تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۹۵۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
آخرین وضعیت ۴ هزار خودرو وارداتی بدون مشخصات درج شده در سایت گمرک بررسی شد

محدودیت‌های گمرکی باز هم دردسرساز شد

می متالز - میترا ممسنی: انجمن واردکنندگان خودرو در حالی آمار ۸ ماه واردات به کشور را منتشر کرده که در آن حدود ۴ هزار دستگاه خودرو با عنوان نامعلوم به ثبت رسیده است.
محدودیت‌های گمرکی باز هم دردسرساز شد

به گزارش می متالز، این شرایط در حالی است که به گفته مسئولان گمرک درحال‌حاضر شفاف‌ترین دوران را به لحاظ ارائه آمار از سوی این سازمان شاهد هستیم و این امکان به هیچ عنوان وجود ندارد که خودرویی بدون مشخص بودن واردکننده و سایر اطلاعات از مرزهای کشور وارد شود. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو، یک برند با ۳ هزار و ۹۷۴ هزار دستگاه خودرو رتبه پنجم واردات خودرو در ۸ ماه امسال را به خود اختصاص داده اما نام او در جدول گمرک نامعلوم اعلام شده است. از آنجاکه ارائه مجوز ثبت سفارش یکی از شروط اصلی ترخیص خودرو به شمار می‌رود، وجود اطلاعات ناقص روند کار را با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو می‌کند؛ موضوعی که از سوی مسئولان گمرک رد شده و تاکید می‌کنند با وجود روند فعلی شفاف‌سازی، امکان به وجود آمدن این شرایط به هیچ عنوان فراهم نبوده و واردکنندگان ملزم به ارائه کامل اطلاعات هستند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو در فروردین یک دستگاه خودرو از ترکیه، در شهریور ۴۳۳ دستگاه خودرو از فرانسه، آلمان و رومانی، در مهر هزار و ۶۴۹ دستگاه خودرو از امارات و ترکیه و در آبان هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو از امارات، چین و ترکیه از گمرکات بوشهر، باهنر و شهید رجایی ترخیص و به بازار عرضه شده که میانگین ارزش دلاری این خودروها ۲۹ هزار و ۸۵ دلار عنوان شده است. نزدیک‌ترین خودروها به این میانگین ارزش دلاری براساس اظهار گمرکی، سانتافه به ارزش ۲۹ هزار و ۱۷۰ دلار، توسان آی‌ایکس ۳۵ به ارزش ۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار و سوناتا ال اف به ارزش ۲۴ هزار و ۹۳۰ دلار هستند. این آمار در حالی اعلام شده که به گفته مسئولان گمرکی دسترسی نداشتن انجمن واردکنندگان خودرو به سامانه جامع گمرکی باعث چنین اشتباهی شده است زیرا از آنجا که انجمن اطلاعات مربوط به واردات را از سایت گمرک برداشته و در این سایت امکان درج همه اطلاعات وجود نداشته موجب این سوءتفاهم شده است؛ موضوعی که البته انجمن واردکنندگان خودرو نیز آن را تایید نکرده و عنوان می‌کند در ۵۶ هزار بخش واردات تنها ۴ هزار خودرو فاقد اطلاعات هستند و این کار را با پیچیدگی‌هایی همراه کرده است.


اشتباه در استفاده از فایل‌های اطلاعات


سعید احمدخانی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه جدول استخراج‌شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو بر اساس جدول منتشر شده در سایت گمرک و آمار تفکیکی ارائه شده بوده، گفت: از آنجا که در سایت گمرک به دلیل محدود بودن جا امکان درج همه جدول‌ها وجود نداشته و جدول‌ها به صورت ناقص بدون شرح کالا منتشر شده، این آمار به اشتباه از سوی انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شده است. وی با بیان اینکه امکان مشخص نبودن مدل وارداتی به هیچ عنوان وجود ندارد، افزود: همه حدود ۴ هزار دستگاه که نام واردکننده و نشان تجاری آن مشخص نبوده با مراجعه مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو به صورت تفکیکی همراه با مجوزهای ارائه شده و اطلاعات کامل شامل شخص واردکننده، مکان وارد شده، نام و نشان خودروها، مدل، ارزش خودرو، تجهیزات و مجوزهای ثبت سفارش قابل ارائه است.احمدخانی در پاسخ به اینکه آیا شرایط برای دسترسی انجمن واردکنندگان خودرو به سامانه جامع گمرکی فراهم است، اظهار کرد: درحال‌حاضر ۳۰ سازمان و نهاد نظارتی به اطلاعات این سازمان دسترسی دارند و از آنجا که هم‌اکنون اعلام می‌شود به اندازه‌ای در ارائه اطلاعات شفاف عمل می‌کنیم و امکان ترخیص کالایی بدون مجوز وجود ندارد و کنترل‌ها به صورت هوشمند از طریق سامانه در حال انجام است، گمرک در نظر داشت امکان دسترسی را برای این انجمن فراهم کند اما از آنجا که به اعتقاد نهادهای نظارتی، اطلاعات اشخاص در این سامانه وجود داشته و این امر امکان سوءاستفاده را فراهم می‌کند این اجازه داده نشد. سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از آمادگی این سازمان برای در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به ۴ هزار دستگاه خودرو وارد شده به مسئولان انجمن واردکنندگان خبر داد و افزود: این امکان وجود ندارد که خودرویی بدون آنکه شخص واردکننده و مدل خودرو مشخص نشده باشد وارد کشور شود زیرا صفر تا صد نظارت‌ها به صورت الکترونیکی و هوشمند و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود. وی با اشاره به حذف کاغذبازی با مرکز شماره‌گذاری خودرو نیز اظهار کرد: در گذشته پس از ترخیص کالایی با صدور برگه‌ای اجازه شماره‌گذاری آن خودرو صادر می‌شد اما با مشاهده چند مورد تخلف و جعل این برگه، هرگونه کاغذبازی در این زمینه حذف شده و اطلاعات لازم به صورت الکترونیکی با دسترسی این مرکز به سامانه جامع گمرکی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. احمدخانی تاکید کرد: جای هیچ ابهامی نیست و هرخودرو وارد شده به تفکیک نوع خودرو با مشخصات آن قابل ارائه است.


شفاف‌سازی اطلاعات با هدف حذف تخلف‌ها


در همین حال سعید احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ناقص بودن شرح واردات و مدل و سال خودروهای وارد شده در جدول‌های گمرک اظهار کرد: در سایت گمرک قسمت جزییات حدود ۹۵ درصد کالاها همراه با شرح بوده و تنها ۵ درصد شرحی نداشته و از آنجا که مبنای آمار انجمن واردکنندگان خودرو همواره آمار گمرک است معیار دیگری برای آمارسازی از سوی انجمن وجود ندارد. وی افزود: مراجعه به سایت گمرک نشان می‌دهد در شرح واردات کالاها خودرو سواری درج می‌شود اما از آنجا که آمار جدید بدون شرح است قابلیت تشخیص نشان تجاری، مدل، سال و حتی شخص واردکننده وجود ندارد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این انجمن دو وظیفه بر عهده دارد، تصریح کرد: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی با هدف تعادل در بازار و حفظ منافع واردکننده‌ها ازجمله اهداف انجمن است. احتشام‌زاد با بیان اینکه فایل اکسلی که روی سایت گمرک قرار می‌گیرد شامل ۵۶ هزار بخش است که در این میان تنها برای ۴ هزار بخش جملاتی مانند «آنچه در برگه سبز آورده شده است»، « نامشخص» و « آنچه در پیوست آورده شده است» عنوان شده، ادامه داد: در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چگونه در تشریح عملکرد شرکت‌هایی که کار واردات انجام می‌دهند، مدل خودرو همراه با شماره شاسی و حجم موتور به صورت کامل اعلام می‌شود اما در واردات خودرو با تعداد بالا شرحی ارائه نمی‌شود. 
وی تاکید کرد: انجمن به دنبال آن است که تخلف‌های موجود در این زمینه از سوی برخی از واردکنندگان را شناسایی کند زیرا این اعتقاد وجود دارد در میان برخی از فعالان این حوزه تخلف‌هایی وجود دارد که در صورت مشاهده هرگونه برخورد، راه‌های این‌گونه تخلف‌ها بسته خواهد شد. احتشام‌زاد افزود: واردکنندگانی تخلف می‌کنند که در گمرک و حتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد فساد می‌کنند و در این شرایط در صورت هرگونه شفاف‌سازی امکان تخلف از آنها سلب می‌شود هرچند معتقدیم مقصر اصلی گمرک است که اقدام به درج کامل شرح واردات کالاها نمی‌کند که در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی با فرود عسگری، رئیس کل گمرک و همچنین مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات این سازمان انجام داده‌ایم تا این اطلاعات به طور کامل درج شود زیرا امکان سوءبرداشت و انحراف وجود خواهد داشت.

عناوین برگزیده