تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۷
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۹۴۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با احتساب درآمد حاصل از ۵ بخش محقق می‌شود

درآمد ۶۴۲۹ میلیارد تومانی دولت از خودرو در بودجه ۹۷

می متالز - ماه گذشته و همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی، دخل و خرج صنعت خودرو نیز مانند سایر بخش‌ها مشخص شد. براساس لایحه بودجه سال ۹۷ درآمد دولت از مجموع شماره‌گذاری، نقل و انتقال خودرو، عوارض ورود خودرو، حقوق ورودی و بیمه شخص ثالث در مجموع به ۶۴۲۹ میلیارد تومان می‌رسد.
درآمد ۶۴۲۹ میلیارد تومانی دولت از خودرو در بودجه ۹۷

به گزارش می متالز، در این میان کاهش درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو از رقم ۳ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان در لایحه بودجه ۹۶ به رقم ۲ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ نشان از تصمیمات جدی دولت در زمینه کنترل واردات خودرو دارد. دولت براساس بند درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه سال ۹۷ برای حقوق ورودی خودرو رقم ۲ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده و این در حالی است که بر اساس لایحه بودجه ۹۶، حقوق ورودی این بخش معادل ۳هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. همچنین درآمد حاصل از واردات خودرو در لایحه بودجه سال آینده به میزان ۵ درصد نرخ روی کشتی ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده در حالی‌که این عدد در بودجه سال گذشته با احتساب افزایش ۵ درصدی رقمی معادل ۲۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نشان از برنامه‌ریزی دولت با هدف افزایش عوارض واردات خودرو دارد. بر این اساس عایدی دولت از این محل در سال ۹۷ نسبت به امسال معادل ۴۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور درآمد دولت حاصل از شماره‌گذاری خودروها نیز هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان پیشنهاد شده است بنابراین براساس بند درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی لایحه بودجه سال ۹۷ دولت برای مالیات شماره‌گذاری به رقم هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده و این در حالی است که این رقم در بودجه سال ۹۶، ۱۱ هزار و ۱۷۳ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال پیش‌بینی شده بود که نشان از افزایش این درآمد در سال آینده دارد. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بخش دیگری به صنعت خودرو اختصاص دارد که بر این اساس دولت درآمد ۷۶۴ میلیارد تومانی را از محل مالیات نقل و انتقال خودرو پیش‌بینی کرده و این در حالی‌است که این رقم در بودجه سال گذشته ۷۴۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. در بخش دیگر لایحه بودجه سال آینده نیز براساس بند درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی لایحه بودجه سال ۹۷، دولت برای حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد، معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد کرده که نگاهی به لایحه بودجه سال گذشته نشان از همین رقم دارد. بر این اساس تغییری در این بخش ایجاد نشده و مانند سال گذشته رقم پیشنهادی حق بیمه‌ها هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این اعداد در حالی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که شنیده‌ها از توافق اعضای شورای اقتصاد با هدف افزایش تعرفه واردات خودرو حکایت دارد. پیش از این نیز با هدف اصلاح نظام تعرفه واردات، تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ به ۵۰ درصد پیش‌بینی شده بود. همچنین خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی مشمول افزایش ۵۵ درصدی تعرفه واردات شدند به طوری که درصورت تصویب هیات وزیران از ۴۰ درصد فعلی به ۹۵ درصد خواهد رسید. 
خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و در عین حال خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی مشمول افزایش ۹۵ درصدی تعرفه واردات شدند به طوری که احتمال دارد از ۵۵ درصد فعلی به ۱۵۰ درصد افزایش یابند همچنین برای خودروهای با حجم موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سی‌سی همین میزان افزایش درنظر گرفته شده است. شنیده می‌شود بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده، مقرر شده تا اصلاح نظام تعرفه‌ای انجام شود و حال با پایان یافتن بررسی لایحه بودجه ۹۷ در هیات وزیران به زودی میزان تعرفه‌ها در این هیات تعیین تکلیف خواهد شد اما در همین حال بررسی اعداد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۷ نشان می‌دهد که دولت نیز تصمیم جدی برای افزایش میزان تعرفه‌ها دارد. در همین حال علی علی‌آبادی‌فراهانی، مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرده که سناریوهای مختلفی درباره ساماندهی واردات خودرو پیشنهاد شده که هنوز هیچ‌کدام نهایی نشده است. وی افزود: پیشنهادهای مطروح یکی مشارکت در تولید و توسعه صادرات بود. یکی دیگر از پیشنهادها درباره لوکس بودن یا نبودن خودروها بوده، بدین معنا که از واردات خودروهای لوکس جلوگیری شود اما هیچ‌کدام از این پیشنهادها نهایی نشده است.

عناوین برگزیده