تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۹۵۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بخش خصوصی متولی ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید

می متالز - زینب عبدی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت دولت برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید از سوی بخش خصوصی خبر داد و گفت: توسعه و تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نواحی و شهرک‌های صنعتی موجود از اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است.
بخش خصوصی متولی ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید

به گزارش می متالز، صادق نجفی در دومین گردهمایی یک‌روزه معاونان فنی شرکت‌های استانی شهرک‌های صنعتی کل کشور که در پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین‌دشت کرج برگزار شد، اظهار کرد: نخستین دلیل برگزاری این جلسه حمایت از سرمایه‌گذاری کارآفرینان و صاحبان سرمایه با توجه به زیرساخت‌های تامین‌شده در مجموعه شهرک‌های صنعتی است. وی افزود: اکنون ۹۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب با ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه زیرساخت‌های نادرست ما سبب کاهش بهره‌وری شده است، بیان کرد: ما باید کاری را انجام دهیم که بستر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فراهم کند. نجفی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم شرایط کشور را مساعد کنیم مردم ما آمادگی استفاده از کالای ایرانی را دارند، عنوان کرد: اکنون نزدیک به ۴۰ هزار واحد صنعتی در مجموعه شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه ساماندهی واحدهای تولیدی و ساخت‌وسازهای واحد تولیدی از اولویت‌های این سازمان است، تصریح کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی کشور ایجاد نواحی صنعتی روستایی در راستای توسعه اشتغال و تولید در دستور کار است. نجفی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع کوچک باید هدایت، حمایت و نظارت انجام شود، ادامه داد: مجموعه شهرک‌های صنعتی باید به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار باشد تا از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنیم. وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به دو نکته توجه اکید دارند که آن دو معیشت و اشتغال است، بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای به نقاط محروم شود. وی با بیان اینکه خوشبختانه تفاهمنامه‌ای با سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه اداره امور فضای سبز و تصفیه‌خانه‌ها و کنترل فاضلاب و پساب با رعایت مسائل زیست‌محیطی در شهرک‌های صنعتی برعهده مجموعه شهرک‌ها است، گفت: طرح اشتغال ضربتی ۴۵۰ هزار نفری در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۹۷ هدف‌گذاری شده که سهم این سازمان ایجاد ۸۰ هزار فرصت شغلی است.


ایجاد شهرک صنعتی-تخصصی آب در طالقان


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران و در حاشیه این گردهمایی گفت: شهرک صنعتی-تخصصی آب در شهرستان طالقان ایجاد می‌شود. 
 نجفی با بیان اینکه البرز یکی از استان‌های صنعتی برتر کشور است، اظهار کرد: نزدیکی به پایتخت یکی از ویژگی‌های مطلوب استان البرز به شمار می‌رود. از طرفی، شهرک‌های صنعتی این استان جزو شهرک‌های فعال کشور است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه این شهرک‌ها در دستور کار قرار دارد، افزود: خوشبختانه روند کار شهرک‌های صنعتی خصوصی در البرز خوب بوده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد زیرساخت در شهرک‌ها را ضروری دانست و گفت: این نشست با معاونان فنی شهرک‌های صنعتی کشور به منظور توصیه درباره بهبود زیرساخت شهرک‌ها برگزار شده است. بدون شک این زیرساخت‌ها برای افرادی فراهم می‌شود که سرمایه خود را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر می‌کنند. نجفی با بیان اینکه تامین نشدن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز هدررفت سرمایه سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: بدون شک توسعه شهرک‌ها از این پس با اولویت و تقویت بخش خصوصی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه توسعه نواحی روستایی در نقاط محروم کشور الزامی است و در دستور کار قرار دارد، از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که شهرک تخصصی آب در شهرستان طالقان ساخته خواهد شد، تصریح کرد: اکنون بیش از یک میلیون نفر در بیش از ۴۰ هزار واحد صنعتی مستقر در مجموعه شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند و این ظرفیت وجود دارد که ۸۰ هزار فرصت شغلی هدف‌گذاری‌شده در طرح ضربتی اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین واحدها ایجاد شود.


رتبه نخست البرز در اجرای طرح رونق تولید


صادق نجفی در سفر یک‌روزه خود به استان البرز در نشست صمیمانه با فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی این استان شرکت کرد. وی در این نشست اظهار کرد: حرکت جهادی و عاقلانه تنها راه حمایت کارآفرینان و فعالان اقتصادی و کمک به آنها است. همکاری با این افراد لازمه توسعه بازار و اشتغالزایی است. نجفی تاکید کرد سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌شود که با وجود جمعیت ۸۰ میلیون نفری باید نهضت فرهنگ‌سازی مصرف کالای ایرانی در کشور آغاز شود. ضمن آنکه بازار شب عید و پایان سال بهترین فرصت برای توسعه فروش کالای داخلی با فرهنگ‌سازی مصرف این کالاها در کشور است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اکنون حدود ۵۲ درصد واحدهای صنعتی استان البرز با ظرفیت کامل تولید می‌کنند و برای فعال‌سازی ۶۷۶ واحد صنعتی این استان برنامه‌ریزی شده است که نخست باید در بازار مصرف داخلی اعتمادسازی شود. نجفی با اشاره به اجرای طرح ظرفیت‌سازی و نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گفت: این طرح برای ۲۰ هزار واحد صنعتی با برش استانی هدف‌گذاری شده است اما واحدهای صنعتی دارای بازار یا دارای ظرفیت بازارسازی در اولویت اجرای این طرح قرار دارد. وی تاکید کرد: تکمیل زنجیره ارزش لازمه توسعه فعالیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است. صنایع میانی باید از توانمندی‌های صنعتی داخلی باخبر و مطلع شوند؛ این امر مهم‌ترین حلقه در زنجیره تولید است. ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در این جلسه از کسب رتبه نخست کشور از سوی استان البرز در اجرای طرح رونق تولید خبر داد. وی با بیان اینکه البرز رتبه نخست رونق تولید و رتبه دوم نوسازی و بازسازی صنایع در کشور را از آن خود کرده است، اظهار کرد: این استان موفق به کسب رتبه دوم پرداخت مستقیم بانک‌ها به واحدهای صنعتی در سطح کشور شده است. موفق با اشاره به اینکه البرز به عنوان کوچکترین استان کشور از نظر مساحت موفق شده ۳ شهرک صنعتی نجم‌آباد، نظرآباد ۲ و اشتهارد۲ را به ظرفیت بخش شهرک‌های صنعتی خود بیفزاید، افزود: طبق برنامه‌ریزی و رایزنی‌ها، صنایع پاک و «های‌تک» در شهرستان طالقان راه‌اندازی و ایجاد خواهد شد. وی با اعلام اینکه ۱۶۰ معدن فعال فلزی، غیرفلزی و مصالح در استان البرز وجود دارد که از این میزان ۸۵ درصد معادن به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد، تصریح کرد: آثاری از طلا در معادن البرز شناسایی شده که مطالعات لازم از سوی پژوهشگران در حال انجام است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در ادامه از فعال‌سازی ۱۸ معدن راکد در استان البرز خبر داد و گفت: ۶۵ هزار واحد صنفی و ۱۳۱ اتحادیه در بخش‌های مختلف در استان البرز فعالیت دارد. در ادامه، رحیم بنامولایی، رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه هدف‌گذاری جدی برای صادرات در حوزه تشکلات مختلف شده است، ادامه داد: همکاری و تعامل خوبی با شرکت شهرک‌های صنعتی داریم همچنین باید به این امر اذعان داشت که هم‌افزایی و هم‌سویی تحقق مطالبات بخش خصوصی در حال انجام است. وی با ارائه پیشنهادی مبنی‌بر ایجاد شهرک تخصصی برای پوشاک در استان البرز، افزود: کارخانه فخر ایران از ظرفیت مناسبی برای تحقق این پیشنهاد برخوردار است.


رفع مشکل پایان کار ۸۴۲ واحد صنعتی


 معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: مشکل پایان کار ۸۴۲ واحد صنعتی در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تا پایان آذر رفع شده است. همچنین ایجاد نواحی صنعتی روستایی در دستور کار دولت قرار دارد. فتحعلی محمدزاده در دومین گردهمایی یک‌روزه معاونان فنی شهرک‌های صنعتی کشور که چهارشنبه، ۲۰ دی در پژوهشگاه مواد و انرژی واقع در استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه باید با نگاه جدید به بخش صنعت برای اقدامات حیاتی در جهت توسعه کشور گام برداشت، اظهار کرد: توسعه اشتغال باید با حرکت جهادی و هوش استراتژیک در شهرک‌های صنعتی کشور اجرایی شود. وی با اشاره به ارائه ۸ مبحث تخصصی در این گردهمایی گفت: هر استان باید حداقل یک شهرک صنعتی نمونه داشته باشد. همچنین ایجاد نواحی صنعتی روستایی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار است. معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور به تغییر اقلیم کشور در سال‌های آینده اشاره و تصریح کرد: ارتقای مبلمان شهرک‌های صنعتی و همچنین مدیریت مصرف آب در این بخش از جمله اقدامات بااهمیتی است که پیرو انجام آن تفاهمنامه‌های خوبی منعقد شده است. محمدزاده با اعلام اینکه مکان‌یابی و جانمایی شهرک‌های صنعتی جدید با رعایت موارد امنیتی انجام خواهد شد، گفت: مباحث مهمی چون پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی اجرا می‌شود. از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه سازه‌های محکم و قرص نیز بهره‌گیری شده است. وی تاکید کرد: الحاقیه ضوابط ساخت‌وساز در شهرک‌های صنعتی در کشور بازنگری شده است.

عناوین برگزیده