تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۹۵۱۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
جمهوری خواهان تصویب«Tax Bill» را جشن گرفتند

هدیه مالیاتی ترامپ به خودروسازان

می متالز - سارا گلچین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، ظهر جمعه ۲۲ دسامبر (اول دی) پای «قانون اصلاح نظام مالیاتی» (Tax Bill)را امضا کرد تا این لایحه پس از ماه‌ها کش‌وقوس که بر سر راه تصویبش قرار داشت، برای اجرا ابلاغ شود.
هدیه مالیاتی ترامپ به خودروسازان

به گزارش می متالز، ترامپ تنها دو روز پس از تصویب این قانون در مجلس سنا با امضای خود به‌طور رسمی این قانون را برای اجرا، ابلاغ کرد. هم مجلس سنا و هم مجلس نمایندگان امریکا باوجود مخالفان به‌نسبت زیاد این قانون را تصویب کردند تا رئیس‌جمهوری و هم‌حزبی‌هایش این پیروزی را در آستانه سال نو میلادی جشن بگیرند.
اصلاح نظامی مالیاتی از وعده‌های اصلی دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بود و تصویب آن در کنگره یک پیروزی بزرگ برای او به‌شمار می‌رود زیرا بی‌تردید اصلاح نظام مالیاتی یکی از مهم‌ترین وعده‌های او در دوران انتخابات شناخته می‌شد.
هدف این قانون کم کردن مالیات پرداختی شرکت‌ها به دولت و در نتیجه تشویق آنها به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در خاک امریکا است. ترامپ که در کاخ سفید برای تصویب این قانون جشن گرفته بود در حاشیه این آیین گفت این قانون تنها برای شرکت‌ها نیست و خانواده‌های امریکایی را شامل می‌شود. او اصلاح نظام مالیاتی را در کشورش «تجربه‌ای شگفت‌انگیز» توصیف کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی است قانون جدید مالیاتی درمدت ۱۰ سال آینده، ۱/۵تریلیون دلار به بدهی‌های امریکا اضافه کند. بدهی امریکا درحال‌حاضر ۲۰ تریلیون دلار است. 
امیدواری نمایندگان جمهوری‌خواه این است که طبقه بسیار پولدار باتوجه به کاهش مالیات، هزینه بیشتری را صرف صنایع و خدمات کرده و سرمایه بیشتری را در تجارت به کار بیندازند، این در حالی است که شرکت‌های امریکایی سال‌های زیادی است که پول نقد خود را انباشت می‌کنند و درصد خیلی کمی از آن صرف بهینه‌سازی و بروز کردن صنایع یا بالا بردن حقوق پرداختی می‌شود.
اما به باور کارشناسان تصویب قانون جدید اصلاح مالیاتی در امریکا برای صنعت خودرو در این کشور سودمند و در حکم هدیه‌ای است که رئیس‌جمهوری امریکا کادوپیچ شده به خودروسازان و نمایندگی‌های فروش فرستاده است؛ هدیه‌ای که خودروسازان آن را نه‌تنها پس نمی‌فرستند که با شوق باز کرده و از مزایایش بهره‌مند می‌شوند. انتظار کارشناسان از این لایحه بحث‌برانگیز برای صنعت خودرو این است که با اصلاح نظام مالیاتی رونقی بزرگ در فروش خودرو در امریکا ایجاد شود. 
در حالی‌که کمتر از یک هفته به پایان سال میلادی جاری فرصت مانده، آنچه روشن است اینکه فروش سال ۲۰۱۷ میلادی(۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) وسایل نقلیه جدید در امریکا به بیش از ۱۷ میلیون دستگاه می‌رسد. تحلیلگران انتظار ندارند کل فروش امسال میلادی به رکورد ۱۷/۵۵ میلیون دستگاه سال ۲۰۱۶ میلادی(۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) برسد اما نزدیک میزان فروش سال ۲۰۱۵ میلادی(۹۴-۱۳۹۳خورشیدی) یعنی ۱۷/۵ میلیون دستگاه برای بازار امریکا دور از دسترس نیست. 
رونق فروش انتظارها از این صنعت را افزایش داده اما حزب جمهوری‌خواه می‌تواند به لطف قانون اصلاح مالیاتی با خیال راحت پا به سال ۲۰۱۸ میلادی(۹۷-۱۳۹۶خورشیدی) بگذارد. 
جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد شرکت «کوکس اتوموتیو» (Cox Automotive) در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت: «این قدرت هزینه‌کرد بیشتر که بسیاری از خانوارها در نتیجه اصلاح نظام مالیاتی به‌دست خواهند آورد، باید به یک «حرکت روبه‌جلو» ادامه‌دار در آنچه مردم می‌خرند، بینجامد.»
 او در بخش دیگری اظهارکرد: «اکنون می‌بینیم اولویت از سدان‌ها به سمت کراس‌اوورها رفته که این با افزایش نرخ معاملات در بازار خودروهای جدید سازگاری دارد. اکنون با پول بیشتری که در جیب خانواده‌ها می‌ماند، خانوارهای بیشتری می‌توانند خودروهای گران‌تری مانند کامیون، شاسی‌بلند و خودروهای لوکس بخرند.»
پیش‌بینی کوکس فروش کمتر خودرو در سال ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۶) در بازار امریکا است. براساس داده‌های این شرکت فروش خودرو در امریکا در سال آینده حداکثر ۱۶/۷ میلیون دستگاه خواهد بود. اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید سال آینده نخستین بار در ۴ سال گذشته یعنی از ۲۰۱۴ میلادی(۹۳-۱۳۹۲خورشیدی) خواهد بود که فروش خودرو در امریکا به ۱۷ میلیون دستگاه نمی‌رسد. کاهش مالیات هزینه‌های بالاتر برای وام خودرو را متعادل کرده و در نرخ معاملات نیز اثر مثبت خواهد گذاشت. 
شکل و شمایل جدید پرداخت مالیات در امریکا جلوی افزایش نرخ بهره را می‌گیرد و توان مشتریان را برای خرید وسایل نقلیه جدید گران‌تر بیشتر می‌کند. وقتی توان خرید مشتریان بیشتر شود، خودروسازان هم می‌توانند حاشیه سود خود را حتی در صورت کاهش فروش حفظ کنند. 
اما یک نگرانی روشن برای این صنعت وجود دارد. عوامل غیرمرتبط به شرایط طبیعی بازار می‌تواند در صورت رکود منجر به کاهش بیشتر فروش سالانه در بازار امریکا شود. برای نمونه، پیش از بحران مالی جهانی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ (۸۵-۱۳۸۴) تا ۲۰۰۹ میلادی (۸۸-۱۳۸۷خورشیدی) رخ داد، بازار امریکا یک رکورد تاریخی ثبت کرد که از دهه ۹۰ میلادی (دهه ۷۰ خورشیدی) پیشینه نداشت. در آن زمان فروش خودرو در بازار این کشور تنها سالی حدود ۱۵ میلیون دستگاه بود. 
یک نگرانی دیگر در بازار خودرو امریکا فشار بلندمدتی است که عرضه خودروهای کارکرده به‌تدریج بر فروش وسایل نقلیه جدید خواهد آورد. روند رو به رشد فروش خودروهای دست دوم در ۳ سال گذشته در کنار شیوه‌های تهاجمی مورداستفاده شرکت‌ها برای لیزینگ یعنی موج درخواست برای خودروهای به‌نسبت سبک کارکرده که این باعث کاهش تقاضا برای خودروهای جدید می‌شود. 
به این ترتیب این احتمال کم می‌شود که مصرف‌کنندگان به‌دنبال خودروهایی باشند که به آخرین فناوری‌های روز مجهز شده‌اند و به‌جای آن به‌دنبال خودروهایی هستند که برچسب ارزان‌تر دارند اما از امکانات خودروهای هوشمند بهره‌مند نیستند. 
همچنین برخی کارشناسان دغدغه این را داشتند که پس از اصلاح نظام مالیاتی در امریکا، مشوق‌ها برای خرید خودروهای برقی کاهش پیدا کند. حالا اما اینطور به‌نظر می‌آید که آنچه کاهش یافته مشوق‌ها نیست بلکه تهدیدهایی است که در اطراف این مشوق‌ها وجود داشت. جنویو کولن، رئیس انجمن حمل‌ونقل برقی امریکا در واشنگتن دراین‌باره گفت: «اعتبار مالیاتی برای وسایل نقلیه برقی پلاگینی باقی مانده است». این اعتبار به برقی‌سازها داده می‌شود تا ۲۰۰هزار دستگاه وسیله نقلیه را پوشش دهد. از این رو حالا برقی‌سازها و فعالان صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند پس از مدت‌ها نفسی به‌راحتی بکشند زیرا قانون جدید مالیاتی باری بر دوش آنها نمی‌گذارد. برداشته شدن کمک‌ها برای خرید خودروهای برقی همچنین می‌توانست شاغلان در این بخش را با خطر از دست رفتن شغل‌شان روبه‌رو کند اما حالا تمامی ۲۱۵هزار کارگری که در این بخش کار می‌کنند دستکم خیال‌شان از این موضوع راحت می‌شود که قانون مالیاتی جدید برای‌شان دردسر جدی درست نمی‌کند. 
در مجموع بیشتر خودروسازان از این اصلاح مالیاتی خوشحال هستند زیرا به‌نظر می‌رسد آسیب چندانی در انتظار آنها نخواهد بود و به رونق فروش نیز منجر خواهد شد.
منبع: Businessinsider

عناوین برگزیده