تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۹۵۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با تصویب تعرفه‌های جدید و بازگشایی ثبتارش انجام می‌شود

ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع شد

می متالز - میترا ممسنی: انتظارها بعد از ۶ ماه به پایان رسید و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که با حضور واردکنندگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود از تصویب شیوه‌نامه جدید واردات خودرو و بازگشایی سایت ثبت سفارش در چند روز آینده خبر داد.
ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع شد

به گزارش می متالز، هرچند تا لحظه نگارش این گزارش، این شیوه‌نامه ابلاغ نشده و انتظارها برای بازگشایی ثبتارش ادامه داد اما بر اساس شیوه‌نامه جدید از این پس سقف ارزش ۴۰ هزار دلاری خودروها ملاک واردات بوده و محدودیت حجم موتور برای واردات خودرو از میان برداشته می‌شود. در عین حال خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز همچنان اجازه واردات ندارند. بر اساس شیوه‌نامه جدید واردات، تعرفه خودروها با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته و بالاترین سقف تعرفه ۹۵ درصد خواهد بود. در عین حال خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی مشمول تعرفه ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز مشمول تعرفه ۷۵ درصد خواهند شد. در حوزه خودروهای هیبرید نیز خودروها تا حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با همان شرایط قبلی یعنی تعرفه واردات ۵ درصد به کشور وارد خواهند شد اما خودروها با حجم موتور بالای این عدد مشمول افزایش تعرفه می‌شوند. همچنین در شیوه‌نامه جدید واردات، فعالیت شرکت‌های غیرنمایندگی با تعیین سقف دلاری برای واردات امکان‌پذیر خواهد بود.


پایان سردرگمی ۶ ماهه


رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز از ابلاغ شیوه‌نامه جدید خبر داده و تاکید کرده: در شیوه‌نامه جدید واردات خودرو، تعرفه‌ها با شدتی که در رسانه‌ها مطرح شده بود افزایش نمی‌یابد و سقف دلاری نیز برای واردات در نظر گرفته شده است.فرهاد احتشام‌زاد با تاکید بر اینکه به دلیل محرمانه بودن شیوه‌نامه جدید درحال‌حاضر اجازه انتشار آن را نخواهیم داشت، گفت: اعضای انجمن واردکنندگان خودرو با هرگونه افزایش تعرفه واردات مخالف هستند چراکه نظام تعرفه‌ای و عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر اساس قوانین بوده و ما نیز موظف به رعایت این قوانین هستیم. وی با اشاره به تعیین سقف دلاری به‌عنوان یکی از شرط‌های واردات در شیوه‌نامه جدید اظهار کرد: با وجود ماده ۲ و ۳ بهبود کسب و کار و ابلاغ آن به همه وزارتخانه‌ها باز شاهد هستیم در تدوین شیوه‌نامه جدید واردات، دولت در تصمیم‌گیری‌های خود از نظرات تشکل‌ها استفاده نمی‌کند. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به حباب قیمتی به وجود آمده به واسطه کمبود عرضه و کالا در بازار گفت: بازشدن دوباره سامانه ثبت سفارش تا حدودی به کاهش التهاب بازار خودروهای وارداتی کمک خواهد کرد. این افزایش قیمت، بازار خودرو را به طور کامل متاثر کرده است. احتشام‌زاد تصویب این شیوه‌نامه را پایانی برای سردرگمی ۶ ماهه دانست و تصریح کرد: قرار است تغییرات انجام شده در ثبت سفارش واردات در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران پیگیری شود. وی ادامه داد: آبان سال گذشته به نهایت شفافیت در بازار رسیده بودیم و تمامی شرکت‌های نمایندگی و واردکنندگان غیرنمایندگی همکاری خوبی داشتند و نهادهای نظارتی بر این فرآیند نظارت کافی داشتند که در دستورات شتاب‌زده حوزه واردات خودرو به شدت دچار بحران شد و با وجود استقرار وزیر جدید به دلیل طولانی شدن فرآیند رسیدگی و نیز گسترده شدن تاثیرات جانبی آن اقدام نادرست امکان رفع آن میسر نشده و مشکل همچنان به قوت خود باقی است. امید می‌رود با توجه به قول محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر اینکه مشکل را برطرف می‌کنند و شیوه‌نامه واردات را ابلاغ خواهند کرد زودتر این معضل برطرف شود.


اثرات شیوه‌نامه جدید در تابستان ۹۷ قابل رویت است 


مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با تاکید بر اینکه این شیوه‌نامه هنوز ابلاغ نشده، گفت: پیش‌بینی سقف قیمتی برای واردات خودروها در حالی پیش‌بینی شده که هیچ‌یک از واردکننده‌ها با این موضوع و حتی افزایش سقف تعرفه‌ها موافق نیستند زیرا افزایش تعرفه‌ها برخلاف قوانین و رویه‌های پیشین است و قراردادن سقف قیمتی برای واردات نیز یک اهرم تعرفه‌ای نیست. وی با تاکید بر اینکه همه این تصمیمات در حالی با هدف حمایت از تولید داخلی پیش‌بینی شده که در عمل این امر محقق نخواهد شد، افزود: زیرا ایراد باید در محل خود درمان شود که در عمل این امر محقق نمی‌شود. دادفر در پاسخ به روند نرخ در بازار پس از اعمال این شیوه‌نامه تصریح کرد: آنچه تاکنون در نرخ خودروها اعمال شده بیش از سقف پیش‌بینی‌شده بود زیرا توقف ثبت سفارش آثار بسیاری بدی بر جای گذاشت اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها بیشتر از اندازه فعلی افزایش نیابد و به طور قطع از این پایین‌تر هم نخواهد بود و نمی‌توان کاهش قیمتی برای آن متصور شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه به دلیل افزایش تعداد خودروهای اسقاطی از یک‌سو و افزایش نرخ دلار از سوی دیگر شاهد پایین نیامدن قیمت‌ها بعد از ابلاغ شیوه‌نامه جدید واردات خواهیم بود، تصریح کرد: افزایش قیمت‌های فعلی در بازار در حالی است که هنوز این موارد جدید به قیمت‌ها اضافه نشده بنابراین با وجود بازشدن ثبت سفارش شاهد کاهش قیمت‌ها نخواهیم بود.


احتمال کاهش قیمت


وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد به دلیل رفع محدودیت عرضه و آغاز آن در بازار شاهد کاهش ۵ درصدی قیمت‌ها باشیم، تصریح کرد: مهندسی بازار در ماه‌های گذشته این تصمیم را رقم زده بود که قیمت‌ها در بازار افزایش یابد و به دنبال این روند، نرخ خودروهای داخلی نیز افزایش یابد.دادفر با بیان اینکه اثرات این تصمیم را سال آینده در بازار خواهیم دید، گفت: امیدواریم با اجرای این شیوه‌نامه شرکت‌هایی که محصولات آنها اجازه واردات به کشور را دارد محصولات خود را با نرخ و شیوه‌ای که در دنیا عرضه می‌کنند در ایران به فروش برسانند به طوری که یک‌دهم نرخ کالا را در زمان ثبت‌نام دریافت کرده و با اقساط ۱۰ ساله بدون سود تسهیلات اقدام به فروش خودرو خود کنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو زمان مشاهده اثرات این تصمیم را شهریور و پاییز ۹۷ اعلام و اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و واردکنندگان اعلام کرد: این شیوه‌نامه روز چهارشنبه ابلاغ می‌شود که این اظهارات نشان می‌دهد این شیوه‌نامه نیاز به تصویب هیات وزیران نخواهد داشت.به گفته وی، در شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی تصمیم بد بهتر از بلاتکلیفی است زیرا فرآیند اقتصادی در حال مختل شدن است و فرآیند اقتصادی موجود زنده و جاندار است بنابراین با اینکه واردکنندگان موافق بندهای این شیوه‌نامه نیستند اما معتقدند اجرای یک قانون جدید بهتر از بلاتکلیفی است. این شرایط و اظهارات در حالی است که تا لحظه نگارش این گزارش، خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر بازگشایی سایت ثبتارش مطرح شده است. برخی خبرها از بازشدن این سایت برای دو مدل از خودروهای تویوتا حکایت دارد اما تنها چند لحظه از انتشار این خبر، سازمان توسعه تجارت هرگونه بازشدن سایت ثبتارش را تکذیب و اعلام کرد پس از ابلاغ مصوبه دولت برای واردات خودرو، سایت براساس مفاد مصوبه باز خواهد شد. علی علی‌آبادی‌فراهانی با تاکید بر اینکه باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو منوط به ابلاغ مصوبه دولت است، گفت: در صورت ابلاغ این مصوبه، سایت ثبت سفارش براساس تک‌تک مفاد مصوبه دولت و برای همه خودروهای تویوتا، آرین موتور، پرشیا و هیوندا به طور یکسان باز می‌شود و این‌طور نیست که این سایت برای خودرو خاصی باز شده باشد. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان نیز در این‌باره اظهار کرده که سایت ثبتارش در حال انجام آزمایشی برای بازگشایی پس از ابلاغ شیوه‌نامه جدید واردات خودرو بوده و قرار گرفتن نام دو مدل محصول روی این سایت نیز بر همین اساس است و هنوز کد ۸ رقمی برای هیچ ثبت سفارشی صادر نشده و تا زمانی که این کد صادر نشود درحقیقت ثبت سفارشی انجام نشده است.

عناوین برگزیده