تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۹۵۹۱
سرویس خبر : انرژی
یک تحلیل‌گر نفت اعلام کرد

روسیه ارز مجازی را جایگزین دلار در معاملات نفتی می‌کند/ ظرفیت‌ ارزهای مجازی برای برداشتن دلار از مبادلات جهانی

می متالز - یک تحلیل‌گر نفتی اعلام کرد: پذیرش تدریجی ارزهای مجازی احتمال دارد که برخی کشورهای تولیدکننده نفت دلار را از مبادلات نفتی خود حذف و ارزهای مجازی را جایگزین کنند.
روسیه ارز مجازی را جایگزین دلار در معاملات نفتی می‌کند/ ظرفیت‌ ارزهای مجازی برای برداشتن دلار از مبادلات جهانی

به گزارش می متالز، روسیه، ایران و ونزوئلا مشترکات زیادی در این باره دارند. همه این سه کشور تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند و از زمانی که بازارهای جهانی به صورت سنتی قراردادهای خود را با ارز دلار انجام می‌دهند به این ارز وابسته هستند. مسکو، تهران و کاراکاس همچنین با تحریم‌های آمریکا مواجهند.

از زمانی که تحریم‌ها علیه این کشورها اعمال شده و جریمه‌هایی که انجام می‌شود وابستگی این کشورها را برای فروش نفت به دلار بیشتر کرده است.

استفان برنوک تحلیل‌گر نفتی در اتحادیه TVM اویل اعلام کرد: اینگونه  ارزهای مجازی که به دنبال تمرکززدایی بانک مرکزی هستند ممکن است برای اینکه کشورهای تولیدکننده نفت از دلار فاصله بگیرند گزینه مناسبی باشد. با ورود ارزهای مجازی برای کشورهایی که به دنبال ترک دلار هستند یک کاتالیزور جدیدی در معاملات آنها محسوب می‌شود.

تعدادی از کشورهای تولیدکننده نفت پیشتر اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند تا دلار را از مبادلات نفتی حذف کنند. هفته گذشته ونزوئلا اعلام کرد که ارز جدیدی به نام «پترو» را ایجاد می‌کند تا جایگزین دلار کند. این ارز با منابع طبیعی و نفتی پشتیبانی می‌شود.

روسیه، چین و ایران در حال حاضر طبق توافقی سوآپ ارزی را پیگیری می‌کنند تا دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند.

همچنین چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان اعلام کرده است که «پترویوان» را جایگزین دلار در مبادلات می‌کنند. در حالی که سوآپ ارزی به مسأله جدی تبدیل شده ارزهای مجازی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، به جای اینکه از چندین ارز بین‌المللی استفاده شود می‌توان از ارزهای مجازی به عنوان ارز مشترک کشورهایی که به دنبال حذف دلار هستند استفاده کرد.

این ارزهای مجازی می‌تواند جهانی و قابل انعطاف باشد و همین که به راحتی قابل تبدیل به ارزهای ملی است. همچنین ارزهای مجازی می‌تواند مزایای دیگری را برای کشورهایی که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند در بر داشته باشد.

استفاده از این نوع ارزها ردیابی نمی‌شود و بانک‌های مرکزی نظارتی نمی‌تواند داشته باشد. بنابراین می‌تواند تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر مبادلات تجاری برای کشورهایی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا را بسیار محدود کند.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده