تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۹۴۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اشتباهات مرگبار خودروسازان جهان

می متالز - سارا گلچین: رسوایی در صنعت خودرو پیشینه تاریخی بلندی دارد. این رسوایی‌ها این روزها با لطف زندگی در عصر اطلاعات و رقابت شانه به شانه خودروسازان برای پیشی گرفتن از یکدیگر بیش از گذشته به چشم می‌آید و البته از قدیمی‌ها هم می‌توان به لطف اینکه سال‌ها از آنها گذشته صحبت به میان آورد.
اشتباهات مرگبار خودروسازان جهان

به گزارش می متالز، مشکلات و ایرادهایی که برخی خودروهای ساخته شده در طول تاریخ این صنعت داشتند گاه حتی باعث شده انسان‌ها به کام مرگ کشیده شوند زیرا ایمنی مهم‌ترین رکن یک خودرو است. وقتی ایمنی خودرو به هر دلیلی مشکل پیدا کند این جان انسان‌ها است که به خطر می‌افتد.اما بخش تلخ ماجرای رسوایی‌های خودروسازان آنجاست که برخی از آنها از نقص‌ها آگاه بوده و هیچ اقدامی نکرده‌اند یا بدتر از آن برخی خودروسازان آگاهانه و برای کسب سود بیشتر در محصولات خود دستکاری‌هایی انجام داده‌اند. این اقدام‌ها اگرچه در مقطعی از چشم همگان دور مانده اما از آنجایی که ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند در وقت آشکار شدن به رسوایی تبدیل شده‌اند. گزارش پیش رو نگاهی به شماری از بدترین و شرم‌آورترین رسوایی‌های خودرویی در تاریخ این صنعت انداخته است.


فاجعه‌سازی تایرهای فایرستون


در سال ۱۹۹۰ میلادی (۶۹-۱۳۶۸خورشیدی) وقتی فورد خودرو به‌طور کامل جدید و شیک خود به‌نام اکسپلورر را عرضه کرد، شاسی‌بلندها در امریکا تنها ۷درصد بازار را در اختیار داشتند. تا سال ۱۹۹۹ میلادی (۷۸-۱۳۷۷خورشیدی) سهم این کلاس خودرویی در امریکا ۲۰ درصد شد و این محبوبیت ادامه پیدا کرد تاجایی‌که اکنون کراس‌اوورها که همان شاسی‌بلندهای جمع‌وجور هستند ۴۰ درصد بازار امریکا را در اختیار دارند. فوردی‌ها برای تایرهای اکسپلورر بازهم به سراغ شرکت تایرسازی فایرستون رفتند؛ کاری که در طول ۱۰۰ سال بارها انجام داده بودند. اما استفاده از این تایرها برای خودرو جدید فورد رسوایی به بار آورد. تایرهای فایرستون برای خودرویی که قرار بود یکی از پرفروش‌ترین وسایل نقلیه دهه خود شود، دردسر به بار آورد. وقتی اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های امریکا (NHTSA) از فورد و فایرستون خواست درباره آمار بالای ترکیدگی لاستیک بررسی‌هایی انجام دهند، فورد فایرستون را سرزنش کرد و فایرستون تقصیر را گردن فورد انداخت. وقتی مسئولیت مرگ ۱۰۰ نفر در سراسر جهان به گردن فایرستون افتاد این شرکت تایرسازی در ابتدا برای ۶/۵ میلیون تایر فراخوان داد و گرم شدن زیاد، فشار کم تایر، وزن و ویژگی‌های نه‌چندان امیدوارکننده اکسپلورر در برابر تصادف را از جمله عوامل ترکیدگی لاستیک‌ها دانست. چند ماه بعد نیز فورد برای ۱۳ میلیون تایر دیگر فراخوان داد و در نهایت دو شرکت در سال ۲۰۰۲ میلادی(۸۱-۱۳۸۰خورشیدی) و پس از اینکه هیچ‌یک مسئولیت اصلی را نپذیرفتند و میلیون‌ها دلار نیز هزینه دادند، همکاری با هم را قطع کردند.


گیر کردن پدال گاز تویوتا


سال ۲۰۱۲ میلادی (۹۱-۱۳۹۰خورشیدی) پس از سال‌ها انکار درباره شتاب ناخواسته در چندین مدل تویوتا و لکسوس و مدارک مشخص دراین‌باره، تویوتا پذیرفت که ۱/۲ میلیارد دلار به‌عنوان جریمه به دولت امریکا پرداخت کند. تویوتا پذیرفت این مبلغ را پرداخت کند تا پیگرد قانونی نشود. این بیشترین جریمه درطول تاریخ برای یک شرکت خودروسازی است. تویوتا نیز مانند هر شرکت دیگری که فراخوان گریبانگیر آن می‌شود، در ابتدا تلاش کرد خطای رانندگان را به رخ کشیده و آنها را مقصر بداند اما در نهایت این خودش بود که جریمه پرداخت کرد.تویوتا ابتدا می‌گفت کفپوش‌های خودرو باعث می‌شود پدال گاز پس از پایین رفتن به آنها گیر کند و دیگر بالا نیاید. به ادعای تویویا این باعث می‌شد خودرو دچار شتاب ناخواسته شود. این ادعا درحالی مطرح می‌شد که اسنادی وجود داشت که نشان می‌داد نقصی در پدال گاز وجود دارد. اما مقاومت فایده‌ای نداشت و ۳ سال بعد تویوتا پذیرفت که در پدال‌ها مشکلی وجود داشته و ۹/۳ میلیون وسیله نقلیه را از سراسر جهان برای رفع ایراد فراخواند.


ایربگ‌های جانی تاکاتا


در دنیای خودرو فراخوان‌ها رسوایی‌های زیادی پیش آورده و برخی از آنها آنقدر فراگیر بوده‌اند که میلیون‌ها وسیله نقلیه را درگیر کرده‌اند اما هیچ‌یک از آنها بی‌شک به اندازه رسوایی ایربگ‌های شرکت ژاپنی تاکاتا دامنه نداشتند. ایربگ‌های ساخت تاکاتا ژاپن با مشکلی که پیدا کرده بودند، ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی و دستکم ۱۷ میلیون خودرو را درگیر ماجرای خود کردند زیرا در همه آنها از ایربگ تاکاتا استفاده شده بود. بین سال‌های ۲۰۰۰ (۷۹-۱۳۷۸) تا ۲۰۰۸ میلادی (۸۷-۱۳۸۶خورشیدی)، این شرکت ژاپنی ایربگ‌هایی ساخت که در برخی موارد با فشار زیاد منفجر می‌شدند و به جای اینکه جان راننده را نجات دهند خود بلای جان می‌شدند. نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۴ میلادی (۸۳-۱۳۸۲خورشیدی) دست به افشاگری زد و اعلام کرد تاکاتا از نقص موجود در کیسه‌های هوا اطلاع داشته اما هیچ حرفی به اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های امریکا نزده است. ان‌اچ‌تی‌اس‌ای شرکت تاکاتا را به ازای هر روز همکاری نکردن با بررسی‌های دولت فدرال ۱۴هزار دلار جریمه کرد. 
درحالی که فراخوان‌ها از سوی شرکت‌های گوناگون خودروسازی برای رفع مشکل ایربگ‌ها ادامه داشت، برآورد شد که ۳۰ میلیون خودرو با این مشکل رودررو باشند. به این ترتیب تاکاتا یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین رسوایی‌های تاریخ خودروسازی را رقم زد.


سوئیچ احتراق نافرمان جنرال‌موتورز


شورولت کوبالت خودرویی بود که می‌توانست به آسانی از ذهن‌ها پاک شود اما نامش در کنار فورد پینتو به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین خودروهای فروخته شده در جهان قرار گرفت. در سال ۲۰۰۷ میلادی (۸۶-۱۳۸۵خورشیدی) شورولت ۹۸هزار خودرو شورولت کوبالت را فراخوان داد. این خودروها نتوانستند استانداردهای ایمنی را به‌دست آورند. در سال ۲۰۱۰ میلادی(۸۹-۱۳۸۸خورشیدی) نیز یک مشکل دیگر یعنی نقص در فرمان خودرو باعث شد ۱/۳ میلیون دستگاه دیگر نیز فراخوانده شوند. اما بزرگترین مشکل شورولت کوبالت که حجت بدنامی را بر این خودرو تمام کرد، مشکل در سوئیچ احتراق بود که باعث می‌شد در سرعت بالا ایربگ‌ها و سامانه‌های ضدقفل از کار افتاده و تصادف‌های مرگباری رخ دهد. جنرال موتورز هم مانند سایر خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات از مشکل فنی خودرو خبر داشت اما به دلیل هزینه‌بر بودن تعمیر، هیچ حرفی درباره آن به میان نیاورد. این خودروساز از سال ۲۰۰۴ میلادی(۸۳-۱۳۸۲خورشیدی) از مشکل باخبر شده بود.


دیزل‌گیت آلاینده فولکس‌واگن


در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۶ شهریور ۱۳۹۴) فولکس‌واگن بزرگترین تولیدکننده خودرو جهان بود و از رشدی به‌نسبت متوسط اما امیدوارکننده در بازار امریکا لذت می‌برد. اما درست یک روز بعد یعنی ۱۸ سپتامبر (۲۷شهریور ۱۳۹۴)همه چیز تغییر کرد. در آن روز آژانس حفاظت از محیط‌زیست امریکا (EPA) به این خودروساز اعلام کرد که قانون هوای پاک را زیر پا گذاشته است. در خودروهای دیزلی این شرکت که سال‌ها به دلیل پاک‌تر، بهینه‌تر و اسپرت‌تر بودن نسبت به رقیبان ستایش می‌شدند، از نرم‌افزاری استفاده شده بود که به خودرو اجازه می‌داد میزان آلایندگی را کمتر از میزان واقعی نشان دهد. در آن زمان پویش «فروش را متوقف کنید» شکل گرفت و میلیون‌ها مشتری عصبانی خواستار پاسخ این خودروساز و جبران خسارت‌های‌شان شدند. فروش فولکس‌واگن (دستکم در امریکا) سقوط آزاد کرد. درنهایت نیز تنها گذر زمان مشخص خواهد کرد که فولکس‌واگن از این رسوایی تا چه اندازه آسیب خواهد دید.  فولکس‌واگن درحالی اقدام به این دستکاری کرد که خودروسازی ۱۴ درصد اقتصاد آلمان را تشکیل می‌داد و به‌دلیل روابط خوب مقامات سیاسی با خودروسازان در این کشور پای بلندپایگان آلمان هم به این ماجرا باز شد. این خودروساز تلاش زیادی کرد که خودروهای دیزلی خود را در امریکا بفروشد و با افتخار از آلایندگی کمتر محصولات خود یاد می‌کرد اما حالا با این رسوایی شرایط به‌طور کامل متفاوت شده است. به‌تازگی یکی از مدیران این شرکت که در این رسوایی دخالت مستقیم داشت به ۷ سال زندان محکوم شد. 
منبع: Cheatsheet

عناوین برگزیده