تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۹۴۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حجم واردات شمش‌های آلیاژی آلومینیوم امارات کمتر از یک درصد صادرات آن بوده است

می متالز - مقدار واردات امارات متحده عربی از محصولات کارنشده آلیاژی آلومینیوم، طی 10 سال گذشته همواره مقدار بسیار اندکی در مقایسه با میزان صادرات آن بوده است؛ به‌طور متوسط حجم واردات امارات از این محصولات کمتر از یک درصد حجم صادرات آن برآورد می‌شود.
حجم واردات شمش‌های آلیاژی آلومینیوم امارات کمتر از یک درصد صادرات آن بوده است

به گزارش می متالز، با وجود اینکه امارات متحده عربی به‌عنوان یک کشور صادرکننده محصولات کارنشده آلومینیومی (خصوصا آلیاژی) محسوب می‌شود، ولی هر ساله مقداری نیز واردات به این بازار صورت می‌گیرد. نمودار 1، حجم واردات انواع محصولات کارنشده آلیاژی آلومینیومی امارات را طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد.

مقدار واردات امارات متحده عربی از محصولات کارنشده آلیاژی، طی 10 سال گذشته همواره مقدار بسیار اندکی در مقایسه با میزان صادرات آن بوده است؛ به‌طور متوسط حجم واردات امارات از این محصولات کمتر از یک درصد حجم صادرات آن است. هر چند این مقدار ناچیز طی 10 سال گذشته شاهد افت و خیزهایی نیز بوده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، حجم واردات امارات طی سال‌های 2009، 2011، 2015 و 2016 شاهد افت بوده است. حجم واردات امارات متحده عربی، به‌طور میانگین طی 10 سال گذشته، رقم 9 هزار تن را نشان می‌دهد.

بیشترین حجم صادرات این محصولات به بازار امارات متحده عربی، توسط روسیه، تاجیکستان و چین انجام شده است. هر چند که روسیه به بازار امارات تنها در سال‌های اخیر صادرات داشته، اما حجم قابل توجه آن نسبت به سایر کشورها، سبب شده تا جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان به بازار این کشور محسوب شود؛ تنها در 2 سال گذشته در هر سال بالغ بر 12 هزار تن صادرات از روسیه به امارات انجام شد. تاجیکستان نیز تنها در سال 2014، در حدود 7 هزار تن محصول به امارات متحده عربی صادرات داشت.

از بین کشورهای مهم صادرکننده به بازار وارداتی امارات، تنها چین و هند هر ساله مقداری صادرات به امارات متحده عربی را گزارش کرده‌اند؛ هر چند که مقدار آن طی این دوره اندک بوده است. به‌طور متوسط طی 10 سال گذشته، حجم صادرات چین و هند به امارات متحده عربی، به‌ترتیب برابر با یک هزار تن و 600 تن بوده است.

شاید بتوان مهم‌ترین صادرکننده آلومینیوم آلیاژی کارنشده به بازار امارات را عربستان سعودی دانست؛ چرا که به‌طور متوسط طی 10 سال گذشته، سهم امارات در بازار صادراتی عربستان بیشتر از سایر کشورهای حاضر در بازار وارداتی امارات بوده  و البته این امر ناشی از اندازه بازار کوچک صادراتی عربستان طی این دوره بوده است. گفتنی است طی سال‌های 2007 تا 2012، قبل از شروع به فعالیت شرکت معادن عربستان در حوزه تولید آلومینیوم اولیه، عمده شمش‌های آلومینیومی تولیدی در این کشور از منابع ثانویه (قراضه) و به‌صورت آلیاژی تولید می‌شد؛ بخشی از تقاضای عربستان نیز برای تولید این محصولات از محل واردات تأمین می‌شد. از این رو تا قبل از سال 2012، عربستان بازار صادراتی بسیار کوچکی داشت که عمدتا به مقصد امارات بود، ولی با بهره‌برداری اولیه در سال 2012 و نزدیک شدن به نرخ بهره‌وری 100 درصد در سال 2013 که صادرات کارنشده‌های آلومینیومی عربستان افزایش چشم‌گیری یافت، از سهم امارات متحده عربی در بازار صادراتی عربستان به‌شدت کاسته شد.

عناوین برگزیده