تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۹۴۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گردباد دِبی به کمک زغال‌سنگ آمد

می متالز - علی‌رغم اینکه بسیاری از کشورها در حال کنار گذاشتن زغال‌سنگ هستند، قیمت آن در سال 2017، بهتر از انتظار بسیاری از تحلیل‌گران بود.
گردباد دِبی به کمک زغال‌سنگ آمد

به گزارش می متالز، همزمان با به پایان رسیدن سال میلادی، بازار زغال‌سنگ، به عنوان یکی از مواد چالش برانگیز در چند سال اخیر، در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. قیمت این ماده اولیه در اوایل امسال شروع سختی داشت و با افت همراه بود، اما اعمال محدودیت‌های تولید زغال‌سنگ در چین از یک سو و نرخ پایدار تقاضا از سوی کشورهای دیگر، سبب شد که در نیمه دوم سال جاری، قیمت این ماده خام، رشد داشته باشد.

 

روند تغییرات قیمت زغال‌سنگ

زغال‌سنگ روند بسیار بهتری را نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2016، طی کرد. در نمودار 1، قیمت فوب زغال‌سنگ استرالیا در بنادر صادراتی این کشور طی یک سال اخیر، به تصویر کشیده شده است.

همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود، قیمت زغال‌سنگ، 2 روند کاملا متفاوت را در سال 2017 تجربه کرده است. از 2 ماه پیش از آغاز سال جاری، قیمت این ماده انرژی‌زا روند نزولی خود را آغاز کرد. نرخ این کاهش در اواخر سال گذشته بسیار بالا بود؛ به‌طوری که طی تنها یک ماه (نوامبر تا دسامبر 2016)، 14 درصد افت قیمت داشت. در ماه‌های منتهی به نیمه نخست امسال، روند نزولی با سرعت کمتری طی شد؛ به‌طوری که از ماه نوامبر تا می (6 ماه)، میزان کاهش قیمت این ماده، معادل 14 درصد بود. در ماه می امسال، زغال‌سنگ به کمترین میزان قیمت خود در سال 2017 رسید و هر تن آن، به مبلغ 74.52 دلار معامله شد. از ماه می، روند قیمتی این ماده تغییر کرد و بازار آن صعودی شد. بررسی روند افزایش قیمت زغال‌سنگ، نشان داد که تا ماه اکتبر، این ماده رشد 23 درصدی را تجربه کرد. در این ماه، قیمت این سوخت فسیلی، به بیشینه خود در سال جاری رسید و با مبلغ 97.14 دلار بر تن معامله شد.

مدیر بخش مطالعات بازار زغال‌سنگ حرارتی در مؤسسه وود مکنزی، معتقد است که به دلیل افزایش تقاضای واردات چین، قیمت‌ این محصول بیش از حد انتظار رشد داشته است. همچنین گردباد دبی که در اواخر مارس تا اوایل آگوست در استرالیا رخ داد، اختلال زیادی در عرضه و حمل‌و‌نقل این سوخت فسیلی ایجاد کرد. به‌علاوه بسته شدن کوره‌های القایی در چین برای مبارز با آلودگی هوا نیز باعث کاهش عرضه داخلی شد. این دو عامل، سبب شدند که قیمت زغال‌سنگ در نیمه دوم سال روندی صعودی داشته باشد.

هرچند که زغال‌سنگ نتوانست کاهش قیمتی اوایل سال را جبران کند و به قیمت ماه نوامبر سال گذشته دست یابد، اما ثبات بازار این ماده در قیمت نسبتا بالا در ماه‌های آخر سال، همچنان خبر خوبی برای فعالان این بازار است.

عناوین برگزیده