تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۶۶۸
کد خبر: ۹۴۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تیونینگ، صنعت - سرگرمی پولساز خودروسازی

می متالز - سارا گلچین: راهی کردن یک خودرو جدید به بازار کاری سخت و پرزحمت است. برای اینکه خودرو، خودرو شود، به سال‌ها برنامه‌ریزی، طراحی و در نهایت آزمایش نهایی نیاز دارد.
تیونینگ، صنعت - سرگرمی پولساز خودروسازی

به گزارش می متالز، سپری شدن چنین روندی شکیبایی زیادی می‌خواهد اما همه نمی‌توانند در این مسیر صبر ایوب داشته باشند، پس به سراغ یک راهکار دیگر می‌روند؛ تیونینگ. تیونینگ خودرو در واقع ایجاد تغییر در ظاهر یا عملکرد یک وسیله نقلیه با هدف بهبود کارکرد آن است. خودروسازان به‌طور معمول تلاش می‌کنند خودرویی از کارخانه بیرون بیاید که با سلیقه و انتظار عموم مردم همخوانی داشته باشد. تیونینگ اما این فرصت را به صاحب خودرو می‌دهد که وسیله نقلیه را کمی شخصی‌تر کرده و سلیقه خود را در برخی قسمت‌ها لحاظ کند. تیونینگ همچنین در کنار سرگرمی و توجه به سلیقه شخصی افراد، به بهبود عملکرد کمک کرده و به عنوان مثال موتور را قبراق‌تر می‌کند. تیونینگ در بخش‌های گوناگون یک خودرو یعنی موتور، تعلیق و بدنه انجام می‌شود. همچنین می‌توان تغییراتی در فضای داخلی و خارجی خودرو انجام داد که آنها هم در زمره صنعت سرگرم‌کننده و جذاب تیونینگ قرار می‌گیرند.موسسه پژوهش‌های بازار زیون (Zion) در هند به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن به بازار تیونینگ در دنیا و آمار و ارقام مربوط به آن اشاره شده است. براساس این گزارش ارزش جهانی بازار اکسسوری خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) به ۳۶۰/۸ میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۰۱-۱۴۰۰خورشیدی) به ۵۱۹/۰۱ میلیون دلار برسد. این یعنی نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) در این صنعت بین سال‌های ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) تا ۲۰۲۲ میلادی(۰۱-۱۴۰۰خورشیدی) ۶/۴ درصد است. انتظار این است که بازار اکسسوری‌های خودرو در ۴ سال آینده شاهد رشد پایدار باشد. برای تحقق رشد پیش‌بینی شده برای این بازار به افزایش تقاضای خودرو، افزایش تمایل به سفارشی کردن خودرو به‌ویژه در میان نسل جوان و رشد فروش پیکاپ‌ها نیاز است. اکنون از بازار تیونینگ محصولات زیادی در سراسر جهان در دسترس خریداران است اما بسیاری از آنها کیفیت لازم را ندارند. از این رو، در دسترس بودن اکسسوری‌های ارزان‌قیمت و باکیفیت پایین می‌تواند به روند رشد این بازار متنوع و جذاب آسیب وارد کند. توجه به این آسیب زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم خودروهای امروزی پا را روی گاز گذاشته و با سرعت در حال رفتن به سمت فناوری‌های جدید روشنایی، دسترسی به وسایل نقلیه بیومتریک، نمایش اطلاعات روی شیشه جلو و سایر فناوری‌های نوین هستند. براساس محصول، این بازار تنوع زیادی دارد و می‌توان محصولاتی مانند چراغ جلو و عقب، چراغ قوه، تزئینات ظاهری، چراغ‌های هشدار، چراغ‌های داخلی، ست‌های الکترونیکی، لوازم جانبی داخلی، ابزارهای سبک زندگی، صفحه کیلومترشمار، لوازم جانبی مربوط به ایمنی، تهویه مطبوع، محصولاتی برای افزایش کارکرد و... را در آن دید. 
از لحاظ درآمد در صنعت تیونینگ، اروپا پرچمدار درآمدزایی است و توانست بیشترین درآمد را در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) در این بخش به‌دست آورد. این رشد درآمدی برای اروپا بیش از هر چیز در نتیجه افزایش هزینه‌کرد مشتریان در بخش تیونینگ است. پس از اروپا منطقه امریکای شمالی دیگر بازار پررونق تیونینگ خودرو بود. پیش‌بینی‌ها بر این است که امریکای شمالی بتواند سهم ۲۷/۳ درصدی از این بازار را در آینده نزدیک به خود اختصاص دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد این صنعت در قاره سبز در آینده ادامه داشته باشد و تقاضا برای تغییر و سفارشی کردن خودروها با همین روند رو به رشد پیش برود. در منطقه آسیا-اقیانوس آرام نیز افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی در افزایش تقاضا برای تیونینگ خودروها نقش پررنگی در سال گذشته میلادی داشت. 
تیونینگ البته به هر شکلی و در هر اندازه‌ای نمی‌تواند انجام شود. شرکت‌های فعال در این زمینه در کل دنیا برای اینکه بتوانند در بازار رقابتی این صنعت باقی بمانند باید از مجموعه‌ای از شیوه‌نامه‌های ایمنی پیروی کنند. این یعنی آنها نمی‌توانند به‌سازی که مشتری زد برقصند و باید تمام جوانب به‌ویژه ایمنی را در نظر بگیرند. برنامه‌هایی مانند «ان‌اچ‌آرای»، «آی‌اچ‌آرای» و «سولو» همگی نیاز هستند و یک خودرو باید تمام استانداردهای این برنامه‌ها را رعایت کرده باشد تا بتواند با تیونینگ جذاب خود در خیابان‌ها رفت و آمد کند. 
اکنون شرکت‌هایی مانند «جی‌ز ریسینگ» (J’s Racing)، «آرای‌یواچ-ولت» (RAUH-Welt) «رین‌اسپید» (Rinspeed)، «موستانگ پی‌تی‌آر» (Mustang PTR) و «اف‌ای‌بی دیزاین» از بهترین‌های تیونینگ در سراسر دنیا هستند. اما در میان شرکت‌های فعال در این زمینه یک نام آشنا نیز به چشم می‌خورد؛ شرکت بریتانیایی «منصوری» (Mansory) که مالک آن یک ایرانی‌تبار به نام کورش منصوری است و اکنون در مونیخ آلمان فعالیت می‌کند، از جمله بزرگترین تیونینگ‌کارهای جهان است. می‌توان گفت کمتر شرکتی در دنیای خدمات پس از فروش خودرو در بخش تیونینگ به اندازه شرکت سفارسی‌سازی منصوری، نام‌آشنا است. منصوری اشتیاق شدیدی در بازار تیونینگ و نوآوری از خود نشان می‌دهد. تنها یک نمونه از این اشتیاق را می‌توان در مدل جی‌تی ریس بنتلی کانتیننتال در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۱۵ میلادی(میانه ۱۳۹۴خورشیدی) دید. 
آنچه شرکت‌هایی مانند منصوری ارائه می‌دهند خلاقیتی در راستای قدرتمندتر شدن خودروهایی است که از ابتدا قدرتمند از کارخانه بیرون می‌آیند. 
اما روند این روزهای تیونینگ مانند کل خودروسازی جهان در حال پیشروی به سمت خودروهای هیبریدی و برقی است. شاید در نگاه نخست شگفت‌آور باشد اما واقعیت ماجرا این است که نوبتی هم باشد حالا نوبت تیونینگ خودروهای برقی و هیبریدی رسیده است. 
اگر مزایای غیرتیونینگی این نوع خودروها مانند به‌صرفه بودن یا انتشار کم گازهای گلخانه‌ای را کنار بگذاریم، خودروهای هیبریدی و برقی قابلیت‌های بسیاری از نظر اندازه و کارآیی بالا دارند که تیونینگ می‌تواند آنها را افزایش هم بدهد. در واقع همین عملکرد بسیار قوی است که گاهی رانندگان را می‌ترساند.
از سال ۲۰۰۹ میلادی (۸۸-۱۳۸۷خورشیدی) به این سو سرعت برخی مدل‌های خودروهای برقی توانسته تنه به تنه خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک بزند. این خودروها از افزایش قدرت گرفته تا موتورهای توربو به خود دیدند و این باعث شده دنیا به تیونینگ‌های خوب برای خودروهای برقی امیدوار باشد. به‌نوعی می‌توان گفت تیونینگ‌های آینده از آن خودروهای برقی و هیبریدی است. به هر حال صنعت تیونینگ در جهان امروز که امکانات و فناوری‌ها چشم‌گیرتر از گذشته هستند، به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و گردش مالی بالایی را نیز به لطف مشتریان علاقه‌مند در سراسر دنیا تجربه می‌کند. این صنعت که هم فال است و هم تماشا به‌سادگی یک خودرو قدرتمند را از گذشته قدرتمندتر کرده و به چرخش صنعت خودرو نیز کمک می‌کند.
منبع: Cheatsheet
Globenewswire
Fastcar

عناوین برگزیده