تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۱
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۹۵۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بی‌ام‌آی‌ریسرچ پیش‌بینی می‌کند

بهای نیکل کاهش می‌یابد

می متالز - بنا بر گزارش جدیدی که موسسه بی‌ام‌آی‌ریسرچ منتشر کرده، در ماه‌های پیش رو بهای نیکل تصفیه شده در بازار جهانی سیر تصاعدی خود را از دست خواهد داد.
بهای نیکل کاهش می‌یابد

به گزارش می متالز، این افت نرخ به دلیل افزایش عرضه از سوی اندونزی و کاهش تقاضا در چین است. همچنین پیش‌تر خوش‌بینی غیرواقعی که نسبت به مصرف نیکل در بخش تولید خودروهای الکتریکی وجود داشت، به افزایش بهای این فلز دامن زده بود که کمرنگ شدن این خوش‌بینی به کاهش نرخ می‌انجامد.
به نقل از ماینینگ، بی‌ام‌آی در جایگاه موسسه‌ای پژوهشی که تحلیل‌های اقتصاد کلان، صنعت و بازار مالی را ارائه می‌دهد و ۲۴ صنعت و ۲۰۰ بازار جهانی را زیر پوشش دارد، در ادامه این گزارش می‌افزاید: پیش‌بینی متوسط بهای نیکل برای امسال میلادی ۱۰ هزار دلار در هر تن خواهد بود، این در حالی است که برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ خورشیدی) انتظار سیر کاهشی برای بهای نیکل می‌رود، چون بازار نیکل با مازاد آن رو به‌رو خواهد شد.
همچنین بنا بر گفته بی‌ام‌آی سرمایه‌گذاران دریافتند هر گونه تاثیر چشمگیر که بخش خودروهای برقی می‌تواند بر تقاضای نیکل داشته باشد، نیاز به چندین سال زمان دارد. در نتیجه این درک، قیمت‌ها از سطح ۱۱/۲۹۵ دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در نیمه دوم سال گذشته میلادی (نیمه خرداد تا نیمه دی ۱۳۹۶) این فلز رشدی غیرمنتظره را تجربه کرد و به بیش از ۱۳ هزار دلار در هر تن رسید. این موسسه پژوهشی همچنین پیش‌بینی می‌کند که در کوتاه‌مدت مازاد عرضه در بازار جهانی فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد خواهد آورد. از سویی دیگر انتظار می‌رود تقاضا برای فولاد ضدزنگ کاهش یابد؛ محصولی که ۷۰ درصد از مصرف نیکل جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این افزایش تقاضا برآمده از تغییر سیاست دولت چین به سمت و سوی دوری از صنایع سنگین است. علاوه بر کاهش تقاضای چین و ناامیدی از بخش تولید خودروهای برقی بنا بر گفته بی‌ام‌آی مازاد عرضه نیکل می‌تواند از اندونزی نیز سرچشمه بگیرد. این کشور پس از پایان دادن به ممنوعیتی که تا چندی پیش بر صادرات نیکل اعمال کرده بود، حالا ذخایر سرشار خود را به بازار جهانی عرضه می‌کند.
بی‌ام‌آی در ادامه برای اثبات تحلیل‌های خود به داده‌های بلومبرگ ارجاع می‌دهد و می‌افزاید: داده‌ها نشان می‌دهند متوسط تولید کانی نیکل در اندونزی در ۹ ماه ابتدای سال گذشته میلادی در مقایسه با سال پیش از آن رشد ۶۲ درصدی داشت.
این موسسه فعال در زمینه پژوهش بازار می‌افزاید: انتظار می‌رود تولید جهانی نیکل تصفیه شده از ۱/۸۹ میلیون تن در سال گذشته میلادی به ۱/۹۲ میلیون تن در امسال افزایش یابد. این افزایش برآمده از حجم بالای تولید در چین، روسیه و استرالیا خواهد بود. این کشورها به عنوان تولیدکننده‌های اصلی، سراسر سال گذشته میلادی را با انقباض تولید سپری کردند.
بی‌ام‌آی همچنین می‌گوید: از سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ خورشیدی) اندونزی سریع‌ترین نرخ رشد تولید نیکل تصفیه‌شده را تجربه خواهد کرد. این کشور در این مدت زمانی، مجموع تولید خود را از ۴۳ هزار تن در سال گذشته میلادی به ۵۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ میلادی رشد می‌دهد. این ارقام نشانگر این است که در این مدت، اندونزی به طور متوسط در هر سال ۹/۴درصد رشد تولید را تجربه خواهد کرد. در کنار اندونزی، استرالیا نیز دیگر کشوری است که در سال‌های پیش رو عملکرد مثبتی را در تولید نیکل از خود نشان می‌دهد.
نگاهی بر تولید برترین‌های نیکل جهان
در همین زمینه، سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده امریکا و موسسه بی‌ام‌ای‌ریسرچ نموداری منتشر کردند که روایتگر حجم تولید معادن نیکل در کشورهای کانادا، روسیه، فیلپین، اندونزی و استرالیا در بازه زمانی ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) است و در ادامه، حجم تولید مربوط به سال گذشته میلادی تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) را پیش‌بینی می‌کند.
بنا بر داده‌های این نمودار، تولید معادن نیکل کانادا در سال‌های ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) در هر سال حدود ۲۵۰ هزار تن بوده که این حجم تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) نیز تغییر نخواهد کرد.
همچنین درباره روسیه، حجم تولید از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، سالانه حول و حوش ۲۵۰ هزار تن بود که همانند کانادا حجم تولید آن تا ۲۰۲۰ میلادی تغییر نخواهد کرد. درباره فیلیپین، حجم تولید از کمتر از ۲۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۰ میلادی به‌تدریج به کمی بیش از ۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ میلادی صعود کرد اما پیش‌بینی می‌شود این ارقام در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی به نزدیک ۵۰۰ هزار تن و کمتر بازگردد. تولید معادن نیکل در اندونزی در سال ۲۰۱۰ میلادی نزدیک به ۳۰۰ هزار تن بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی به نزدیک هزار تن افزایش یافت. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به حدود ۲۵۰ هزار تن افت کرد و پیش‌بینی می‌شود در یک سیر تدریجی افزایشی، به نزدیک ۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد کند.
استرالیا نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی کمتر از ۲۵۰ هزار تن تولید داشت؛ رقمی که تا سال ۲۰۱۶ میلادی ثابت ماند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیز تغییری را تجربه نکند. براساس داده‌های نمودار یادشده، در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، بیشترین تولید نیکل در کشورهای یادشده در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) اتفاق افتاد و به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز این حجم از تولید تکرار شود.

نمودار، نشان‌دهنده تولید نیکل در کشورهای استرالیا (آبی تیره)، اندونزی (آبی روشن)، فیلیپین (قرمز)، روسیه (صورتی) و کانادا (طوسی) است. نمودار از چپ به راست نشانگر حجم تولید معادن این کشورها در واحد هزار تن و از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) است و پیش‌بینی حجم تولید را در سال گذشته میلادی تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) نشان می‌دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده