تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۴
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۹۴۶۵
هزینه‌کرد خودروسازان جهانی در «آرانددی» نشان داد

خطر ناسیونالیسم اقتصادی بیخ گوش «تحقیق و توسعه»

می متالز - سارا گلچین: «تحقیق‌وتوسعه»‌ (Research and development) تلاشی است از سوی شرکت‌های گوناگون برای استفاده از تازه‌ترین دستاوردها و نوآوری‌ها در تولید.
خطر ناسیونالیسم اقتصادی بیخ گوش «تحقیق و توسعه»

به گزارش می متالز، «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» (OECD)، تحقیق و توسعه را این‌گونه تعریف می‌کند: کار خلاقانه‌ای که به‌طور نظام‌مند انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به‌کار ببرد.
شرکت‌های گوناگون به‌طور معمول از ابزار تحقیق و توسعه برای ایجاد و توسعه یک محصول جدید یا دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین برای توسعه محصولات موجود استفاده می‌کنند. شرکت‌های خودروساز در دنیا هر سال در میان برترین شرکت‌هایی هستند که بودجه تحقیق و توسعه زیادی برای کار خود اختصاص می‌دهند. هر بار که فهرستی از شرکت‌ها براساس میزان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه منتشر می‌شود، شرکت‌های خودروسازی در رده‌های به نسبت بالا قرار دارند. امسال نیز «گزارش هزار شرکت برتر در نوآوری جهانی» منتشر شد که شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن، جنرال موتورز، فورد و تویوتا در میان برترین‌ها هستند.


فولکس‌واگن 


شرکت فولکس‌واگن آلمان بی‌تردید از اینکه یکی از پرچمداران تحقیق و توسعه (R&D) در میان شرکت‌های تولیدی جهان است، به خود می‌بالد. این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) ۱۲/۱میلیارد دلار صرف بخش تحقیق و توسعه خود کرده است. این رقم هرچند کمی از سال پیش از آن یعنی ۲۰۱۶ میلادی(۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) کمتر است اما همچنان شرکت بزرگ آلمانی را در رده پنجم از نظر هزینه‌کرد برای تحقیق و توسعه در میان کل شرکت‌های جهان قرار داده است. در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) فولکس واگن ۱۲/۵ میلیارد دلار را برای بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد. این شرکت که همچنان درگیر ماجرای دیزل‌گیت است، باوجود مشکلاتی که به‌دلیل کم‌کاری دراین زمینه گریبانش را گرفته از تحقیق و توسعه غافل نشده است. فولکس‌واگن در میان خودروسازان از نظر هزینه‌کرد برای تحقیق و توسعه در رتبه نخست قرار دارد. این شرکت در میانه نوامبر (آبان) اعلام کرد قصد دارد طرحی را برای شتاب بخشیدن به تلاش‌ها با هدف پرچمداری در دنیای خودروهای برقی کلید بزند. بزرگترین خودروساز از نظر میزان فروش خودرو قرار است برپایه این طرح ۳۴میلیارد یورو (۴۰ میلیارد دلار) به تولید خودروهای برقی اختصاص دهد. 
قرار است این بودجه برای خودروهای برقی، خودران و خدمات حمل‌ونقل نوین تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی (۰۱-۱۴۹۹خورشیدی) صرف شود. فولکس‌واگن توانسته هزینه‌های اضافی در بخش تحقیق و توسعه را کنترل کند و مدیرانش از این موضوع ابراز رضایت کرده‌اند. متئوس مولر، مدیر ارشد اجرایی فولکس‌واگن دراین‌باره گفت: «فولکس‌واگن در حال نظارت بر هزینه‌های خود است تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش فناوری‌های جدید سروسامان دهد؛ هرچند با هزینه‌های میلیارد دلاری برای رسوایی انتشار گازهای گلخانه‌ای، این کار با مشکل مواجه می‌شود.»


تویوتا 


شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا نه‌تنها بزرگترین تولیدکننده خودرو در ژاپن است بلکه در رتبه نخست خودروسازان از نظر تولید خودرو قرار دارد. این خودروساز پرآوازه و پیشینه‌دار ژاپنی در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) ۹/۳میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد که کمتر از سال پیش از آن بود. تویوتایی‌ها در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) ۹/۵ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کردند. تویوتا، براساس هدف‌گذاری‌های مدیران این شرکت به تحقیق و توسعه روی آورده تا نیازهای بازار متنوع این روزهای جهان را شناسایی و محصولاتی باکیفیت بالاتر و نرخ پایین‌تر به جهان عرضه کند.


جنرال‌موتورز


غول خودروسازی دنیا اکنون در رده سیزدهم در میان هزار شرکت برتر از نظر هزینه‌کرد در بخش تحقیق و توسعه قرار دارد و در میان خودروسازان نیز سوم است. جنرال‌موتورز در امسال میلادی به میزان ۸/۱ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرد که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) این شرکت بزرگ خودروسازی ۷/۵ میلیارد دلار برای این کار سرمایه در نظر گرفت.برای جنرال موتورز بودجه‌گذاری در این زمینه حرکت رو به بالا است. ۳ سال پیش جی‌ام به‌طور کلی اجازه نمی‌داد حتی خودروهای خودران از پارکینگ‌ها بیرون بیایند، اما حالا اوضاع فرق کرده و برنامه‌ریزان و توسعه‌دهندگان سیلیکون‌ولی در میان خودروسازی مانند جنرال‌موتورز قدر و منزلت یافته‌اند. جنرال موتورز سال گذشته میلادی با پرداخت ۵۸۱ میلیون دلار شرکت «کروز» (Cruise) را خرید. این شرکت یک استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری وسایل نقلیه خودران است. این خرید به‌خوبی نشان از توجه جی‌ام به بخش تحقیق و توسعه دارد.


فورد


دیگر خودروسازی که نامش در میان بالانشین‌های فهرست هزارتایی دیده می‌شود، فورد است. این خودروساز امریکایی رده پانزدهم را در اختیار دارد. فورد امسال ۷/۳میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده که افزایش خوبی نسبت به سال پیش داشته است. در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) فوردی‌ها به میزان ۶/۷ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه بودجه گذاشتند.بخش اروپایی فورد قرار است در سال آینده میلادی یعنی ۲۰۱۸ میلادی(۹۷-۱۳۹۶خورشیدی) یک فناوری تشخیص عابر پیاده را راه‌اندازی کند که به نگرانی‌ها به‌ویژه درباره رانندگی در شب پایان دهد. در نظرسنجی که این شرکت از هزاران راننده انجام داده، ۸۰درصد رانندگان از رانندگی در شب هراس دارند زیرا دید ناکافی آنها را آزار می‌دهد. ۲۰ درصد نیز نگران هستند که هنگام رانندگی با عابر پیاده تصادف کنند. این طرح اگر به نتیجه برسد یکی از کارهای مهم فورد خواهد بود.


دایملر


شرکت دایملر نیز در این رده‌بندی درست پس از فورد و در رده شانزدهم قرار گرفته است. این شرکت که به‌عنوان شرکت مادر مرسدس-بنز نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) به میزان ۶/۹میلیارد دلار برای بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد. این بودجه از سرمایه‌گذاری سال گذشته که ۶/۳میلیارد دلار بود فراتر رفت. برای دایملر پیش‌بینی روندها، خواسته‌های مشتریان و الزامات حمل‌ونقل در آینده اهمیت زیادی دارد. در پایان سال ۲۰۱۶ (ابتدای زمستان ۱۳۹۵) دایملر ۲۴هزار و ۲۰۰ کارمند در بخش تحقیق و توسعه داشت که این نشان از اهمیت دایملر به موضوع تحقیق و توسعه دارد.


هوندا


در این پژوهش همچنین شرکت هوندا در رده نوزدهم قرار گرفت. این شرکت در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) ۶/۲میلیارد دلار برای بخش تحقیق و توسعه بودجه اختصاص داد؛ رقمی که نسبت به سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد. هوندا در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴) به میزان ۵/۹میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرده بود. در شرکت هوندا اکنون ۲۷ هزار نفر در بخش تحقیق و توسعه فعال هستند. این شرکت با هدف‌گذاری‌هایی مانند توجه و پاسخ دادن به نیازهای جامعه، درک، توافق، تعهد و مشارکت کارکنان و بکارگیری مناسب منابع از جمله شرکت‌های جهان است که نگاه جدی به تحقیق و توسعه دارد.


ب‌ام‌و 


شرکت خودروسازی ب‌ام‌و اعلام کرد برای سال آینده میلادی هزینه‌کرد خود در بخش تحقیق و توسعه را افزایش می‌دهد. این افزایش براساس اعلام این شرکت آلمانی بین ۶/۵ تا ۷ درصد میزان فروش خواهد بود. این را نیکولاس پتر، رئیس امور مالی ب‌ام‌و به‌تازگی اعلام کرده است. او ۲۷ نوامبر (۶ آذر) در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی «هندلس‌بلات» این خبر را اعلام و اظهار کرد: «این، پول زیادی است و عدد دقیق آن نزدیک ۷ میلیارد یورو (۸/۳میلیارد دلار) خواهد بود که به‌طور تقریبی با مجموع رقم سال‌های ۲۰۱۱ (۹۰-۱۳۸۹) و ۲۰۱۲ میلادی (۹۱-۱۳۹۰خورشیدی) برابری می‌کند.» او درباره سال ۲۰۱۹ میلادی(۹۸-۱۳۹۷خورشیدی) نیز گفت هزینه‌کرد ب‌ام‌و در این بخش همچنان بالا خواهد ماند. مدیران ب‌ام‌و ابتدای امسال میلادی تاکید کرده بودند که بودجه تحقیق و توسعه این شرکت بزرگ باید افزایش یابد تا این خودروساز آلمانی بتواند پاسخگوی تقاضا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید خودروهای برقی و فناوری رانندگی با خودروهای خودران باشد.
البته ب‌ام‌و تنها خودروسازی نیست که این روزها بیش از گذشته به افزایش بودجه و بالا بردن هزینه‌کرد در زمینه تحقیق و توسعه بها می‌دهد. شرکت‌های گوناگون خودروسازی در سراسر دنیا حالا به این نکته پی برده‌اند که اگر می‌خواهند از فناوری دنیا عقب نمانند چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه ندارند.


هشدار به خودروسازان


اگرچه در گزارش منتشر شده جایگاه خودروسازان قابل‌توجه است اما هشدار داده شده که جریان استعدادیابی، سرمایه‌گذاری و ایده‌پردازی که باعث شده شرکت‌ها به بودجه تحقیق و توسعه خود توجه ویژه نشان دهند ممکن است خیلی زود در سایه گسترش ناسیونالیسم اقتصادی قرار گیرد. در این مطالعه گفته شده تحقیق و توسعه با روندی که اقتصادها به سمت ملی‌گرایی می‌روند ممکن است آسیب ببیند و یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در این زمینه امریکا معرفی شده است. کشورهایی مانند انگلیس، چین، مکزیک و هند در این زمینه در رده‌های بعدی هستند زیرا هر یک نشانه‌هایی از ناسیونالیسم را دارند. 


منبع: Bloomberg
Tthedrive.com
Just-auto

عناوین برگزیده