تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۵
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۹۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان شرقی مطرح کرد:

سهم ۱.۶ درصدی آذربایجان شرقی از صادرات ۸ ماهه کشور به سوریه / ضرورت افزایش سهم کالاهای صادراتی این استان

می متالز - رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش سهم کالاهای صادراتی به کشور سوریه، گفت : ۱.۶ درصد از صادرات به کشور سوریه در هشت ماهه امسال، سهم آذربایجان شرقی بوده است.
سهم ۱.۶ درصدی آذربایجان شرقی از صادرات ۸ ماهه کشور به سوریه / ضرورت افزایش سهم کالاهای صادراتی این استان

به گزارش می متالز، حسین نجاتی در اولین جلسه میز صادراتی کشور سوریه در جمع تجار و بازرگانان افزود: فضا برای حضور بازرگانان ایرانی مخصوصاً استان در شرایط پس از جنگ در کشور سوریه فراهم شده است .

وی با اشاره به آمار صادرات کشور به سوریه ادامه داد: در هشت ماهه امسال ۱۷ هزار تن محصولات صادراتی به ارزش ۱۶۷ میلیون دلار به کشور سوریه صادر شده است.

نجاتی عمده اقلام صادراتی را مواد شیمیایی و آلی، لوله و پروفیل های فولادی تو خالی، مواد دارویی، شیر خشک دانست و بیان کرد: این میزان صادرات ۱۴ درصد به لحاظ ارزشی و 12.6 درصد به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان شرقی همچنین میزان سهم صادرات انواع کالاها به سوریه از طریق گمرکات استان را بسیار ناچیز دانست و گفت: از کل صادرات کشور تنها 1.6 درصد آن کالاهای تولیدی استان را شامل می شود.

نجاتی با حمایت از تجاری که پیش از این و قبل از دوران جنگ در سوریه سرمایه گذاری کرده اند، تصریح کرد: این تجار منبع بسیار غنی از تجربه هستند و تجار استان باید از تجربیات این قبیل شرکت ها برای حضور موثر در کشور سوریه بهره مند شوند.

وی گفت: از سال ۹۰ تا سال ۹۵ قانون تجارت آزاد با کشور سوریه اجراشد و در جریان آن تعرفه های 88 قلم کالا به 4 درصد رسید که این موضوع امسال نیز در کتاب مقررات صادرات و واردات تمدید شده و ضروری است واحدهای صادراتی استان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه تعرفه کالاهای تولیدی و پتانسیل دار استان را در سریعترین زمان ممکن اعلام تا موضوع به مراجع مرتبط قانونی ارسال شود.

در ادامه این جلسه برندسازی کالاهای مزیت دار صادراتی استان، نقش مهم سفیر و رایزنان بازرگانی در کشور سوریه، سرمایه گذاری مشترک، بازاریابی و بازارسنجی و ضرورت بررسی راهکارهای انتقال ارز مورد تاکید حاضرین قرار گرفت.

در پایان این جلسه مسؤولین کمیته های میز سوریه در قالب چهار کمیته اعتباری بانکی تضامینی، ترویج و مطالعات بازار، کمیته زیرساخت های قانونی و استانداردها و کمیته فنی و مهندسی مشخص شدند. این کمیته ها اغلب در موارد اجرایی و مشورتی در میز سوریه فعالیت خواهند داشت.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده