تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۹۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفت‌وگو با رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بررسی شد

ایجاد ۱۶۰ هزار شغل با اجرای طرح ظرفیت‌سازی صنایع کوچک

می متالز - زینب عبدی: طرح ظرفیت‌سازی و توسعه بازار برای ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط هدف‌گذاری شده و قرار است با اجرای آن برای ۱۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود.
ایجاد ۱۶۰ هزار شغل با اجرای طرح ظرفیت‌سازی صنایع کوچک

به گزارش می متالز، برای بررسی جزییات این طرح با صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به گفت‌وگو کردیم. نجفی درباره جزییات این طرح گفت: اجرای طرح یادشده برای ۴ سال در دو بخش ظرفیت‌سازی و توسعه بازار برای نیمی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی که حدود ۲۰ هزار مورد است، هدف‌گذاری شده است.


وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی چگونه است؟


اکنون ۴۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که کمتر از ظرفیت ثبت شده در مجوز فعالیت می‌کنند که باید دست‌کم نیمی از آنها را به ظرفیت مجاز برسانیم. برخی از این واحدها با ظرفیت ۱۰ تا ۷۰ درصدی فعال هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است دست‌کم ۲۰ هزار واحد صنعتی را به ظرفیت واقعی برساند. در واقع هدف ما در مجموعه شهرک‌های صنعتی کشور این است که ۲۰ هزار واحد صنعتی که اکنون با ظرفیت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ تا ۷۰ درصدی در حال فعالیت هستند را به ظرفیت کامل برسانیم، این هدف برای استان‌ها نیز مشخص و حتی مدت زمان اجرای آنها نیز تعیین شده است و اینکه کدام واحدهای استان را با اشتغال معین شده ظرفیت‌سازی کنند نیز مشخص شده است.


طرح ظرفیت‌سازی و توسعه بازار در صنایع کوچک قرار است با چه هدفی و چگونه انجام شود؟


ساماندهی صنایع کوچک کشور بر عهده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است. درحال‌حاضر بیش از ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که بیش از ۹۲ درصد آنها صنایع کوچک و متوسط هستند، از این رو طرحی در دو بخش تهیه شده که قرار است با اجرای آن ۲۰ هزار واحد صنعتی با ظرفیت پایین را تکمیل ظرفیت کنیم.


مرحله نخست این طرح چگونه اجرا خواهد شد؟


برای انجام بخش نخست این طرح، ۳ مرحله اجرایی در نظر گرفته شده که در مرحله نخست زمان‌بندی مشخصی تعریف و برش استانی برای اجرای آن انجام شده است؛ بنابراین اجرای این طرح در حال پیگیری است. مرحله دوم این طرح مربوط به ایجاد واحدهای صنعتی است و در این راستا راه‌اندازی هزار واحد صنعتی در هر سال برنامه‌ریزی شده است. مرحله بعد در این طرح مربوط به تکمیل واحدهای صنعتی نیمه‌کاره است و در این زمینه قرار است ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که ۱۰، ۲۰، ۳۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به مرحله نهایی رسانده و آماده بهره‌برداری کنیم.


فعالیت صنایع کوچک در بخش دوم طرح چگونه رونق می‌یابد؟


در بخش دوم این طرح به موضوع بازار صنایع کوچک و متوسط پرداخته‌ایم و برای توسعه بازارهای داخلی و صادراتی، به‌طور جداگانه بررسی و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. در بخش بازارهای صادراتی باید با همکاری سازمان توسعه تجارت، وزارت امورخارجه و سایر نهادهای مربوط برای اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی شده، تلاش کرد. برگزاری نمایشگاه‌ها، یافتن متقاضیان، اطلاع‌رسانی و تبلیغ درباره تولیدات ایرانی و تولید و عرضه مشترک در بازارهای هدف از مهم‌ترین اقداماتی است که در این بخش انجام خواهد شد.


در این طرح برای ایجاد تقاضا در بازارهای داخلی چگونه برنامه‌ریزی شده است؟


در این طرح برای بازارهای داخلی باید تقاضا ایجاد شود. برای ایجاد تقاضا شگردهای مختلفی وجود دارد که باید با جشنواره‌ها، عرضه‌های مستقیم، هدایت مردم به سمت عرضه‌های مستقیم، برگزاری نشست‌های B۲B و... در این زمینه اقدام شود. برخی واحدهای صنعتی تولیداتی دارند که مورد استفاده صنایع دیگر است، اما اطلاع‌رسانی کافی درباره آنها انجام نشده است؛ بنابراین باید این صنعتگران را برای استفاده از تولیدات داخلی به یکدیگر معرفی کرد. فضای مجازی فرصت دیگری برای توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط است که باید برای استفاده از آن آموزش و اطلاع‌رسانی کرد.


هدف اصلی این طرح بر چه اساسی تعیین شده است؟


در صورتی که بتوانیم طرح ظرفیت‌سازی و توسعه بازار را برای ۲۰ هزار واحد صنعتی به‌درستی انجام دهیم می‌توان به ایجاد اشتغال ۱۶۰ هزار نفری دست یافت.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران متولی اصلی صنایع کوچک و متوسط است که باید سالانه هزار شغل در این بخش ایجاد کند؛ بنابراین اجرای طرح یادشده می‌تواند بخشی از این هدف را محقق کند.


طرح ظرفیت‌سازی و توسعه بازار صنایع کوچک در رشد صادرات این بخش از صنعت چه تاثیری دارد؟


اکنون میزان صادرات صنایع کوچک و متوسط حدود ۲میلیارد دلار است در صورتی که با ظرفیت‌های موجود می‌توان این رقم را به ۵میلیارد دلار رساند؛ بنابراین در راستای اجرای طرح ظرفیت‌سازی قرار است هزار واحد صنعتی ساخته شود و به بهره‌برداری برسد.


و سخن آخر...


درحال‌حاضر هدف اصلی ما نجات کشور در حوزه صنایع کوچک است؛ بنابراین در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت یک هماهنگی و همدلی و یک خواست و امید نسبت به این سازمان به وجود آمده و اگر بخواهیم می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را در حوزه تولید و تجارت و حتی خدمات تامین کنیم به شرطی که بخواهیم. کشور در شرایطی است که کوتاهی در انجام وظایف و مسئولیت‌ها مساوی است با هزاران مشکل برای افراد و جامعه؛ بنابراین باید با هوش راهبردی و مدیریت جهادی این تلاش را برای مردم ملموس کرد. هر جا احساس کنیم نیاز به مقررات و قانون و آیین‌نامه دارد باید روان‌سازی انجام شود. وضعیت کسب و کار در کشور خوب نیست که باید این فضا را آسان کنیم. هر قدر بتوانیم کارها را به‌طور علمی‌تر انجام دهیم به طور قطع برای نظام و همچنین سازمان صرفه‌جویی به دنبال دارد و هر قدر هزینه‌های تمام شده کمتر شود، سازمان بیشتر از آن بهره‌مند خواهد شد.

عناوین برگزیده