تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۹۴۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس سازمان ملی استاندارد با رد احتمال تعویق در زمان اجرا تاکید کرد

اجرای ۸۵ استاندارد صنعت خودرو قطعی است

می متالز - میترا ممسنی: تنها ۱۲ روز به اجرای فاز یک قانون پر سروصدای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در صنعت خودرو مانده است؛ قانونی که همزمان با مطرح شدن آن در شورای سیاست‌گذاری خودرو و ابلاغ آن به خودروسازان، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر خروج پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید را مطرح کرد.
اجرای ۸۵ استاندارد صنعت خودرو قطعی است

به گزارش می متالز، حال با نزدیک شدن به زمان اجرای این قانون این پرسش مطرح می‌شود که آیا شرایط برای اجرا فراهم است؟ آیا خودروسازان با توجه به زمان ابلاغ شده برای اجرای این استانداردها در خطوط تولید خود آمادگی دارند؟ این شرایط در حالی است که پیش از این نیز زمزمه‌هایی مبنی بر به تعویق افتادن این قانون مطرح شده بود اما رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اجرایی شدن این قانون و فازهای آن بر اساس ابلاغیه شورای سیاست‌گذاری خودرو اظهار کرد: اجرای این قانون به هیچ عنوان به تاخیر نخواهد افتاد.
نیره پیروزبخت با تاکید بر اجرایی شدن برنامه جدید استانداردسازی خودروها از ابتدای دی امسال اظهار کرد: این سازمان برنامه ارتقای استانداردهای خودرویی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده را رعایت خواهد کرد.


اجرای فاز یک در اول دی امسال


رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ملاک قطعی و نهایی برای اجرای استانداردهای جدید خودرویی که همان توقف خطوط تولید خودروهای قدیمی است، اول دی سال آینده خواهد بود، افزود: بر این اساس برنامه فاز یک نیز از اول دی امسال آغاز خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا اول دی سال آینده اجرای این استانداردها به پایان خواهد رسید.
وی تاریخ فاز یک اجرای استانداردهای جدید را اول دی امسال همراه با اجرای ۶۱ استاندارد جدید اعلام و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها ۲ استاندارد نیز اول تیر سال آینده و۲۲ استاندارد باقیمانده نیز از اول دی سال آینده اجرایی خواهد شد. 
پیروبخت یادآور شد: استانداردهای تدوین شده بر پایه استانداردهای روز اروپاست که از سال گذشته میلادی مورد تاکید قرار گرفته و خودروسازان نیز ملزم به اجرای آن شده‌اند هرچند به دلیل زمان‌بر بودن انطباق خودروسازان برای طراحی با سیستم‌ها، اجرای آن به تعویق افتاده است.
اجرای قانون ارتقای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه از سوی خودروسازان در حالی از اول دی امسال کلید می‌خورد که به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد در این ماه اجرای ۶۱ استاندارد جدید در دستور کار قرار گرفته و از آنجا که تنها ۱۲ روز به این زمان مانده دور از ذهن به نظر می‌رسد که به مرحله اجرایی برسد چراکه گزارش‌های ارائه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به تازگی منتشر شده نیز نشان می‌دهد درحال‌حاضر تنها ۹ خودرو سواری موفق به دریافت ۴ ستاره کیفی شده‌اند که با این شرایط به نظر می‌رسد چندان زمینه ارتقای این استانداردها در خطوط تولید خودروسازان آماده نشده و مشخص نیست تاکید رئیس سازمان ملی استاندارد بر اجرای این قانون بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده با چه معیاری انجام می‌شود.


خودروسازان آماده نیستند


در همین حال شهرام آزادی، معاون فناوری‌های پیشرفته خودرویی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» نیز به این موضوع اشاره می‌کند که به نظر نمی‌رسد بسیاری از خودروسازان برای اجرای استانداردهای جدید و ارتقای آنها از ابتدای دی امسال آماده باشند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توقف تولید خودروهای قدیمی که بر اساس قانون ارتقای استانداردهای خودرویی انجام می‌شود از دی سال آینده خواهد بود، افزود: با این حال به نظر می‌رسد برای اجرای فازهای بعدی که ارتقای استانداردهای جدید است نیز خودروسازان آماده نبوده و حتی برخی از خودروها قادر به گذراندن استانداردهای جدید نباشند.
آزادی در پاسخ به نحوه نظارت سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای جدید نیز گفت: نحوه نظارت مانند گذشته و با تکیه بر روش‌هایی همچون گرفتن نمونه‌هایی از خودرو و خطوط تولید خودروسازان خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: هنگامی که طراحی و توسعه محصولات جدید به پایان می‌رسد آزمایش‌های (COP (confirmative of production که مربوط به خطوط تولید بوده و نمونه‌برداری از خطوط تولید است، انجام می‌شود. این امر با آزمون‌های صحه‌گذاری و هومولوگیشن همراه شده و درحال‌حاضر این دو روش برای نظارت بر استاندارد بودن خودروها اعمال می‌شود که در گذشته نیز اجرا شده است. 
وی با بیان اینکه آزمایش‌های هومولوگیشن شامل استانداردهای هشتادوپنجگانه است، تصریح کرد: روال نظارت بر تولیدات خودروسازان در دنیا به صورت استاندارد و با تکیه بر این دو شیوه نظارت است و برای محصولاتی که به تازگی توسعه داده شدند باید مدارک موجود باشد تا مجوز تولید به آنها داده شود و اگر خودرویی در خط تولید بوده و تعدادی از استانداردها مشمول حال آن می‌شود از خطوط تولید نمونه برداشته شود.


حذف قطعی برخی خودروها از خطوط تولید


آزادی در ادامه افزود: خودروهایی که قرار است تحت لیسانس شرکت‌های خارجی وارد شود از ابتدا مقررات شامل آنها می‌شود و در شرکت اصلی مذاکرات انجام شده و خودرویی که تولید می‌شود شامل این استانداردهاست اما برای خودروهایی که در خط تولید داریم تعدادی از خودروها در صورتی قادر به پاس کردن این استانداردها هستند که تغییراتی بر آنها اعمال یا سیستم‌هایی مانند سیستم کنترل پایداری روی آنها نصب شود. 
معاون فناوری‌های پیشرفته خودرویی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با تاکید بر اینکه این شرایط در حالی است که برخی از خودروها توانایی گذراندن استانداردهای تعیین‌شده را ندارند، اظهار کرد: برای نمونه ممکن است برخی از خودروها موفق به گذراندن آزمون تصادف عابر پیاده نشوند که به طورقطع این خودروها از خطوط تولید خارج خواهند شد بنابراین با توجه به افزایش الزامات استانداردی در تولید خودروسازان انتظار می‌رود حجم تغییرات در برخی از تولیدات داخلی به میزانی باشد که سال آینده برخی از تولیدکنندگان داخلی ناگزیر به حذف جریان تولید باشند. 
وی اجرای الزامات جدید استانداردی را نیازمند تغییر و بازنگری در طراحی محصولات داخلی دانست و افزود: در برخی از محصولات داخلی امکان بازنگری در طراحی برای اجرای استاندارد جدید فراهم است اما در تعدادی از تولیدات نیازمند تغییرات اساسی هستیم که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری در خطوط و ابزار تولید بوده که به طور قطع هزینه آن اقتصادی نخواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه با توجه به مهلت تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد آیا خودروسازان در این مدت خود را برای اجرای استانداردهای جدید آماده کرده‌اند نیز گفت: خودروسازان به دنبال رسیدن به استانداردهای جدید بودند اما ممکن است برخی از این خودروها که مشکلات بیشتری دارند نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. در برخی از خودروها که با مشکلات اساسی روبه‌رو بوده‌اند خودروسازان برنامه‌ای برای ارتقای آنها نداشته و در نظر دارند آنها را از خطوط تولید خارج کنند.
آزادی با بیان اینکه توسعه تولید خودروهای جدید راهکاری برای تحقق الزامات استانداردی جدید خواهد بود، گفت: توسعه تولید محصولات جدید نیازمند تقویت مراکز تحقیق و توسعه در شرکت‌های خودروسازی است. بنابراین برای رسیدن به این استانداردها باید علاوه بر سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و توسعه تولید خودروهای جدید، تعامل با شرکت‌های خارجی نیز دنبال شود. وی تاکید کرد: نوع تعامل‌ها باید به گونه‌ای باشد که انتقال فناوری هنگام تولید این خودروها انجام شود تا به‌تدریج شاهد افزایش تولید خودروهای جدید در کشور باشیم و چنانچه این راهکارها به صورت هماهنگ عملیاتی شوند، می‌توان شاهد توسعه تولید خودروهای جدید و دستیابی به استانداردهای جدید خودرویی بود.

عناوین برگزیده