تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۹۵۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
موسسه «کانسومر ریپورتز» شاخص‌های رضایتمندی خودروها را بررسی کرد

۱۰ خودرو چشم نواز ۲۰۱۷

می متالز - سارا گلچین: موسسه معتبر مشاوره‌ای و غیرانتفاعی «کانسومر ریپورتز» (Consumer Reports) در پایان هر سال به معرفی ترین‌های خودرویی سال می‌پردازد. این ترین‌ها شامل بهترین‌ها و بدترین‌ها هستند. یکی از بررسی‌های مهم این نهاد بررسی میزان رضایتمندی صاحبان خودروها از وسیله نقلیه و نشان تجاری آن است.
۱۰ خودرو چشم نواز ۲۰۱۷

به گزارش می متالز، امسال نیز کانسومر ریپورتز به روال هر سال این بررسی را انجام داده و خودروها و نشان‌های تجاری با بیشترین و کمترین رضایت را مشخص کرده است. طبیعی است نتایج این بررسی‌ها به خریداران در سراسر دنیا کمک می‌کند تا براساس مدل‌هایی که در کشورهایشان تولید یا وارد می‌شود، تصمیم‌گیری کنند.کارشناسان این موسسه با خرید خودروهای گوناگون از نمایندگی‌ها در یک فضای ۳۲۷ هکتاری آنها را آزمایش می‌کنند؛ آزمایش‌هایی که روی ده‌ها خودرو انجام می‌شود. این موسسه همچنین برای اطمینان بیشتر نتایج حاصل از داده‌ها و نظرها درباره بیش از نیم میلیون وسیله نقلیه را نیز در بررسی‌های خود می‌گنجاند.بررسی‌های امسال این موسسه از رضایت‌بخش‌ترین نشان‌های تجاری و مدل‌های خودرویی از نظر صاحبان خودرو مانند هر سال یک پرسش کلیدی دارد که از صاحبان خودرو پرسیده می‌شود: «آیا باز هم حاضر به خرید این خودرو هستید؟» مالکان خودرو همچنین در ۶ موضوع کیفیت سواری، راحتی، ارزش خودرو، طراحی و ظاهر، سامانه صوتی و سامانه تهویه نظرهای خود را بیان می‌کنند. جمع‌بندی این نظرها در قالب امتیاز رضایت‌مندی صاحبان خودرو منتشر می‌شود. امسال در میان نشان‌های تجاری خودرویی تسلا بیشترین رضایت خودروسواران را جلب کرد. درحالی‌که تسلا به‌تازگی با مشکلاتی روبه‌رو شده، ۹۰ درصد از کسانی که محصولات این برقی‌ساز را خریده‌اند از خرید خود ابراز رضایت کرده‌اند. این نشان تجاری در سال گذشته میلادی رضایت‌مندی ۹۱ درصدی مشتریانش را کسب کرده بود. پس از تسلا، پورشه با ۸۵ درصد، جنسیس با ۸۱ درصد، کرایسلر با ۷۸ درصد و آئودی با ۷۶ درصد رضایتمندی رده‌های دوم تا پنجم را در اختیار گرفته‌اند. اما در میان نشان‌های تجاری بدترین میزان رضایتمندی نام آکورا، نیسان و میتسوبیشی نوشته شد که هر یک با تنها ۵۸ درصد رضایتمندی مشتریان در ۳ پله پایانی قرار گرفتند. مشتریان این نشان‌های تجاری گفتند دیگر حاضر به خرید خودروهای این شرکت‌ها نیستند. در میان خودروها گزینش بهترین‌ها به‌نظر سخت‌تر می‌رسد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش که کدام خودرو رضایت‌مندی بیشتری برای مشتریان ایجاد می‌کند باید به عواملی چون قیمت‌گذاری، امکانات و ایمنی توجه کرد. خریدارانی که هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند حتی میزان قابل‌اطمینان بودن خودرو و رضایت آنان که پیش از او این مدل خودرو را خریده‌اند را نیز در نظر می‌گیرند. با دستیابی به چنین داده‌هایی می‌توان در میان مدل‌های رنگارنگ نشان‌های تجاری گوناگون خودرویی برترین‌ها را از نظر رضایتمندی مشتری فهرست کرد؛ فهرستی که شامل مدل‌های زیر است:


تسلا مدل اس


این خودرو صیقلی، تمام برقی، چهاردر، لوکس و ۵ صندلی که قابلیت تبدیل شدن به ۷ صندلی را هم دارد با یک باتری ۷۵کیلوواتی بیشترین رضایت مشتریان را جلب کرده است. تسلا مدل اس می‌تواند با یک بار شارژ ۲۳۵ مایل (۳۷۶ کیلومتر) را طی کند و باتری آن در مدت ۶ ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود. عملکرد خودرو استثنایی است و شتاب ملایم و در عین حال هیجان‌انگیز، امکان کنترل دقیق که تجربه یک سواری مستحکم و در عین حال راحت را برای راننده به ارمغان می‌آورد، از ویژگی‌های این خودرو به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه اینکه از تایرهای ۱۹ اینچی و تعلیق هوا نیز برخوردار است. طراحی هاچ‌بک به خودرو کمک کرده چندمنظوره باشد و کاپوت خودرو نیز نعمتی برای آن به‌شمار می‌آید. یک صفحه لمسی شبیه آی‌پد دارد که بسیاری از امکانات لمسی را ارائه می‌دهد، هرچند به همان اندازه هم می‌تواند حواس‌پرت‌کن باشد.


پورشه ۹۱۱


خودرو تمام اسپرت و مدرن پورشه ۹۱۱ با یک ظاهر نمادین پوشانده شده و این یعنی اسپرت بودن این خودرو با طراحی ظاهری‌اش چندان به‌چشم نمی‌آید. پورشه ۹۱۱ خودرویی سریع با قدرت کنترل عالی است که باعث می‌شود راننده احساس کند می‌تواند ارتباطی مستقیم با خودرو برقرار کند. اگزور خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. نمای داخلی خودرو هم بسیار چشم‌نواز است اما در ابتدا با دیدن سوئیچ‌ها و دکمه‌های زیاد ممکن است راننده دچار دلهره شود.


 شورولت کوروت


کوروت دارای موتوری قدرتمند با پیشرانه ۴۵۵ اسب بخار و ۶/۲ لیتر وی۸ است. فضای داخلی این خودرو بی‌تردید ارزش پولی که برایش پرداخت شده را دارد. این خودرو که ساختار بیرونی‌اش تمام آلومینیومی است از نظر وزن سبک‌تر است و قدرت بیشتری نیز دارد. شتاب این خودرو بسیار بالا است و قدرت کنترل نیز برای راننده زیاد است. این خودرو که می‌تواند با حالت‌های گوناگون رانندگی خود را تنظیم کند، یک رقیب به‌نسبت جدی برای ماشین‌های مسابقه‌ای به‌شمار می‌آید. صندلی‌های این خودرو بسیار راحت هستند اما کابین کم‌عمق ایراد آن است.


لینکلن کانتیننتال


خودرو کانتیننتال لینکلن که براساس مدل ام‌کی‌زد این شرکت ساخته شده، یک سدان های‌تک پرچمدار در میان خودروهای امروز جهان است. موتور پایه این خودرو ۳/۷ لیتری وی۸ است. پشت فرمان این خودرو نشستن برای راننده آسایش به همراه دارد و راننده می‌تواند در کابین بدون هیچ سروصدای آزاردهنده‌ای رانندگی کند. صندلی‌های این خودرو به‌ویژه صندلی‌های عقب استاندارد هستند. در این خودرو به جای دستگیره‌های در داخل از دکمه‌های الکترونیکی استفاده شده که خیلی‌ها ممکن است طرفدار آن نباشند. از لحاظ نرخ نیز لینکلن کانتیننتال با سدان‌های اندازه متوسط لوکس مقایسه می‌شود.


فورد اف-۳۵۰


این خودرو همواره بر یک چیز تمرکز داشته و آن تحمل بارهای سنگین و کارهای سخت بوده است. مدل ۲۰۱۷ این خودرو طوری طراحی شده که وزنش کمتر و از فناوری‌های بروزتری نیز بهره‌مند باشد. این خودرو در میان تمام کامیون‌های تست‌شده بیشترین رضایت را به‌دنبال داشت. فورد اف-۳۵۰ به آدم زحمتکشی می‌ماند که هر کاری را می‌تواند انجام دهد.


مزدا ام‌ایکس-۵ میاتا


نسل چهارم میاتا به تعهد اصلی مزدا یعنی سبک‌وزن بودن پایبند مانده است. اگرچه یک موتور با قدرت ۱۵۵ اسب بخار، ۲لیتری و ۴سیلندری چندان چشمگیر نیست اما سرعت خوبی دارد و سوخت کمتری نیز نسبت به سایر خودروهای هم‌تراز مصرف می‌کند. فرمان این خودرو عملکرد سریع و دقیقی دارد. اما ایراد این خودرو این است که سروصدای زیادی دارد، رانندگی با آن کمی خسته‌کننده است، فضای شلوغ داخلی دارد و به‌سختی می‌توان بر سامانه سرگرمی‌اش که با شماره‌گیری کنترل می‌شود، مسلط شد.


تویوتا پریوس


تویوتا پریوس جدید به‌نسبت نسل‌های پیشین خود مزایای بسیار بیشتری دارد که بالاترین آن مسئولیت‌پذیرتر بودن خودرو است. همچنین رانندگی با آن با آسودگی بیشتری انجام می‌شود و صفحه لمسی‌اش نیز پیچیدگی خاصی برای آنها که می‌خواهند یاد بگیرند، ندارد. پریوس همیشه در زمینه بهره‌وری و هزینه‌های پایین حساس بوده و در این مدل هم چنین رویه‌ای را ادامه داده است. موتور خودرو اکنون بی‌سروصداتر است اما تایرها سروصدای قابل‌توجهی دارند و دسترسی به کابین نیز چندان ساده نیست.


تسلا مدل ایکس


این خودرو برقی بیشتر از اینکه کاربردی باشد، شگفت‌انگیز است. درهای عقب این خودرو طوری باز می‌شوند که دسترسی به صندلی‌های عقب بسیار آسان است. این درها رو به بالا باز می‌شوند و وقت باز شدن مانند دو بال روی سقف خودرو دیده می‌شوند. اما ایرادشان این است که باز و بسته شدن‌شان زمان‌بر است. شیشه جلو باعث می‌شود راننده و کمک‌راننده دید گسترده‌تری داشته باشند و به چشم‌انداز شفاف‌تری دسترسی پیدا کنند. خریداران می‌توانند ۵، ۶ یا ۷ صندلی را برای این خودرو درخواست کنند. مانند مدل اس، مدل ایکس تسلا هم سرعت خوبی دارد و به‌خوبی کنترل می‌شود اما راحتی در رانندگی و کم‌سروصدایی‌اش مانند مدل اس نیست.


هوندا اودیسه


نسل پنجم اودیسه هوندا پالاییده‌تر، آرامش‌بخش‌تر، بهینه‌تر از نظر مصرف سوخت و پیشرفته‌تر به لحاظ سامانه اطلاعات-سرگرمی است. انعطاف‌پذیری داخلی خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. موتور ۲۸۰ اسب بخار، ۳/۵ لیتر وی۶ توانایی بالایی دارد و با یک گیربکس خودکار ۹سرعته امکانات هیجان‌آوری را به راننده می‌دهد. رانندگی با این خودرو راحت است، کابین آرامی دارد و کنترل آن نیز کار سختی به‌نظر نمی‌آید. استفاده از صفحه لمسی و امکانات فناوری این خودرو نیز از گذشته آسان‌تر شده اما هنوز جا برای ساده‌تر شدن دارد.


دوج چلنجر


دوج چلنجر در نگاه نخست ممکن است قدیمی به‌نظر بیاید اما رانندگان در واقع با یک خودرو مدرن طرف هستند. این خودرو وزن زیادی دارد و کنترل آن نیز در جاده‌های باریک سخت است اما در یک فضای باز می‌توان از تعادل آن لذت برد. رانندگی راحت و سروصدای کم از ویژگی‌های خوب این خودرو هستند. صندلی عقب این خودرو بزرگ اما دسترسی به آنها سخت است. در این خودرو همچنین فناوری‌هایی شامل هشدار نقطه کور، هشدار عبور خودرو عقب در ترافیک و هشدار برخورد با خودرو روبه‌رو وجود دارد.
منبع: Consumer Reports

عناوین برگزیده