تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۹۵۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کاهش ۵۰ درصدی فراخوان‌های خودرویی در سال ۲۰۱۷

می متالز - سارا گلچین: فراخوان را شاید بتوان بزرگترین رنج خودروسازان در سراسر جهان دانست. رویدادی که از فیات کرایسلر و هوندا تا فورد را دربرگرفته و به‌نظر می‌رسد هیچ خودروسازی از آن در امان نیست.
کاهش ۵۰ درصدی فراخوان‌های خودرویی در سال ۲۰۱۷

به گزارش می متالز، در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) صنعت خودرو شاهد ثبت یک رکورد در میزان فراخوان‌ها بود. در این سال درمجموع ۵۲میلیون و۹۸۵هزار و ۷۷۹ خودرو فراخوان شدند. این یک عدد بزرگ است که بخش زیادی از بزرگ بودن آن دلیلی جز ایراد فنی کیسه‌های هوای تاکاتا ندارد؛ ایرادی که سرانجام تاکاتا، شرکت ژاپنی تولیدکننده کیسه هوا را به ورشکستگی کشاند. 
تا امروز شمار خودروهای فراخوان شده در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) به ۲۸میلیون و۱۴۶هزار و۶۶۱ خودرو رسیده است. این عدد بی‌تردید رقم کوچکی نیست اما در مقایسه با سال پیش از آن یعنی ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بسیار کمتر و به‌شکل معناداری متفاوت‌تر است. فیات کرایسلر، هوندا، فورد، هیوندای و ب‌ام‌و در صدر فهرست خودروسازان فراخوان‌ده قرار دارند.
گزارش پیش‌رو نگاهی است به برخی از بزرگترین و جدی‌ترین فراخوان‌های خودرویی که در سال رو به‌پایان میلادی ثبت شده است.


فیات کرایسلر


فیات کرایسلر با فراخوان ۳میلیون‌و۳۹۳هزار و۲۵۰ وسیله نقلیه در امسال میلادی به صدرنشین فراخوان‌های خودرویی تبدیل شد. از میان خودروهای فراخوان شده، بیش از یک‌میلیون دستگاه خودروهای رم ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ تولید سال‌های ۲۰۱۳ (۹۲-۱۳۹۱) تا ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) و پیکاپ‌های رم ۳۵۰۰ تولید سال‌های ۲۰۱۴ (۹۳-۱۳۹۲) تا ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بودند. مشکل این خودروها این است که قرار گرفتن‌شان در موقعیت‌هایی مانند آفرود ممکن است توان خودرو برای تشخیص واژگونی را از بین ببرد. اگر این وضعیت رخ دهد، هم کیسه هوا و هم کمربند ایمنی غیرفعال می‌شوند و خطر آسیب رسیدن سرنشینان در یک تصادف افزایش می‌یابد. بروزرسانی نرم‌افزار کنترل‌کننده سرنشین مشکل را برطرف کرد. ۲ مدل دوج یعنی چارجر اس‌آرتی‌هلکت ۷۰۷ اسب بخار و چلنجر اس‌آرتی هلکت نیز برای رفع مشکل خنک‌کننده‌های روغن به نمایندگی‌ها برگردانده شدند. اتصال ناقص می‌توانست باعث ایجاد مشکل و کم‌شدن روغن موتور شود. نتیجه احتمالی این نقص نیز آتش گرفتن خودرو است. کرایسلر با جایگزین کردن خنک‌کننده‌های بدون نقص در هزار و۲۰۷ خودرو مدل ۲۰۱۷ این مشکل را برطرف می‌کند.


هوندا


از ۳میلیون و۳۱۹هزار و۳۲۷ خودرو فراخوان شده هوندا بیش از ۱/۱میلیون دستگاه آکوردهای تولید سال‌های ۲۰۱۳ (۹۲-۱۳۹۱) تا ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بودند. مشکل این خودروها وجود یک شکاف روی جعبه پلاستیکی باتری بود که باعث می‌شد رطوبت به درون جعبه نفود کرده و حسگر باتری رطوبت جذب کند. اگر این رطوبت به یک ماده رسانا مانند نمکی که در فصل سرما روی جاده‌ها پاشیده می‌شود، می‌رسید ممکن بود واکنش ایجاد کرده و منجر به آتش‌سوزی شود. راه‌حل هوندا برای رفع این مشکل رسیدگی به حسگرهای معیوب یا پوسیده بود. خودروهایی که حسگرهای‌شان نو می‌شد تا عرضه کافی قطعات جایگزین برای هوندا به‌طور موقت از خطر در امان می‌مانند. هوندا اودیسه‌های تولید سال‌های ۲۰۱۱ (۹۰-۱۳۸۹) تا ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) نیز دیگر مدل فراخوان شده سال میلادی رو به پایان بودند. ۸۰۶هزار و ۹۳۶ هوندا اودیسه امسال فراخوان شدند. صندلی‌های عقب این خودرو ممکن است هنگام نصب یا تنظیم دوباره ایمنی لازم را نداشته باشند. اگر ایمنی لازم پس از نصب یا تنظیم دوباره تامین نباشد صندلی می‌تواند هنگام ترمز شدید جابه‌جا شده و خطر آسیب رساندن به سرنشین را افزایش دهد. هوندا همچنان درحال کار و تلاش برای یافتن راه‌حلی به‌منظور رفع دائمی این مشکل است اما به‌عنوان راهکار موقت یک شیوه‌نامه منتشر کرده که با جزییات درباره چگونگی محکم نگه داشتن صندلی در هنگام خطر توضیح داده است.


فورد


زمانی که فورد برای پیکاپ‌های اف-سریز فراخوان داد، شمار زیادی از آنها را فروخته بود. خم یا زخمی شدن کابل‌هایی که در خودرو با کمک آنها باز می‌شود و قفل‌هایی که امکان داشت آب پس از نفوذ در آنها به هر دلیل، یخ بزند باعث شدند ۱/۱ میلیون از این مدل خودرو ساخت سال‌های ۲۰۱۵ (۹۴-۱۳۹۳) تا ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) فراخوان شوند. هر دو وضعیت می‌توانستند باعث شوند در خودرو در هنگام حرکت باز شود؛ آن‌هم درحالی‌که به نظر بسته می‌آمدند. نمایندگان فروش اکنون موظف هستند کابل راه‌انداز قفل در را بازرسی و در صورت نیاز آن را تعمیر کنند. آنها همچنین باید مشکل نفوذ و یخ زدن آب در قفل را برطرف کنند.


هیوندای


مشکل در بستن کمربند ایمنی باعث شد هیوندای برای ۹۷۷هزار و۷۷۸ سوناتای مدل ۲۰۱۱ (۹۰-۱۳۸۹) تا ۲۰۱۵ (۹۴-۱۳۹۳) و سوناتای هیبریدی مدل ۲۰۱۱ (۹-۱۳۸۹) تا ۲۰۱۵ (۹۴-۱۳۹۳) فراخوان دهد. در صورت وقوع تصادف مشکل در محکم شدن کمربند ایمنی می‌توانست به یک معضل بزرگ تبدیل و باعث جراحت بیشتر سرنشینان جلو شود. به این‌ترتیب هیوندای موظف بود مشکل را پیگیری و نقص موجود در کمربندهای ایمنی را رفع کند.


ب‌ام‌و


سیم‌های دریچه کنترل هوا باعث شد ب‌ام‌و تعداد ۶۷۲هزار و۷۷۵ خودرو مدل سری ۳ را فراخوان کند. این خودروها در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ (۸۵-۱۳۸۴) تا ۲۰۱۱ (۹۰-۱۳۸۹) تولید شدند و شامل سدان‌ها، کوپه‌ها، کانورتیبل‌ها و واگن‌ها می‌شدند. در این مدل‌ها تغییر در میزان مقاومت سیم می‌توانست باعث افزایش دما و در نتیجه اتصال ناقص شود. نتیجه این فرآیند ذوب شدن پلاستیک اطراف دریچه کنترل هوا شده و امکان آتش‌سوزی را افزایش دهد. این سیم‌ها تعویض شدند تا مشکل حل شود. ب‌ام‌و همچنین خودروهای برقی آی۳ تولیدشده در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ (۹۳-۱۳۹۲) تا ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۶) را فراخوان کرد. راننده‌ای که پشت این خودرو می‌نشیند و کمربند را به هر دلیلی نمی‌بندد می‌تواند در خطر بسیار بالایی برای آسیب از ناحیه گردن باشد. این آسیب نتوانست با استانداردهای ایمنی خودرو که مدنظر دولت فدرال امریکا است سازگاری یابد. حل این مشکل همچنان در دستور کار ب‌ام‌و است و این شرکت پس از پیدا شدن این مشکل فروش آی۳ را متوقف کرده است.


تسلا


تسلا برای تعداد ۳۱ هزار و ۴۷۲ خودرو مدل اس و مدل ایکس ساخته شده در فاصله فوریه (بهمن ۱۳۹۵) تا اکتبر ۲۰۱۶ (مهر ۱۳۹۶) فراخون داد. مشکل این خودرو در ترمز دستی بود که تسلا احتمال می‌داد چرخ‌دنده کوچک معیوبی داشته باشند. تسلا تخمین می‌زد تنها حدود ۲ درصد این وسایل نقلیه فراخوان شده این مشکل را داشته باشند و تعویض قطعه معیوب در مرکز خدمات تسلا تنها کمتر از ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. دومین فراخوان تسلا در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵) برای مدل ایکس بود که صندلی عقب دچار مشکل بود. تنظیم نادرست کابل‌ها باعث می‌شد صندلی عقب در هنگام تصادف به جلو حرکت کند و این برای سرنشین خطرناک است. مرکز خدمات پس از فروش تسلا در حال کار روی این مشکل است. 
منبع: Cnet

عناوین برگزیده