تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۱۸
بازدید: ۱۶۲۰
کد خبر: ۹۴۲۹
سرویس خبر : انرژی
بررسی وضعیت صنعت برق و الکترونیک در کشور نشان داد

تولید زیرزمینی؛ آفت صنعت کلید و پریز

می متالز - زینب عبدی: هرچند تولید کلید و پریز و ورود آن به کشور تاریخچه مشخصی ندارد اما رشد این صنعت در چند دهه گذشته قابل توجه است البته فعالان این صنعت تعداد محدودی هستند،
تولید زیرزمینی؛ آفت صنعت کلید و پریز

به گزارش می متالز، با این حال تا ۷۰ درصد نیاز داخل را تامین می‌کنند. لاله‌زار از خیابان‌های قدیمی تهران است که امروز به عنوان بازار لوازم و تجهیزات برقی مانند لوستر و کلید و پریز شناخته می‌شود. با گشتی در این خیابان و رسیدن به خیابان جمهوری از وجود کارگاه‌های زیرزمینی ساخت کلید و پریز آگاه می‌شوید. در گذشته کلید و پریز به شکل ساده و با دو رنگ سفید و کرم در بازار وجود داشت اما اکنون مدل‌های مختلفی از آن به صورت ساده و همچنین هوشمند در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود در حالی که این محصولات در خانه‌ها و آپارتمان‌ها یا زیرزمین‌های خیابان جمهوری، منوچهری و سعدی تولید می‌شود. به گفته حسین درودیان، رئیس اتحادیه الکتریک تهران، حدود ۲۰ تولیدکننده ایرانی در بازار کلید و پریز برق به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد از نیاز بازار ایران با تولیدات نشان‌های تجاری داخلی تامین می‌شود و بقیه نیاز کشور از طریق واردات محصولات چین، ترکیه، آلمان و فرانسه تامین می‌شود. اهمیت استفاده از کلید و پریز برق بر هیچ کسی پوشیده نیست و ضرورت وجود این صنعت در زندگی امروز بر همه مشخص است ضمن آنکه مواد اولیه و لوازم مورد نیاز این صنعت در داخل تامین می‌شود. کلید و پریز از صفر تا صد در ایران تولید می‌شود اما حاشیه سود پایین تولیدکنندگان را به فعالیت‌های زیرزمینی سوق داده است. هرچند بازار مصرف بسیار بزرگی دارد و حتی کافی است هر واحد آپارتمانی، هر واحد اداری و هر مکانی را که به نوعی به زندگی مربوط است، تصور کنید تا آمار و ارقام بازار مصرف بسیار بزرگ این وسایل ضروری به‌دست آید. اما به گفته فعالان این صنعت، نرخ تمام‌شده کلید و پریز جوابگوی هزینه‌های تولید نیست. تولید کلید و پریز در ارتباط مستقیم با بازار ساختمان است چراکه کلید و پریز از ابزار کنترل جریان برق است و وجود آن در مدارهای الکتریکی امری غیرقابل چشم‌پوشی در صنعت ساخت‌وساز است. تصور یک ساختمان بدون داشتن کلید و پریز ممکن نیست. با این حال رکود بازار مسکن و ساخت‌وساز دامن‌گیر صنعت کلید و پریز هم شده است در حالی که اگر در این حوزه شاهد رونق کسب‌وکار باشیم علاوه‌بر تامین نیازهای داخل امکان صادرات کلید و پریز به کشورهای همسایه و درحال توسعه نیز وجود دارد.


کارگاه‌های زیرزمینی؛ مهم‌ترین آفت


حسین درودیان، رئیس اتحادیه الکتریک تهران یکی از مشکلات صنعت کلید وپریز را وجود کارگاه‌های زیرزمینی و تولید اجناس نامرغوب از سوی افراد ناآشنا عنوان و تاکید کرد: وجود چنین کارگاه‌هایی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند، آفت این صنعت به شمار می‌رود که متاسفانه به دلیل نداشتن مجوز و پروانه ثبت، از سوی هیچ سازمانی مورد بررسی و بازرسی قرار نمی‌گیرد. این افراد مواد اولیه نامرغوب را از چین وارد و در کارگاه‌های خانگی و غیرمجاز به تولید کلید و پریزهای غیراستاندارد اقدام می‌کنند. درودیان معتقد است که امروزه دیگر ۲ میلیارد تومان برای شروع تولید کلید و پریز کافی نیست و با هزینه کردن این مبلغ تنها در سطح ابتدایی می‌توانید فعالیت کنید و اگر قصد توسعه کار را داشته باشید باید سرمایه بیشتری فراهم کنید.فعالیت در این حوزه در دو سطح کارگاهی و کارخانه‌ای امکان‌پذیر است که برای شروع کار در هر کدام از این دو شکل، داشتن آزمایشگاه برای رعایت استانداردها ضروری به نظر می‌رسد. ضمن اینکه درحال‌حاضر بیشتر کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده به انبار اجناس چینی تبدیل شده‌اند.


صادرات به آسیای میانه


درودیان ادامه داد: هر سال میلیون‌ها دلار برای وارد کردن کلید و پریز از ترکیه و کشورهای اروپایی هزینه می‌شود. اگر این مبلغ برای حمایت از تولید داخلی صرف شود، علاوه‌بر خودکفایی، به ارزآوری این صنعت در ایران کمک خواهد کرد. به گفته وی، نبود نقدینگی برای تولیدکنندگان، بهره‌های بانکی و نبود تسهیلات برای تولید، هزینه‌های تامین اجتماعی و بیمه کارگران، تعرفه‌های صادراتی و مالیات و عوارضی که در بخش تولید وجود دارد از دیگر مشکلات فعالیت در این حوزه است. رئیس اتحادیه الکتریک تهران گفت: ارتباط اتحادیه الکتریک بیش از کارخانه‌داران و تولیدکنندگان با فروشندگان این حوزه است به همین دلیل آمار دقیقی در زمینه صادرات و واردات این بخش ندارد؛ هرچند شرکت‌های بسیار خوشنامی در این حوزه صادرات کرده‌اند به طوری که محصولات آنها به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.درودیان رشد این صنعت در ۱۸ سال گذشته را چشمگیر عنوان و تصریح کرد: با ورود فناوری‌های روز دنیا، این صنعت، چه در شکل ظاهر و چه در کیفیت و کمیت دچار تحول قابل توجهی شد اما هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به کشورهای پیشرفته در این صنعت در پیش داریم. وی با اشاره به پیشرفت تولید کلید و پریز ادامه داد: کلید و پریزهای هوشمند نصب راحت‌تری داشته و به پیچ و مهره نیاز ندارند و به دلیل مکانیزم فنری پشت‌شان به راحتی در عمق دیوار قرار می‌گیرند. پریزها نیز تنوع بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند به طوری که یک پریز می‌تواند در عین حال چندین کاربرد داشته باشد و به ورودی‌های دیگری تبدیل شود. درودیان گفت: امروز از صفر تا ۱۰۰ کلید و پریز در ایران تولید می‌شود و تولیدات نشان‌های تجاری ایرانی پاسخگوی نیاز مردم است اما میل به مصرف‌گرایی و استفاده از نشان‌های تجاری خارجی باعث شده هنوز هم در این حوزه شاهد وارداتی باشیم. این واردات به طور عمده از چین، ترکیه، آلمان و فرانسه است.


کلید برق از ۲ تا ۳۵ هزار تومان


مجید کریمی، مدیر فروش یک شرکت تولیدی، کلید و پریز را از صنایع اشتغالزا در کشور برشمرد و گفت: در هر یک از واحدهای تولیدی کلید و پریز دارای مجوز دست‌کم ۳۰۰ تا ۵۵۰ نفر نیروی کار فعالیت دارند که با توجه به وضعیت و شرایط بحرانی بیکاری در کشور دولت باید از چنین واحدهایی حمایت کند.کریمی از خرید مواد اولیه از پتروشیمی با نرخ ارز آزاد گلایه و اظهار کرد: تمام این شرایط در حالی است که کالاهای ساخته شده با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود و این اختلاف۲۰ درصدی به سود تولیدکنندگان داخلی نیست.این تولیدکننده گفت: کلید و پریز انواع مختلفی دارد که به طور کلی ۱۳ استاندارد در جهان برای آن تعریف شده است. در استاندارد الزامی ایران، وجود آزمایشگاه با تجهیزاتی که بتوان مواردی مانند رطوبت، حرارت، ولتاژ و مقاومت مکانیکی را اندازه‌گیری کرد، ضروری است.کریمی درباره تنوع و نرخ کلید و پریز در بازار گفت: دامنه کالایی این محصول در برخی از شرکت‌ها به بیش از ۶۰ نوع رسیده که نظر به فناوری به کار رفته در آنها، نرخ‌شان نیز افزایش می‌یابد. با توجه به انواع کلید و پریز و فناوری به کار رفته در آنها دامنه نرخ این کالا بسیار متنوع است. تنها کلید یک پل قیمت‌ها از ۱۸۰۰تومان شروع شده و تا ۳۵ هزار تومان متغیر خواهد بود. چشم الکترونیک، آشکارساز حرکتی، پریز صوتی و نمایشگر هتلی از جمله محصولات گران این گروه کالایی هستند که هر کدام از آنها می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تومان بلکه بیشتر نرخ داشته باشد. در یکی از شرکت‌ها کلید لمسی و کنترلی ۲ تایی ۲۲۹ هزار تومان و کلید لمسی و کنترلی ۳ تایی ۳۱۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.


سخن آخر


برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی کلید و پریز، داشتن ۱۰۰۰ متر زمین با حدود ۱۵ کارگر از مقدمات کار است. مهم آنکه تمام مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید این صنعت نیز از داخل کشور قابل تهیه است، اگرچه برخی شرکت‌ها تمایل به استفاده از ابزارآلات خارجی دارند. این در حالی است که کلید و پریزهای ترکیه‌ای با ۳ برابر نرخ تولیدات ایرانی و کلید و پریز آلمانی نیز تا ۱۰برابر نرخ نشان‌های تجاری ایرانی در بازار داخلی به فروش می‌رسند در حالی که نرخ کلید و پریزهای ایرانی بسیار معقول و مناسب است.

عناوین برگزیده