تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۹۵۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با شکل‌گیری ظرفیت بالادستی آلومینیوم، عمان درصدد تکمیل زنجیره تأمین است

می متالز - صنعت بالادستی تولید آلومینوم اولیه در عمان با آغاز فعالیت واحد ذوب صحار از سال 2008 میلادی شکل گرفت و پس از آن به‌تدریج واحدهای پایین‌دستی آن نیز توسعه یافتند.
با شکل‌گیری ظرفیت بالادستی آلومینیوم، عمان درصدد تکمیل زنجیره تأمین است

به گزارش می متالز، در این بین می‌توان به احداث ظرفیت جدیدی از تولید انواع مفتول و سیم‌و‌کابل آلومینیومی در عمان در سال 2010 میلادی اشاره کرد. آغاز فعالیت این ظرفیت، نه‌تنها سبب تنوع بخشی در سبد محصولی بازار داخلی این کشور از انواع سیم‌و‌کابل شد، بلکه در بازارهای صادراتی نیز خوش درخشید و حجم صادرات این محصولات از عمان را به‌یکباره افزایش داد.

مفتول آلومینیومی یکی از مهم‌ترین محصولات میان‌دستی صنعت آلومینیوم به‌شمار می‌رود. این محصول که عمدتا توسط فرآیندهای ریخته‌گری پیوسته و پس از آن نورد تولید می‌شود، از خوراک اصلی برای تولید انواع سیم و کابل‌های آلومینیومی در واحدهای پایین‌دستی از زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود.

صنعت بالادستی تولید آلومینیوم اولیه در عمان با آغاز فعالیت واحد ذوب صحار به‌صورت انتفاعی بین شرکت‌های نفت عمان، انرژی ملی ابوظبی و ریوتینتو آلکان به ظرفیت 375 هزار تن از سال 2008 میلادی شکل گرفت. با شکل‌گیری حلقه‌های ابتدایی از زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم در عمان، به‌تدریج واحدهای پایین‌دستی آن نیز توسعه یافتند. در این بین می‌توان به احداث ظرفیت جدیدی از تولید انواع مفتول و سیم‌و‌کابل آلومینیومی در عمان در سال 2010 میلادی اشاره کرد. شرکت صنایع فرآوری آلومینیوم عمان به‌صورت جونت‌ونچری بین شرکت صنایع کابل عمان و سرمایه‌گذاری تکامل در سال 2008 تأسیس شد و از سال 2010 تولید انواع مفتول آلومینیومی را آغاز کرد.

آغاز فعالیت این شرکت، نه‌تنها سبب تنوع بخشی در سبد محصولی بازار داخلی این کشور از انواع سیم‌و‌کابل شد، بلکه در بازارهای صادراتی نیز خوش درخشید و حجم صادرات این محصولات از عمان را به‌یکباره افزایش داد. گفتنی است که تا پیش از بهره‌برداری از این ظرفیت، عمده عرضه داخلی سیم‌و‌کابل عمان محدود به محصولات مسی شرکت صنایع کابل عمان بود.

نمودار 1، حجم صادرات مفتول آلومینیومی عمان را طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می شود، حجم صادرات انواع مفتول آلومینیومی عمان از سال 2010 آغاز شد و در سال 2011 رشد چشم‌گیری را پشت سر گذاشت. هر چند که بین سال‌های 2012 تا 2015 با افت و خیزهای محدودی نیز همراه شد، اما در سال 2016 از حجم صادرات آن کاسته شد. این افت حجم صادرات در سال 2016 می‌تواند ناشی از افزایش تقاضای داخل برای مصرف مفتول‌های آلومینیومی باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، عمده مصرف مفتول‌های آلومینیومی برای تولید سیم‌و‌کابل‌های آلومینیومی کاربرد دارد که در شبکه‌های توزیع برق فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مهم‌ترین نکات قابل توجه، سرمایه‌گذاری عمان در توسعه بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، صنعت بالادست آلومینیوم در عمان از سال 2008 فعالیت خود را آغاز کرد و بلافاصله در همین سال نیز اقدامات اولیه برای تأسیس و احداث واحد پایین‌دستی آلومینیوم، شرکت صنایع فرآوری آلومینیوم عمان، انجام شد و تنها به فاصله 2 سال پس از آن، به بهره‌برداری رسید. این امر برنامه و استراتژی این کشور را برای تکمیل زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم به‌خوبی نشان می‌دهد. این در حالی است که در ایران، هر چند که تقریبا حلقه‌های زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم تکمیل شده، ولی عدم تعادل در ظرفیت‌های شکل گرفته این زنجیره، چرخه مصرف آلومینیوم را با مشکلاتی مواجه کرده است. البته کمبود نقدینگی در سال‌های اخیر به خرید و مصرف آلومینیوم توسط واحدهای پایین‌دستی نیز دامن زده است.

عناوین برگزیده