تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۷۸۳
کد خبر: ۹۵۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ترمز تولید خودروهای غیر استاندارد کشیده شد

فرمان ایست «پیروز بخت» به خودروسازان

می متالز - طیبه جهانبازی: استاندارد خودرو یکی از بحث‌های مهمی بود که از سال گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد آن را مطرح کرد زیرا بخش زیادی از کارشناسان و متولیان امر بر این باور بودند که خودروهای غیراستاندارد از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای و بالا بودن آمار مرگ و میر هموطنان در تصادفات است.
فرمان ایست «پیروز بخت» به خودروسازان

به گزارش می متالز، بانویی که سکان سازمان استاندارد را در دستان خود گرفته از سال گذشته تلاش کرد تا استانداردهایی را برای صنعت خودروسازی کشور طراحی و تدوین کند تا بدین ترتیب شاید با ارتقای ایمنی خودروها جان تعداد کمتری از هموطنان به خطر بیفتد و همچنین بزرگترین صنعت ایران به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود. براساس استانداردهایی که از سوی سازمان ملی استاندارد برای صنعت خودروسازی تعریف شد باید خودروها منطبق با ۸۵ استانداردی که به تازگی تدوین شده است تولید شود اما از آنجایی که استانداردهای صنعت خودروسازی ما با استانداردهای دنیا فاصله زیادی دارد به همین دلیل مقرر شد تا این طرح از ابتدای دی امسال به صورت تدریجی شروع شود و تا پایان آذر سال آینده نیز اگر خودروهای تولید داخل منطبق با استانداردهای هشتادوپنج‌گانه نباشند از چرخه تولید خارج شوند. به گزارش سامانه اطلاع رسانی استاندارد، ایران سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: تولید ۲۵ خودرو سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو که از ابتدای دی امسال کلید خورده است، متوقف شد. در این اطلاعیه آمده: با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد. اسفند سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد بر اساس تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفته است. براساس زمان‌بندی انجام شده باید تا ابتدای دی امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال آینده ۲ مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی سال آینده (۱۳۹۷) تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش پیدا می‌کند. 
طبق این تصمیم اعلام شد اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در نخستین مرحله از اجرای مصوبه مربوط با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شود. همچنین قرار شد ۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر سال آینده اضافه شود که خودروهای مربوط در صورت رعایت نکردن ۶۳ مورد استاندارد با توقف خط تولید در آن مقطع زمانی روبه‌رو می‌شوند.

 

نگران توقف تولید خودروهای غیر استاندارد نباشید


رئیس سازمان ملی استاندارد با صدور این اطلاعیه به طور رسمی اعلام کرد که تلاش دارد صنعت خودروسازی ایران را با استانداردهای جهانی منطبق کند و برای رسیدن به این مرحله لازم است اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه از سوی خودروسازان رعایت شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شرط سازمان ملی استاندارد برای خودروسازی‌ها مبنی بر اینکه ادامه حیات خط تولید خودروها به شرط رعایت استانداردها خواهد بود قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ تاثیر اجرای این اقدام بر بخش تولید و صنعت کشور چیست؟ آیا اجرای طرح استانداردسازی خودروها می‌تواند بدون اعمال فشارها از سوی برخی افراد و دستگاه‌ها به شکل کامل اجرایی شود؟ دیدگاه خودروسازان در این باره چیست و آیا آنها موافق اجرای طرح استانداردسازی خودروها هستند یا خیر؟ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره تاثیر اجرای طرح استانداردسازی خودروها بر وضعیت تولید و بازار و اینکه آیا ضرورتی دارد که این طرح اجرایی شود یا خیر گفت: با توقف تولید خودروهای غیر استاندارد، شرکت‌های خودروساز دیگری هستند که به صورت مونتاژ خودرویی را تولید و جایگزین این خودروها کنند؛ همان‌طور که اکنون خودرو کوییک به بازار عرضه شده است. سعید موتمنی در پاسخ به این پرسش که توقف تولید ۲۵ خودرو غیراستاندارد سبک و سنگین چه پیامدهایی را برای صنعت خودرو در بر خواهد داشت، بیان کرد: همه باید به اظهار نظر سازمان ملی استاندارد احترام بگذاریم. سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی این اختیار را دارند که از شماره‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت جلوگیری کنند. سازمان استاندارد برای ارتقای استانداردهای لازم مدت زمانی را برای این‌گونه خودروسازان در نظر گرفته بود اما آنها تلاشی برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود نکردند و همین پایین بودن سطح استانداردها موجب شده تا شاهد تصادفاتی به دلیل نبود استانداردهای کافی باشیم. وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع خریداران به ظاهر اتومبیل توجه می‌کنند اما این وظیفه سازمان استاندارد است که خریداران را ازکیفیت خودرو مطلع کند. 


قول می‌دهم ۲۵ خودرو به چرخه تولید بازنگردد 


شاید به این موضوع عادت کرده باشیم که طرحی با شدت و قوت به مرحله اجرا دربیاید اما بعد از مدتی بی‌سروصدا به فراموشی سپرده شود. حال سوال ما از مسئولان سازمان استاندارد این است که آیا این طرح نیز پس از مدتی به خاطرات خواهد پیوست یا خیر؟ مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند فشارهای سیاسی اجازه توقف تولید خودروهای غیراستاندارد را نمی‌دهد، آیا این دیدگاه صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: به هیچ عنوان امکان ندارد، این قول را به شما می‌دهم که این ۲۵ خودرو دیگر به چرخه تولید بازنمی‌گردند. پیمان پیرایش در پاسخ به این پرسش که توقف تولید ۲۵ خودرو غیراستاندارد سبک و سنگین چه تاثیری برای صنعت خودروسازی کشور خواهد داشت، بیان کرد: براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، استانداردسازی خودروها موضوعی بود که باید در سال‌های۹۶ و ۹۷ کلید می‌خورد و همان‌طور که شاهد هستید این موضوع عملیاتی شد. وی افزود: پلتفرم بسیاری از این خودروها قدیمی بود و امکان ارتقا برای آنها وجود نداشت البته خودروسازها نیز تشخیص داده بودند که امکان ارتقای این خودروها به لحاظ ایمنی و میزان مصرف سوخت وجود ندارد و سرمایه‌گذاری برای این خودروها صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه باید تولید آنها متوقف می‌شد.
پیرایش با بیان اینکه خودروسازان خود تولید را متوقف کردند و سازمان ملی استاندارد تولید این خودروها را متوقف نکرده است، تصریح کرد: موضوع توقف ۲۵ خودرو مورد تایید خودروسازها و سازمان ملی استاندارد است، بنابراین سازمان ملی استاندارد اجازه تولید ۲۵ خودرو را برای سال جدید صادر نکرد اما این مسئله که خودروسازها قراردادهای فروش دارند یا خیر را باید خود خودروسازها بررسی کنند. مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه برای سال آینده نیز برخی از استانداردها به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده و تمامی خودروسازها باید به این استانداردها توجه کنند، گفت: سازمان ملی استاندارد با تمام توان و با هماهنگی خودروسازها اجرای استانداردهای آینده را نیز به طور جدی پیگیری خواهد کرد. وی ادامه داد: حدود ۲ سالی است که سازمان ملی استاندارد در این باره تحقیق کرده و از اجرای این طرح اطمینان خاطر کامل داریم. برای سال آینده نیز به طور قطع ریزش در خطوط تولید خودرو خواهیم داشت و در ۲ نوبت برخی استانداردها به اجبار اجرایی خواهند شد. این مقام مسئول افزود: در صورتی که خودروسازها در آینده این استانداردها را اخذ نکنند، تولید آنها نیز متوقف خواهد شد اما ترجیح سازمان ملی استاندارد این است که به صورت دستوری حکم توقف تولید را صادر نکند و تلاش داریم با همکاری خودروسازها به مرور زمان خودروهای با پلتفرم قدیمی را از رده خارج کنیم. 
پیرایش در پاسخ به این پرسش که چرا خودروسازها در برابر این اقدام سازمان ملی استاندارد واکنش نشان داده‌اند، تصریح کرد: برخی از این خودروسازها بیانیه‌ای را در این زمینه صادر کرده‌اند که از قبل این خودروسازها همکاری خوبی با سازمان داشته‌اند و سازمان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

واکنش خودروسازها


سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: تولید ۲۵ نوع خودرو از ابتدای دی امسال به دلیل نداشتن استاندارد شصت‌ویک گانه متوقف شد اما برخی از شرکت‌های خودروسازی در این‌باره می‌گویند که سازمان ملی استاندارد از ابتدای دی امسال به خودروهای دارای پلتفرم قدیمی هشدارهای لازم را داده که تا دی سال آینده پلتفرم‌های خود را بروزرسانی کنند و خطوط تولیدی جدید نیز بدون داشتن این استانداردها امکان تولید ندارند. به گزارش می متالز به نقل از ایسنا، همچنین در این زمینه بابک صدرایی، مدیر بازاریابی «چری» گفت: تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو ۵ جدید فیس‌لیفیت در حال تولید است. 
موضع گروه صنعتی ایران‌خودرو در این زمینه نیز پیگیری شده و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن هم اعلام کرد: ۳ مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده خطوط تولید آنها پیش‌تر از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد. 
همچنین در پیگیری یکی از مدیران کرمان موتور اعلام کرد که تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف تولید برخی محصولات به‌دست این شرکت نرسیده و تولید محصولات طبق برنامه از پیش تعیین‌شده ادامه دارد.

سایپا موفق به اخذ تمدید مجوز شماره‌گذاری شد


معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت: سایپا نخستین خودروساز داخلی است که توانست مجوز شماره‌گذاری خودروهای تولیدی را تا اول دی ۱۳۹۷ براساس استانداردهای جاری برای تولید در سال آینده تمدید کند. به گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سایپا، داریوش گل‌محمدی اظهار کرد: با تلاش همه ارکان شرکت سایپا به عنوان نخستین خودروساز داخلی بسته جامع پایش استانداردهای اجباری محصولات سایپا را به مراجع نظارتی برون سازمانی ارائه دادیم و موفق به اخذ تمدید مجوز شماره‌گذاری خودروهای تولیدی شامل سراتو، چانگان سی‌اس ۳۵، ساینا دنده‌ای، تیبا صندوقدار، تیبا ۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۵۱ و آریو تا اول دی ۱۳۹۷ براساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران شدیم. 
 وی تصریح کرد: تا اول دی سال آینده مشکلی از جهت شماره‌گذاری خودروهای گفته‌شده درچارچوب استانداردهای جاری صنعت خودرو نخواهیم داشت. معاون کیفیت گروه سایپا خاطرنشان کرد: مصوبه COP یا همان لزوم پایش تطابق تولید خودروهای تولید داخل از سال ۱۳۹۰ به تایید هیات وزیران رسیده و به طور تقریبی از سال ۱۳۹۲ تاکنون هرسال باید نتایج مجموعه‌ای از استانداردها و آزمون‌های COP را تهیه کرده و تحویل مراجع ذی‌صلاح حاکمیتی دهیم که پس از بررسی‌های لازم مجوز تمدید شماره‌گذاری خودروها صادر می‌شود. گل‌محمدی گفت: امسال ۱۰۷ آزمون محصول برای گرفتن مجوز شماره‌گذاری با موفقیت انجام شد و در قالب یک مجموعه کامل و بدون هیچ نقص و مغایرتی تحویل سازمان ملی استاندارد شد. 
نخستین خودروسازی هستیم که توانستیم مدارک مربوط به تمدید مجوز شماره‌گذاری محصولات را تحویل شرکت بازرسی ذی‌صلاح دهیم که صحه‌گذاری لازم انجام و به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده است. 
وی افزود: علاوه بر ۱۰۷ آزمون محصول، ۲۴ فرآیند ارزیابی از خطوط تولید محصولات مرتبط گروه سایپا انجام شده که به تایید رسیده و در حوزه قطعات نیز با همکاری قطعه‌سازان و شرکت‌های تامین‌کننده حدود ۳۷ قطعه و مجموعه مشمول استاندارد اجباری ایران را در همه شبکه‌های مرتبط با تولید محصولات در مقوله الزامات استانداردی در کنترل داشته‌ایم. 
گل‌محمدی با اشاره به ارتقای سطح کیفی خودروهای تیبا ۲، ساینا و آریو تاکید کرد: براساس هدف‌گذاری انجام شده و مطابق پروژه‌های ارتقای کیفیت خودروهای تیبا ۲ و ساینا دنده‌ای به سطح ۲ستاره کیفی ارتقا خواهند یافت و خودرو آریو نیز از ماه گذشته به ۳ ستاره کیفی ارتقا یافته است. 
معاون کیفیت گروه سایپا ادامه داد: در محصولات گروه ایکس ۱۰۰ نیز با پروژه‌های تعریف شده هدف‌گذاری برای ارتقای سطح کیفی به ۲ ستاره انجام شده است.

عناوین برگزیده