تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۹۵۱۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با تاکید بر استانداردسازی کامل عنوان شد

امکان بازگشت ۲۵ خودرو متوقف شده به چرخه تولید!

می متالز - توقف تولید ۲۵ مدل خودرو که دیروز با ۳ روز تاخیر از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام شد، فاز نخست اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در صنعت خودرو بود؛ خبری که در ساعات اولیه واکنش خودروسازانی که برخی از خودروهای آنها در این فهرست قرار داشت را برانگیخت و آنها را ناگزیر به صدور بیانیه و اطلاعیه‌هایی کرد.
امکان بازگشت ۲۵ خودرو متوقف شده به چرخه تولید!

به گزارش می متالز، به گفته خودروسازان خطوط تولید برخی از خودروهایی که در این فهرست قرار دارند پیش از این از سوی خودروسازان متوقف شده و در این شرایط ضرورتی برای اعلام آنها از سوی سازمان ملی استاندارد وجود نداشته است. هرچند متولیان امر با حضور در برنامه‌ای خبری اعلام کردند که هدف از این کار، استانداردسازی بوده و این دسته از خودروها پس از استانداردسازی قادر به شماره‌گذاری خواهند بود اما به طور قطع اعلام این فهرست بدون مذاکره قبلی با خودروسازان غیرقابل باور است. هرچند تماس با مسئولان سازمان ملی استاندارد برای پاسخگویی به پرسش‌های ایجاد شده ناموفق بود اما مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه تلویزیونی، دلیل این اقدام را در راستای اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه اعلام و تاکید کرده که هدف اصلی از این اقدام استانداردسازی بیشتر خودروها بوده است! نکته حائز اهمیت این فهرست، قرار گرفتن برخی از خودروهایی بود که به تازگی در خطوط تولید خودروسازان جا گرفته است! حال در این شرایط متولیان از بازگشت دوباره خطوط متوقف شده به چرخه تولید در صورت استانداردسازی خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد این اقدام تنها یک نمایش برای اجرای درست قوانین از سوی سازمان ملی استاندارد بوده است.


استانداردها سختگیرانه‌تر می‌شود


امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شماره‌گذاری دوباره خودروهای غیر استانداردی که در فهرست توقف شماره‌گذاری قرار داشتند در صورت استانداردسازی خبر داد و گفت: تنها نوع خاصی از خودرو به دلیل رعایت نکردن استاندارد متوقف می‌شود و آن خودرویی است که یک بار تولید شده و مشمول قوانین جدید نیست زیرا خودروهایی که در حال تولید هستند مشمول استانداردهای نوین می‌شوند. وی در تشریح دلیل اعلام توقف تولید برخی از خودروها از سوی خودروسازان اعلام کرد: از آنجا که استانداردسازی این خودروها بسیار هزینه‌بر بوده برای خودروسازان به‌صرفه‌تر بود تا تولید آنها را متوقف کنند. بر این اساس پیش از اعلام این سازمان، خط تولید این‌دسته از خودروها متوقف شده بود. مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از اول دی استانداردها لحظه به لحظه بیشتر، پویاتر و البته سختگیرانه‌تر می‌شود. در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای توان دستیابی به این استانداردها را داشته باشد به طور قطع به تولید محصول خود ادامه خواهد داد در غیر این صورت از چرخه تولید حذف می‌شود.


اجتناب خودروسازان از سرمایه‌گذاری 


 وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که بتوانند استانداردهای نوین را روی محصولات خود اعمال کنند به تولید ادامه می‌دهند، گفت: خودروسازانی که نمی‌توانند استانداردهای جدید را اعمال کنند برای از بین نرفتن سرمایه خود از سرمایه‌گذاری اجتناب می‌کنند و اگر این اقدام هوشمندانه ازسوی خودروسازان در همه صنایع رعایت شود حجم بالایی از کار سازمان ملی استاندارد کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه براساس توافق انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت نوع خودرو با تفکیک موردی مشخص شده، افزود: البته این نوع تفکیک برای مردم قابل لمس نیست اما برای ناجا و سازمان ملی استاندارد مشخص شده و کافی است مردم بدانند که استانداردهای نوین روی خودروها اعمال می‌شود. مرندی‌مقدم با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد به هیچ عنوان از رعایت استانداردها عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: خودروهایی که نام آنها در فهرست توقف تولید و همچنین ممنوعیت شماره‌گذاری قرار گرفته در صورت رسیدن به استانداردهای مورد تایید از سوی سازمان ملی استاندارد دوباره شماره‌گذاری خواهند شد. این اظهارات در حالی از سوی مسئولان دولتی متولی این موضوع مطرح شده که نگاهی به فهرست منتشر شده و همچنین واکنش‌های خودروسازان حکایت از موضوع دیگری دارد. بر اساس فهرستی که از سوی سازمان ملی استاندارد ارائه شده تولید ۲۵ مدل خودرو متوقف شده و این در حالی است که واکنش‌های خودروسازان نشان می‌دهد خط تولید بسیاری از این خودروها پیش از اعلام سازمان ملی استاندارد متوقف شده و ضرورتی برای قرارگرفتن در فهرست این سازمان نداشته است.


حمایت مجلس از ارتقای استانداردی 


ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرچه سختگیری در بخش ایمنی بیشتر باشد مجلس حمایت بیشتری از آن خواهد کرد، گفت: تا یک سال آینده تولیدکنندگانی که پیش از این مجوز گرفته‌اند تنها اجازه تولید و فروش محصولاتی را دارند که فاصله‌ای با استانداردهای نوین نداشته باشند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: قشری از جامعه توان خرید بالا ندارند و اگر خودرویی جایگزین خودروهای از رده خارج شده نشود به طور قطع باعث افزایش نرخ خودروها خواهد شد و این جایگزین نکردن می‌تواند منجر به افزایش تورم شود. وی با اشاره به اینکه بهبود مستمر شعار تولیدکنندگان است، تصریح کرد: استانداردهای هشتادوپنج‌گانه برای تولید خودروها مطابق این شعار قابل توجیه است.


حذف بدون جایگزین به صلاح نیست


شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این‌باره گفت: هنگامی که طراحی و توسعه محصولات جدید به پایان می‌رسد آزمایش‌های COP که مربوط به خطوط تولید بوده و نمونه‌برداری از خطوط تولید است، انجام می‌شود. این امر با آزمون‌های صحه‌گذاری و هومولوگیشن همراه شده و درحال‌حاضر این دو روش برای نظارت بر استاندارد بودن خودروها اعمال می‌شود که در گذشته نیز اجرا شده است. وی با بیان اینکه آزمایش‌های هومولوگیشن شامل استانداردهای هشتادوپنج‌گانه است، تصریح کرد: این شرایط در حالی است که برخی از خودروها توانایی گذراندن استانداردهای تعیین‌شده را ندارند. با توجه به افزایش الزامات استانداردی در تولید خودروسازان انتظار می‌رود حجم تغییرات در برخی از تولیدات داخلی به میزانی باشد که سال آینده برخی از تولیدکنندگان داخلی ناگزیر به حذف جریان تولید باشند.  وی اجرای الزامات جدید استانداردی را نیازمند تغییر و بازنگری در طراحی محصولات داخلی دانست و افزود: در برخی از محصولات داخلی امکان بازنگری در طراحی برای اجرای استاندارد جدید فراهم است اما در تعدادی از تولیدات نیازمند تغییرات اساسی هستیم که این امر به سرمایه‌گذاری در خطوط و ابزار تولید نیازدارد که به طور قطع هزینه آن اقتصادی نخواهد بود. این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان به دنبال رسیدن به استانداردهای جدید بودند اما ممکن است برخی از این خودروها که مشکلات بیشتری دارند نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. در برخی از خودروها که با مشکلات اساسی روبه‌رو بوده‌اند خودروسازان برنامه‌ای برای ارتقای آنها نداشته و در نظر دارند آنها را از خطوط تولید خارج کنند. وی افزود: البته به دلیل قوانین و مقررات و استانداردهای داخلی، برخی خودروها که اکنون مردم انتظار توقف تولید آنها را دارند، تلاش شده تا تمامی استانداردهای لازم را کسب کنند و منعی برای ادامه تولید این خودروها وجود ندارد اما با توجه به افزایش الزامات استانداردی جدید و مهلت تعیین‌شده دستگاه‌های نظارتی تا اواخر سال آینده به نظر می‌رسد برخی از این تولیدات امکان تقویت و کسب استانداردهای بیشتر را نیز داشته باشند هرچند تصمیم‌گیری در این زمینه به شرایط بازار و سیاست‌های مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز باز می‌گردد. وی با اشاره به اینکه امروز علاوه بر تنوع تولید و کیفیت، نرخ محصولات تولیدی نیز برای مردم اهمیت دارد، افزود: در صورتی که بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسب خودرویی از چرخه تولید خارج شود به صلاح صنعت خودرو و مردم نیست، چراکه باعث خلأ محصول در بازار و تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ خودرو خواهد شد.


در آخر اینکه... 


تاکید سازمان ملی استاندارد بر توقف تولید این خودروها و ادامه آن تا زمان دریافت استانداردها در حالی است که هیچ‌کدام از مسئولان این سازمان روز گذشته پاسخگوی تماس‌های تلفنی خبرنگار «گسترش صنعت» نبودند تا مشخص شود دلیل اعلام فهرستی از خودروها که پیش از این تولید آنها متوقف شده بود چه ضرورتی داشته است؟ آیا سازمان ملی استاندارد تنها برای برداشتن این وظیفه از دوش خود و تحقق اظهاراتی مبنی بر پایبندی بر اجرای قانون استانداردهای هشتادوپنج‌گانه اقدام به تهیه و معرفی این فهرست کرده است؟ آیا در زمان تهیه این فهرست از نظرات نمایندگان شرکت‌های خودروساز استفاده شده و آیا نماینده خودروسازان از توقف یا ادامه تولید این خودروها بی‌اطلاع بوده‌اند؟ همه این پرسش‌ها در حالی مطرح شده و بدون جواب مانده که به نظر می‌رسد رئیس و معاونان این سازمان در نظر ندارند علاوه بر آرام کردن فضا نسبت به شفاف‌سازی دلایل این تصمیم اقدام کنند.

عناوین برگزیده