تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۹۴۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واردات شمش‌های خالص آلومینیومی، 61 درصد صادرات کشور برآورد می‌شود

می متالز - به‌طور میانگین، حجم واردات کارنشده‌های خالص آلومینیومی طی 10 سال گذشته، حدود 61 درصد حجم صادرات آن از ایران بوده است.
واردات شمش‌های خالص آلومینیومی، 61 درصد صادرات کشور برآورد می‌شود

به گزارش می متالز، از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده محصولات کارنشده خالص آلومینیومی به ایران، امارات متحده عربی بوده که همواره طی 10 سال گذشته در بازار وارداتی ایران حضور داشته است. به غیر از آن، هند و انگلستان از دیگر کشورهایی بودند که طی 10 سال گذشته، بخش قابل توجهی از بازار وارداتی کشور را به‌خود اختصاص دادند. در نمودار 1، حجم واردات محصولات خالص کارنشده آلومینیومی به بازار ایران طی 10 سال گذشته نشان داده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، واردات ایران از محصولات خالص کارنشده آلومینیومی طی 10 سال گذشته، با افت و خیزهای بسیاری همراه بود؛ به طوری که  مقدار آن از کمینه، 11 هزار تن، تا بیشینه، 128 هزار تن متغیر بوده است. هر چند که شدیدترین تغییرات در حجم واردات این محصولات طی سال‌های 1389 تا 1391 رخ داده است. به غیر از این دوره، همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشاهده می‌شود، تغییرات سالانه حجم واردات محصولات خالص کارنشده آلومینیومی به ایران به مقدار قابل توجهی کمتر بوده است.

به‌طور میانگین، حجم واردات کارنشده‌های خالص آلومینیومی در 10 سال گذشته، حدود 61 درصد حجم صادرات آن از ایران برآورد می‌شود. هر چند که در سال‌های ابتدایی از دوره مورد بررسی، حجم قابل توجه واردات با حجم صادرات آن قابل قیاس و حتی بیشتر از آن بود. به‌طور متوسط در سال‌های بین 1386 تا 1388، مقدار واردات از صادرات در هر سال اختلاف اندک حدود 600 تنی را نشان می‌دهد. با افزایش حجم تولیدات در داخل و سازماندهی بازار داخل در انجام مبادلات در بورس کالای ایران، نه‌تنها بر حجم صادرات افزوده شد، بلکه نیاز کشور به واردات کم شد.

از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده محصولات کارنشده خالص آلومینیومی به ایران، امارات متحده عربی بوده که  همواره طی 10 سال گذشته در بازار وارداتی ایران حضور داشته است. از طرف دیگر بین سال‌های 1386 تا 1388 که مقدار واردات این محصولات حجم قابل توجهی را تشکیل می‌داد، کشورهای انگلستان و هند نیز در کنار امارات متحده عربی حضور پررنگی داشتند. سهم هند و انگلستان در این دوره، به‌ترتیب در هر سال به‌طور متوسط در حدود 32 و 21 درصد بوده است.

هند و امارات متحده عربی که از جمله صادرکنندگان مهم آلومینیوم اولیه در کل جهان محسوب می‌شوند، در اوایل دوره مورد بررسی که ایران حجم قابل توجهی از انواع خالص محصولات کارنشده آلومینیومی را وارد می‌کرد، این 2 کشور حضور پر رنگی داشتند و بین سال‌های 1386 تا 1388 حجم صادرات هند از این محصولات که در رنج بین 210 تا 280 هزار تن بود، بازا وارداتی ایران بخش قابل توجه نزدیک به 20 درصد از بازار هند را تشکیل می‌داد، هر چند که در سال 1387 از سهم ایران در این بازار کاسته شد.

در مقابل انگلستان نیز که در از حجم تولید آلومینیوم اولیه آن طی سال‌های گذشته به‌شدت کاسته شده، هر ساله بخش اندکی از تولیدات خود را به اقصی نقاط جهان صادر می‌کند؛ به‌طور متوسط در 10 سال گذشته حجم صادرات محصولات خالص کارنشده آلومینیومی این کشور کمتر از 65 هزار تن در هر سال بوده است که بخش قابل توجهی از آن در سال‌های 1386 تا 1388 به مقصد ایران انجام شده است.

عناوین برگزیده