تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۹۵۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی:

روابط بانک‌ها پس از برجام هنوز روان نشده است

می متالز - محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم پنجاهمین سالگرد تشکیل این شرکت در جمع خبرنگاران در مورد روابط بانکی بعد از برجام اظهار داشت: یکی از مشکلات که بعد از برجام در مورد نقل و انتقالات مالی و بانکی هنوز پابرجاست این است که بین بانک ها هنوز آن روان سازی انجام نشده است.
روابط بانک‌ها پس از برجام هنوز روان نشده است

به گزارش می متالز، وی افزود: هنوز اراده قوی از طرف بانک های اروپایی برای ارتباط با بانک های ایران وجود ندارد، زیرا بانک های ایرانی هیچ مشکلی برای برقراری ارتباطات مالی با بانک های اروپایی ندارند و این بانک های اروپایی هستند که خودشان را براساس تعهدات برجام تنظیم کنند و ارتباطات خود را با بانک های ایرانی برقرار کنند.

سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تصرح کرد: ما امیدواریم با تعهداتی که کشورهای اروپایی و طرف های برجام دادند مشکلات بانکی سریع تر حل شود.

وی افزود: دو سایت بانکرینگ در بندرعباس و قشم وجود دارد و برنامه ما این است که این دو منطقه هاب (قطب) بانکرینگ ایران شود و همچنین بتوانند به بسیاری از شناورهای خارجی سوخت رسانی کنند، ضمن اینکه در حال حاضر ۱۷ خط خارجی الان در بنادر ایران رفت و آمد می‌کنند که اگر سوخت با کیفیت و قیمت و سرویس مناسب به این‌ها بدهیم، قطعا جایگزین کشورهای دیگر می شویم و ظرفیت هر کدام از این دو حدود ۵۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دنیا با پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، گفت: البته به اقتضای محل رفت و آمد لازم است که برخی از شناورها از پرچم‌های بین‌المللی هم استفاده کنند که این رقم حدود ۱۰ درصد است و همیشه همین گونه بوده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رکن اساسی در صادرات و واردات است، گفت: در دوره تحریم‌ها این ناوگان به عنوان ناوگان ملی توانست نیازهای اصلی مردم را فراهم کند و هیچ خللی در صادرات و واردات ایجاد نشد.

سعیدی اظهار داشت: الان شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تمام بنادر دنیا به صورت عادی رفت و آمد می‌کنند و نیازهای بازرگانان ایران را به طور کامل تأمین می‌کنند و آثار تحریم برداشته شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک ناوگان جوان است، گفت:‌ ما برای آن برنامه توسعه‌ای داریم.

وی افزود: الان بازار ساخت کشتی در دنیا بسیار رقابت سخت و تنگاتنگی دارد و ما برای ساخت کشتی نیازمند تقویت نیروی انسانی و تجهیزات و همچنین به موقع تحویل دادن سفارش هستیم.

وی در مورد کشتی‌های کانیتنربر که از اول فروردین به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شود، گفت: بندر شهید رجایی آمادگی سرویس‌دهی به این شناورها را دارد و برای اولین بار است در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم کشتی‌های مگاسایت را فرماندهی و مدیریت کنیم و به ناوگان اضافه کنیم.

سعیدی همچنین در مورد تغییر سوخت کشتی‌ها به سوختی با سولفور پایین گفت: این الزام را IMO قرارداده و یک الزام زیست‌محیطی است، اما از نظر اجرایی خیلی از مالکان کشتی‌ها هنوز آمادگی اجرای این شرایط را ندارند، چون برای تأمین چنین سوختی باید پالایشگاه به حد کافی وجود داشته باشد، در حالی که در دنیا به اندازه کافی پالایشگاه وجود ندارد که بتواند سوخت با سولفور پایین را تولید کند.

وی اظهار داشت: ما امیدواریم الزام IMO تجدیدنظر شود و تاریخ اجرای این موضوع از ۲۰۲۰ به ۲۰۲۵ موکول شود، اما به هر حال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آماده تنظیم خود با هر شرایطی است.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده