد که نرخ خدمات ارائه شده به منابع آب زیرزمینی (موسوم به حق النظاره) چاه های آب شهرک ها و نواحی صنعتی به جای محاسبه بر اساس پروانه بهره برداری بر اساس میزان آب واقعی برداشتی (طبق کنتور) محاسبه شده و با توجه به اعتراضات موجود تعرفه آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار داده شود.

در نشست مشترک دو معاون وزیر مقرر شد که در طرح های تامین آب که توسط دولت تامین اعتبار شده، وزارت نیرو هزینه های سرمایه گذاری اولیه را از شهرکها و نواحی صنعتی اخذ ننماید و با توجه به محدودیت های موجود در زمینه تامین آب، ضرورت تلاش هر چه بیشتر در جهت مدیریت بهینه مصرف آب و همچنین ایجاد سیستم های بازچرخانی و توسعه سیستم های استحصال آب صنعتی و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده تصفیه خانه های فاضلاب شهرک ها و نواحی صنعتی مورد تاکید قرار داده شد.

همچنین دو طرف تفاهم کردند که در راستای اجرای دستورالعمل اصلاحی نحوه اجرای مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب، تغییر کاربری مجوز چاههای آب کشاورزی خریداری شده به صنعتی به گونه ائی صورت پذیرد که میزان آب چاههای خریداری شده بدون کاهش مطابق میزان آب چاه طبق پروانه بهره برداری قبلی منتقل گردد.

در ادامه مقرر شد در راستای اجرای آئین نامه اصلاحی مواد 10، 11 و 13 آئین نامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب، شهرک ها و نواحی صنعتی از اعمال محدودیت عمق حفاری برای چاه های آبی که نیاز به کف شکنی و لایروبی دارند مستثنی شوند و مطالعات مورد نیاز برای اجرای طرحهای آبرسانی شهرک ها و نواحی صنعتی از محل منابع در اختیار وزارت نیرو توسط این وزارتخانه صورت پذیرد.

با تفاهم معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در راستای اجرای مفاد ماده 81 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 و همچنین ماده 54 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه مقرر شد هر دو دستگاه با پیگیری مشترک از سازمان برنامه و بودجه به نحوی موضوع را پیگیری نمایند که هر ساله بر اساس برنامه های عملیاتی، اعتبارات مورد نیاز جهت آبرسانی به شهرک ها و نواحی صنعتی در بودجه های سنواتی پیش بینی شود.
همچنین تصمیم بر این شد که با توجه به انتقال واحدهای صنعتی موجود اعم از داخل و بیرون شعاع 120 کیلومتری تهران و 50 کیلومتری اصفهان و 30 کیلومتری سایر کلان شهرها به شهرکها و نواحی صنعتی مقرر شد پیگیری های لازم جهت انتقال میزان سهم آب آنها نیز از مصارف شهری به مصارف شهرک ها و نواحی صنعتی نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار داده شود.

بر اساس تفاهم دو طرف مقرر شد در جهت تامین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به میزان 2600 لیتر بر ثانیه در سال مزین به نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" مساعدت های لازم توسط همکاران معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو صورت پذیرد.

همچنین در این نشست این دو مقام مسوول تفاهم کردند که در جهت اجرای بند 4 بخش الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه کشور جهت ایجاد 98 ناحیه صنعتی در مراکز دهستان ها، مقرر شد موضوع تامین آب مورد نیاز برای نواحی صنعتی نیز توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار داده شود.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده