تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۰
بازدید: ۵۲۰
کد خبر: ۹۴۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رکوردزنی تولید و فروش خودرو در امریکای لاتین ادامه دارد

مکزیک، برنده جنگ نفتا

می متالز - سارا گلچین: تولید و صادرات وسایل نقلیه در مکزیک در ۱۱ ماه امسال میلادی توانست رکوردشکنی کند و از سطحی که سال گذشته مقامات این کشور پیش‌بینی کرده بودند، بالاتر برود. این را مقامات صنعت خودرو در مکزیک روز چهارشنبه ۶ نوامبر (۱۵ آبان) اعلام کردند.
مکزیک، برنده جنگ نفتا

به گزارش می متالز، تولید خودرو در مکزیک در ماه گذشته میلادی یعنی نوامبر (آبان) ۴/۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. در ۱۱ ماه گذشته میلادی، تولید خودرو در مکزیک با ۹/۴ درصد افزایش به ۳/۵۳ میلیون دستگاه رسید که این رقم از مجموع تولید سال گذشته میلادی یعنی ۳/۴۷ دستگاه خودرو بیشتر است. میزان صادرات این کشور نیز در ۱۱ ماه گذشته ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب صادرات خودرو مکزیک در ۱۱ ماه امسال به رقم ۲/۸۵ میلیون دستگاه رسید که از رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی یعنی ۲/۵۵میلیون دستگاه بیشتر است. در ۱۲ ماه سال گذشته میلادی نیز میزان صادرات مکزیکی‌ها ۲/۷۷ میلیون دستگاه بود. 
رکوردزنی مکزیکی‌ها در تولید و فروش باعث شد جایگاه این کشور به‌عنوان چهارمین صادرکننده و هفتمین تولیدکننده بزرگ وسایل نقلیه در جهان ثبت شود. این را ادواردو سولیس، رئیس انجمن خودروسازان مکزیک اعلام کرد و گفت این انجمن انتظار دارد تولید خودرو در مکزیک در سال آینده میلادی به ۴ میلیون دستگاه و صادرات نیز به ۳/۲ میلیون دستگاه برسد. 
رشد بی‌وقفه صنعت خودرو مکزیک در ۸ سال گذشته، این صنعت را در کانون توجه مذاکرات با مکزیک و کانادا برای تغییر در موافقتنامه تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) قرار داده است. 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا از زمان تبلیغات برای رئیس‌جمهور شدن تا همین روزها بارها بر تغییر در نفتا تاکید کرده و با شعار «نخست امریکا» خواهان تغییر در این قرارداد شده است. از نظر ترامپ موافقتنامه فعلی به مشاغل در امریکا ضربه وارد می‌کند. 
قرار است دور تازه‌ای از مذاکرات غیررسمی درباره نفتا میان ۳ کشور در سطح مذاکره‌کنندگان میان‌رده برگزار شود اما به گفته آقای سولیس، رئیس انجمن خودروسازان مکزیک، خبر ویژه و قابل‌توجهی درباره قوانین اولیه موجود در این قرارداد در بخش خودرو از این مذاکرات بیرون نخواهد آمد. 
رئیس انجمن خودروسازان مکزیک گفت ما به جایگاه خود چسبیده‌ایم. به گفته او تنها پیشنهاد مکزیک برای میز مذاکره همان پیشنهادی است که خواسته دولت‌های کانادا و مکزیک و نیز خودروسازان دو کشور و البته خودروسازان امریکا است و چیزی جز دست‌نخورده ماندن قرارداد اولیه نیست. 
به گفته این مقام بلندپایه خودرویی در مکزیک پیشنهاد دولت امریکا برای تغییر قوانین نفتا حتی برای خودروسازان امریکایی هم قابل اجرا نیست. 
صنعت خودرو، دومین بخش بزرگ تولیدی در مکزیک پس از صنایع غذایی و بسته‌بندی است و نزدیک یک‌سوم صادرات این کشور در بخش تولید را تشکیل می‌دهد. البته این میزان با احتساب بخش قطعه در نظر گرفته شده است. 
امریکایی‌ها در ماه نوامبر (آبان) یک درصد کمتر از مکزیک خودرو خریدند اما واردات آنها از مکزیک در ۱۱ ماه گذشته ۹/۳درصد افزایش یافت که این یعنی واردکننده ۷۵ درصد مجموع صادرات خودرویی مکزیک بودند. دقیق‌تر اینکه ۱۴ درصد مجموع خودروهای فروخته شده در امریکا تولید مکزیک هستند و از این کشور وارد امریکا می‌شوند. 
هرچند امریکا همچنان نقش پررنگی در بالا بودن صادرات مکزیک ایفا می‌کند اما مکزیکی‌ها از زمان روی کار آمدن ترامپ به‌روشنی با عزمی جدی به‌دنبال یافتن گزینه‌های جایگزین برای صادرات هستند. 
در آن سوی ماجرا، صنعت خودرو در امریکا نه‌تنها مربوط به شهر دیترویت و ایالت میشگان است بلکه اثرگذاری سراسری در این کشور دارد. تولید خودرو و قطعات آن در امریکا به‌طور مستقیم ۸۷۱ هزار نفر را مشغول کار کرده است. شکی نیست که بسیاری از این افراد در قلب خودروسازی امریکا یعنی دیترویت و میشیگان کار می‌کنند اما ده‌ها هزار نفر دیگر هستند که در ایالت‌هایی مانند اهایو، ایندیانا، تنسی، کنتاکی، آلاباما و ایلینویز در صنعت خودرو امریکا مشغول فعالیت هستند. برای نمونه، نزدیک ۳۲هزار شغل مربوط به تولید قطعات وسایل نقلیه در کالیفرنیا است که البته این رقم شامل مشاغل روبه‌رشد بخش فناوری‌های خودرویی نمی‌شود؛ مشاغلی که از سیلیکون‌ولی تا سایر نقاط امریکا گسترده شده است. 
سال گذشته، ۱۶هزار و ۷۰۸ نمایندگی فروش در هر گوشه از امریکا فعالیت می‌کردند که یک میلیون‌و ۱۳۱هزار و ۹۰۰ شغل پردرآمد را برای امریکایی‌ها فراهم کرده و همه توانستند ۱۷/۴ میلیون وسیله نقلیه سبک را بفروشند. این رقم ۲میلیون دستگاه بیش از سالی بود که موافقتنامه نفتا اجرایی شد. 
نفتا با حذف تعرفه‌ها و سایر موانع برای تجارت و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بسیار جدید به شرکت‌های امریکایی اجازه داده در فضای رقابتی بازارهای جهانی باقی بمانند. از زمان اجرایی شدن نفتا، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بسیاری صدها میلیارد دلار در کارخانه‌های جدید و بازسازی‌شده امریکایی سرمایه‌گذاری کردند. در این شرایط طبیعی است که اشتغالزایی زیادی در این حوزه انجام شده باشد. میزان درآمد حاصل از صنعت خودرو نیز در این مدت در امریکا ۶۴/۸۶میلیارد دلار افزایش یافته است. 
با نگاهی به این آمار و ارقام به نظر می‌رسد بروزرسانی این موافقتنامه ۲۳ساله تنها باید با این هدف انجام شود که رقابت‌پذیری امریکایی‌ها با حفظ مسیر رو به جلوی زنجیره جهانی تامین باشد. در ۴ سال گذشته بخش زنجیره تامین در این کشور باعث شده ۱۹ درصد افزایش در تولید قطعات خودرو و ۱۷/۵درصد نیز در مشاغل نمایندگی ایجاد شود. 
دولت ترامپ در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده قوانین و مقررات جدید باید به رقابت کسب‌وکارهای امریکایی کمک کند اما به‌ظاهر رویه‌ای که برای این کار در پیش گرفته چندان با این خواسته هماهنگی ندارد. ترامپ اصرار دارد نفتا را لغو کند، حال آنکه شواهد و آمار از سودمند بودن این توافقنامه حکایت دارد. 
به‌هرحال نفتا یکی از پرچالش‌ترین موافقتنامه‌هایی بود که دونالد ترامپ روی آن دست گذاشته است. این قرارداد که شرکت‌های خودروسازی و فعالان زیادی در این حوزه را درگیر می‌کند، همچنان به نتیجه دلخواه ترامپ یا خودروسازان نرسیده است. حال باید منتظر ماند و دید که ترامپ می‌تواند مانند توافقنامه پاریس از این توافق خارج شود یا آن را تغییر دهد یا اینکه زور مکزیک و کانادا به او خواهد رسید و نفتا به همین روال یا با تغییرات جزئی باقی خواهد ماند. 
منبع: Thehill.com
Foxbusiness

عناوین برگزیده