تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۹۴۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صادرات شمش‌های خالص آلومینیومی بحرین در هر سال 1.9 درصد کاهش داشته است

می متالز - از ویژگی‌های بسیار مهم صنعت آلومینیوم در کشور بحرین، توسعه بخش‌های پایین‌دستی این صنعت در مجاورت واحدهای بالادستی است.
صادرات شمش‌های خالص آلومینیومی بحرین در هر سال 1.9 درصد کاهش داشته است

به گزارش می متالز، از این رو، هر ساله بخش قابل توجهی از آلومینیوم اولیه تولیدی در این کشور مستقیم به مصرف واحدهای پایین‌دستی می‌رسد و بخش اندکی از مذاب آلومینیوم خالص اولیه در کارگاه‌های ریختگی، تبدیل به شمش و سایر محصولات کارنشده می‌شود تا به سایر بازارهای خارجی صادر شود. همین امر سبب شده تا طی سال‌های گذشته از حجم صادرات شمش‌های خالص آن کاسته و به محصولات پایین‌دستی آن افزوده شود.

صنعت آلومینیوم در بحرین از سال 1971 با ظرفیت تولید اولیه 120 هزار تن فعالیت خود را آغاز و  بحرین را به اولین کشور دارای این صنعت در منطقه خاورمیانه تبدیل کرد. از این رو این کشور را می‌توان جزو پایه‌گذاران صنعت آلومینیوم در خاورمیانه دانست. هر چند که رشد و توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم در این کشور به‌گونه‌ای بوده که امروزه پس از گذشت نزدیک به نیم قرن، از منظر حجم ظرفیت و تولید آلومینیوم در جایگاه دوم پس از امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه قرار می‌گیرد اما با این حال این کشور در توسعه بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم، از جمله تولید مفتول و سیم‌و‌کابل بسیار موفق عمل کرده و از این رو می‌توان آن را جزو یکی از پیشگامان این عرصه در منطقه دانست.

همان‌طور که اشاره شد از ویژگی‌های بسیار مهم صنعت آلومینیوم در کشور بحرین، توسعه بخش‌های پایین‌دستی این صنعت در مجاورت واحدهای بالادستی است؛ این امر سبب می‌شود تا مذاب آلومینیوم خالص اولیه تولید شده در واحد ذوب به‌‌طور مستقیم در دسترس واحدهای پایین‌دستی قرار گرفته و عملیات تنظیم ترکیب شیمیایی و تنظیم دمای مذاب برای سایر فعالیت‌ها با کمترین هزینه و در عین حال بیشترین دقت انجام شود. از این رو هر ساله بخش قابل توجهی از آلومینیوم اولیه تولیدی در این کشور مستقیم به مصرف واحدهای پایین‌دستی می‌رسد و بخش اندکی از مذاب آلومینیوم خالص اولیه در کارگاه‌های ریختگی، تبدیل به شمش و سایر محصولات کار نشده می‌شود تا به سایر بازارهای خارجی صادر شود. همین امر سبب شده تا طی سال‌های گذشته از حجم صادرات شمش‌های خالص آن کاسته و به محصولات پایین‌دستی آن افزوده شود.

نمودار 1، حجم صادرات انواع محصولات کارنشده خالص آلومینیومی بحرین را طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، بررسی حجم صادرات انواع محصولات کارنشده خالص آلومینیومی از بحرین طی 10 سال گذشته، رقم 130 هزار تن را به‌طور متوسط در هر سال نشان می‌دهد. به‌طور کلی طی 10 سال گذشته از حجم صادرات محصولات کارنشده خالص آلومینیومی بحرین، به‌طور متوسط در هر سال حدود 1.9 درصد کاسته شده است.

هر چند که عمده تغییرات سال‌به‌سال در حجم صادرات این کشور کمتر از 50 درصد در هر سال بوده است، اما در سال 2009 و 2016، مقدار تغییرات صادرات در هر سال نسبت به سال قبل بیش از 150 درصد بوده است. صادرات به بازار سنگاپور، با حجم بیش از 128 هزار تن در سال 2009، همچنین صادرات به بازارهای کره‌جنوبی و ایران هر کدام به‌ترتیب به مقدار 26 و 43 هزار تن در سال 2016، از مهم‌ترین تبادلات بین کشوری طی این 2 سال بود.

علاوه بر ایران که از مشتری‌های همیشگی محصولات بالادستی خالص آلومینیومی بحرین بوده، کشورهایی نظیر کره‌جنوبی، تایوان، پاکستان و ژاپن نیز طی 10 سال گذشته، به‌طور متوالی از بحرین واردات داشته‌اند اما عمده مقاصد اصلی صادراتی محصولات کارنشده خالص آلومینیومی بحرین را کشورهای منطقه آسیای شرقی تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی کشورهای منطقه آسیای شرقی، 46 درصد سهم مقاصد بازار صادراتی محصولات مورد نظر  بحرین را تشکیل داده‌اند.

عناوین برگزیده