تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۹۵۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گزارشی از طراحی خودرویی خاص تا طراحی قطعه‌ای برای کاهش مصرف سوخت

نیاز صنعت خودرو به طراحی مدل‌های بومی

می متالز - فاطمه امیراحمدی: همان‌طور که بارها عنوان شده یکی از گلایه‌های کارشناسان در صنعت خودرو مربوط به نداشتن خودرو ملی است که این امر به ضعف طراحی داخل برمی‌گردد.
نیاز صنعت خودرو به طراحی مدل‌های بومی

به گزارش می متالز، با تاسیس پارک‌های علم و فناوری و حضور افراد تحصیلکرده و خلاق در این پارک‌ها شاهد تحولاتی در تولید و ساخت هستیم به‌طور نمونه برخی از طراحان و مخترعان مبادرت به طراحی و ساخت خودروها و قطعاتی با کاربری خاص کرده‌اند که اکنون به شکل محدود در حال تولید هستند. آنها با بازطراحی یک محصول سعی کرده‌اند با بهره‌وری آن را ارتقا دهند.


طراحی و تولید خودروهای خاص


پرویز گیلاسی، فعال در طراحی خودرو خاص درباره کارکرد یکی از خودروهای خاص و طراحی‌شده در داخل گفت: مناطقی در کشور وجود دارند که مناسب برای خودروهای عادی شهری و درون‌شهری نیستند و برای تردد در این مسیرها لازم است خودروهای جدید با قابلیت‌های متفاوت طراحی شود. ایران با اقلیم‌های متفاوت و نیز مناطق مختلف جنگلی و کوهستانی لازم است با خودروهای خاص در آن بخش‌ها تردد داشته باشد. او ادامه داد: قابلیت یکی از خودروهای طراحی شده در داخل این است که می‌تواند از مناطق سخت‌گذر کوهستانی، باتلاقی و کویری عبور کند.وی درباره سایر موارد استفاده از این خودروهای خاص به مسابقات خودرویی و امداد و نجات اشاره کرد و گفت: مسابقات ورزشی، امداد و نجات، طبیعت‌گردی، موارد نظامی و... نیز از دیگر مواردی است که می‌توان از این خودرو استفاده کرد.این طراح درباره پیشینه ایده این خودروها توضیح داد: سال‌ها در مسابقات دودیفرانسیل شرکت داشتم و نیاز به خودرویی که قابلیت عبور از موانع را داشته باشد، احساس کردم ازاین‌رو مبادرت به طراحی آن کرده و امروز به شکل سفارشی اقدام به ساخت آنها می‌کنم.او درباره ویژگی‌های ساخت این خودرو نیز گفت: طراحی شاسی، بدنه و اتاق این خودرو به شکل یکپارچه و با استفاده از لوله‌های بدون درز و با طراحی فضایی انجام شده است. سپس با استفاده از موتور گیربکس میتسوبیشی و نیز دیفرانسیل‌های نیسان پاترول ساخت خودرو نهایی شد.
وی اظهارکرد: در طراحی و ساخت تلاش شد از محصولاتی استفاده شود که در داخل به‌لحاظ پشتیبانی و خدمات‌دهی مشکلی نداشته باشند و باید گفت قسمت‌های تعلیق، شاسی و بدنه ازسوی طراحان این خودرو براساس موتور گیربکس موردنظر طراحی و ساخته شده است.


داخلی‌سازی ۶۰درصدی قطعات


گیلاسی در پاسخ به این پرسش که چند درصد قطعات این خودرو طراحی‌شده در داخل مربوط به تولیدات بومی است، گفت: تنها موتور گیربکس و دیفرانسیل خارجی است. سیستم تعلیق، فنرها، کمک فنرها و... ساخت داخل است به این ترتیب می‌توان گفت بیش از ۶۰درصد قطعات داخلی است. او درباره وضعیت تولید نیز گفت: چون مشتریان این خودروها محدود هستند تولید تنها به اندازه تعداد سفارش‌هاست اما با توجه به قابلیتی که این خودرو دارد قابل تغییر بوده و خودرو می‌تواند بر اساس نیازهای مشتری ساخته شود. وی در ادامه به تعداد دستگاه‌های ساخته‌شده اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ دستگاه ساخته و تحویل مشتری داده شده که نحوه ساخت آنها نیز بر اساس نیاز مشتری بوده است. گیلاسی درباره وضعیت صادرات این خودرو خاص نیز گفت: این نوع خودروها قابلیت صادراتی نیز دارند اما موانع آن زیاد است ازاین‌رو نخست باید قوانین در این بخش اصلاح شود و سپس تولیدکننده به‌دنبال گسترش بازارهای خود در بخش بین‌المللی باشد.


کاهش سوخت و توجیه هزینه‌های تمام‌شده


همچنین قطعه کاهش مصرف سوخت از دیگر قطعاتی است که به وسیله طراحان داخلی طراحی و به شکل محدود ساخته شده است. علیرضا پورمهدی، یکی دیگر از طراحان داخلی فعال در پارک‌های علم و فناوری در این‌باره گفت: قطعه‌ای در یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی طراحی و ساخته شده که مصرف سوخت را تا ۲۴درصد برای خودروهای ایرانی کاهش می‌دهد. این قطعه نوع کوچک‌شده از توربوشارژ است.وی درباره نرخ تمام‌شده آن نیز عنوان کرد: نرخ این قطعه زیر ۱۰۰ هزار تومان بوده و برای تمام کسانی که تاکسی دارند، مفید است. آنها می‌توانند برای کاهش مصرف سوخت خود از آن استفاده و با صرفه‌جویی در سوخت بنزین هزینه را توجیه کنند.پورمهدی درباره بازار تولید و فروش این قطعه نیز گفت: این محصول آزمون‌های استاندارد را گذرانده و تا امروز نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قطعه تولید و فروخته شده است.وی افزود: این قطعه علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث می‌شود تا توان و گشتاور خودرو نیز افزایش یابد و این باعث می‌شود تا قدرت خودرو نیز بیشتر شود.


 ساخت بومی و ضمانت مادام‌العمر آن


پورمهدی در پاسخ به این پرسش که آیا از این نوع قطعه در خط تولید خودروسازان نیز استفاده می‌شود؟ گفت: درحال‌حاضر از این طرح استقبال نشده و با وجود معرفی و پیشنهاد آن به خودروسازان تمایلی به سفارش نبوده ازاین‌رو خود شرکت فعال در پارک علم و فناوری آن را بسته‌بندی و با نشان خود وارد بازار لوازم یدکی می‌کند. وی درباره ضمانت این قطعه تازه نیز گفت: ضمانت مادام‌العمر دارد و در نوشته تاکید شده اگر در مدت ۶۰ روز سوخت کاهش پیدا نکرد هزینه برگشت داده می‌شود. وی درباره جرقه اولیه این ایده نیز گفت: بیشتر خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند نوعی خام‌سوزی دارند به‌ویژه مدل‌هایی که پیش از دهه ۹۰ تولید شده‌اند. لازم به یادآوری است بیشتر خودروهای در حال تردد کشور مربوط به این خودروهاست و مصرف بالای ۱۲ تا ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند بنابراین قطعه‌ای طراحی و ساخته شد که با توربولانس کردن هوا و با ارتباطی که با ای‌سی‌یو (ECU) برقرار می‌کند در هر لحظه همان اندازه که خودرو نیاز دارد هوا وارد کند (هوای چرخشی) که باعث می‌شود سوخت و هوا ترکیب شده و سوخت بیشتر اتفاق نیفتد. این طراح تاکید کرد: درست مصرف نشدن سوخت و کاهش بازده، طراحان را به این سمت سوق داد تا با طراحی جدید خام‌سوزی در خودروها را کاهش دهد. پورمهدی درباره پیشینه این طرح در کشورهای صنعتی نیز گفت: امریکا و هلند دو کشوری هستند که در این زمینه قطعه موردنظر را طراحی کرده‌اند. هر دو قطعه روی خودروهای ایرانی آزمایش شد اما پاسخ نداد زیرا ویژه خودروهای این کشورهاست ازاین‌رو طراحان در داخل مهندسی معکوس انجام داده و بومی‌سازی برای خودروهای داخلی آغاز شد.


سخن آخر 


بررسی این روند و شنیدن اظهارنظرهایی از این دست نشان می‌دهد پارک‌های علم و فناوری که عمر طولانی در کشور ندارند در این مدت کوتاه توانسته‌اند تاحدودی به بازار وارد شوند و حتی در برخی از محصولات بازارهای جهانی داشته باشند.

عناوین برگزیده