تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۹۵۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مذاکرات بر سر تعیین تعرفه‌ها به کندی پیش می‌رود

قفل برگزیت بر فرمان خودروسازی بریتانیا

می متالز - سارا گلچین: پیشرفت‌های آهسته در رسیدن به توافق دوجانبه برای برگزیت باعث شده صنعت خودرو انگلیس با خطر از دست رفتن فضای رقابتی روبه‌رو شود. این هشداری جدی برای دولت انگلیس است که از سوی انجمن تولیدکنندگان و تاجران وسایل نقلیه موتوری (SMMT) به دولت داده شده است.
قفل برگزیت بر فرمان خودروسازی بریتانیا

به گزارش می متالز، تونی واکر، رئیس این انجمن چند هفته پیش، از فرصت سخنرانی در ضیافت شام سالانه بدنه تجاری این نهاد استفاده کرد و از دولت خواست مذاکرات برای رسیدن به توافق درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را با سرعت بیشتری پی بگیرد. واکر که همزمان معاون مدیرعامل تویوتا در بریتانیا است، در بخشی از سخنرانی خود در این ضیافت به این نکته اشاره کرد که صنعت خودرو زمانی رنسانس پیدا کرد و به یک صنعت صادرات محور تبدیل شد. حالا اما همین ویژگی می‌تواند در صورت تضمین نبودن یک توافق امن برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به راحتی از دست برود. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «رقابت برای ما سخت شده و برگزیت می‌تواند همه آنچه به‌دست آوردیم را کمرنگ کند. این یک تهدید جدی است؛ مانعی که نمی‌توانیم از کنار آن به‌سادگی بگذریم.» به‌ گفته واکر، تولیدکنندگان خودرو و فعالان زنجیره تامین اکنون گرفتار آسیب‌های کند پیش رفتن این مذاکرات هستند. به گفته این مقام مسئول فروش خودرو نیز در بریتانیا کاهش یافته زیرا اعتماد مشتری‌ها کمرنگ شده است.  محاسبات بخش خودرو در بریتانیا نشان می‌دهد این صنعت که سالانه ۷۷/۵ میلیارد پوند درآمد دارد، در صورت دست نیافتن به توافق باید برای واردات هر خودرو از کشورهای اروپایی ۱۵۰۰ دلار بیشتر از مبلغ کنونی بپردازد. در این حال با هزینه‌هایی که برای ساخت خودرو در داخل مرزهای بریتانیا شده و در خارج از این کشور به فروش می‌رسد، خودرو بریتانیایی در عمل برای خریداران جذابیتی نخواهد داشت.
 به‌طور تقریبی از هر ۵ خودرو ساخته شده در داخل بریتانیا در سال گذشته میلادی ۴ دستگاه به خارج از این کشور صادر شد. خودروسازان بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی(۹۵-۱۳۹۴خورشیدی)، ۱/۷ میلیون دستگاه خودرو ساختند. 
براساس اعلام «اس‌ام‌ام‌تی»، کنترل‌های گمرکی که باعث اضافه شدن کاغذبازی اداری و تاخیر در انجام امور واردات از خارج مرزها می‌شود، می‌تواند این صنعت را با بیش از ۴ میلیارد پوند هزینه اضافی روبه‌رو کند. 
فروش خودرو در بریتانیا از آوریل (فروردین) سقوط کرد. این کاهش در کنار نااطمینانی مشتریان از برگزیت و شرایطش باعث شد خودروسازان این کشور در پیش‌بینی‌های خود برای تولید خودرو دو بار بازنگری کنند و از پیش‌بینی اولیه، ابتدا به ۱/۹ وسیله نقلیه و سپس به ۱/۷۳ برسند. 
همچنین رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و افریقای فورد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «چنل ۴» به دولت انگلیس هشدار داد که شکست در رسیدن به توافق خوب برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به صنعت خودرو این کشور آسیب جدی وارد می‌کند. 
استیون آرمسترانگ در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: «بسیار نگران و دلواپس هستم. مهم است که آینده‌ای رقابتی را در بریتانیا ببینیم.»
او که اکنون ۴ تا ۵ ساعت در هفته را در نشست‌های مربوط به برگزیت سپری می‌کند، ادامه داد: «ما ۴۰ سال تلاش کردیم که زنجیره تامین به‌وجود آوریم تا از آن در بازار آزاد اروپا استفاده کنیم. 
اگر به هر شکل مرزگذاری سختی شود، حتی بدون تعرفه، ما باید این ظرفیت را برای کالاهایمان پیدا می‌کردیم که در هر مرز گمرکی در صورت فراهم نبودن شرایط آنها را برگردانیم. این یعنی بهره‌وری کمتر و هزینه‌های بیشتر برای کسب‌وکار.» فورد اکنون می‌تواند در تنها ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه یک خودرو کامل بسازد و این امکان جز به لطف بدون تعرفه بودن کالاها نیست اما پایان دادن به چنین تولید یکپارچه‌ای می‌تواند برای خودروسازان هزینه بسیار زیادی داشته باشد. 
براساس محاسبات مدیران فورد برگزیت بدون قرارداد می‌تواند برای این خودروساز به‌تنهایی به اندازه یک میلیارد دلار در قالب تعرفه هزینه داشته باشد. 
رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و افریقای فورد همچنین اظهار کرد برگزیت سرمایه‌گذاری آینده در بریتانیا را تضعیف خواهد کرد اما این را هم گفت که هنوز برای اینکه گفته شود خط تولید بریتانیا بسته می‌شود، خیلی زود است. براساس آمار تازه در نوامبر (آبان) فروش خودرو در بریتانیا بیش از ۱۱ درصد کاهش یافت که این کاهش بیش از همه به‌دلیل کم شدن فروش خودروهای دیزلی بوده است. این برای هشتمین ماه پیاپی است که تقاضای خودرو در بریتانیا کاهش پیدا می‌کند. 
براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و تاجران وسایل نقلیه موتوری در بریتانیا ثبت خودرو نیز در ماه نوامبر (آبان) تا ۱۱/۲ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۶۳هزار و ۵۴۱ دستگاه رسید.
 البته براساس آمار این انجمن فروش خودروهای بنزینی در این مدت ۵ درصد افزایش یافت اما این برای رویارویی با کاهش ۳۰درصدی تقاضای خودروهای دیزلی به‌هیچ وجه کافی نبود. 
برگزیت تنها برای بریتانیایی‌ها موجب نگرانی نیست بلکه دلهره را به جان سایر کشورهای اروپایی نیز انداخته است. آلمان یکی از کشورهایی است که از برگزیت و پیامدهای آن رنج خواهد برد. 
ماتیاس ویسمن از فدراسیون صنعت خودرو آلمان دراین‌باره گفت: «برگزیت و پیامد آن کاهش تقاضا در بریتانیا که نتیجه نرخ ارز خواهد بود در کاهش ۲ درصدی صادرات خودرو (آلمان) و رسیدن این رقم به ۴/۳ میلیون وسیله نقلیه اثرگذار خواهد بود.»
بریتانیا بزرگترین بازار صادرات به لحاظ فروش و دومین بازار بزرگ از نظر ارزش در این صنعت است. خودروسازان آلمانی امسال نزدیک ۲۰ درصد سهم بازار جهانی را با فروش ۱۶/۴ میلیونی در اختیار دارند و حدود نیمی از تمام خودروهای ثبت‌شده در اروپا را تولید می‌کنند. 
 اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK) پیش‌بینی کرد برگزیت بدون قرارداد، براساس آمار صادرات سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴خورشیدی)، به‌دلیل وجود عوارض گمرکی به میزان ۲/۳۵ میلیارد یورو به صنعت خودرو این کشور آسیب خواهد زد. مارتین وانسلبن، رئیس کل این نهاد با بیان اینکه شمارش معکوس آغاز شده و روز ۳۰ مارس ۲۰۱۹ (۱۰ فروردین ۱۳۹۸) بریتانیا به احتمال زیاد از اتحادیه اروپا (به‌طور رسمی) خارج می‌شود، گفت: «این باعث می‌شود برگزیت بدون دستیابی به یک توافق قابل‌پیگیری اجرایی شود و اقتصاد آلمان از این مسئله ضربه زیادی خواهد خورد.» 
ارزش صادرات خودروهای ساخت آلمان به بریتانیا در سال گذشته میلادی ۲۰/۸ میلیارد یورو بود.اگر اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر قرارداد مشترکی توافق نکنند، تجارت کشورهای عضو این اتحادیه با بریتانیا دوباره به شرایط پیش از تشکیل اتحادیه اروپا یعنی قوانین سازمان تجارت جهانی بازخواهد گشت و این یعنی افزایش بسیار زیاد هزینه‌های گمرکی که بریتانیا برای کل اقتصاد به‌ویژه صنعت خودرو از آن می‌ترسد. 
منبع: Guardian
Telegraph
Express

عناوین برگزیده