تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۹۵۹۲
سرویس خبر : انرژی
ابراهیم کاویانی رییس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان مطرح کرد:

افزایش احتمالی نرخ بنزین تاثیری در سودآوری پالایشگاه ها ندارد

می متالز - پالایشگاه اصفهان با اعلام تعدیل مثبت ۴۹ درصدی، تخمین سود سال مالی جاری را از ۶۰۰ به ۸۹۴ ریال به ازای هر سهم افزایش داد. شنیده می شود دولت قصد دارد از ابتدای دی ماه سال جاری قیمت بنزین را به ١۵٠٠ تومان و قیمت نفت گاز را به ۴٠٠ تومان افزایش دهد؛ تصمیمی که ظاهرا دولتی‌ها بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده یک قانون هدفمندی گرفته‌اند.
افزایش احتمالی نرخ بنزین تاثیری در سودآوری پالایشگاه ها ندارد

به گزارش می متالز، ابراهیم کاویانی رییس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در خصوص تاثیر احتمالی افزایش نرخ بنزین و سایر فرآورده های نفتی بر سودآوری پالایشی ها گفت: فرآورده های پالایشی بر مبنای قیمت های فوب خلیج فارس قیمت گذاری شده و از پالایشگاه ها خریداری می شوند. اما با نرخ پایین تر در اختیار مصرف کننده قرار میگیرند و مابه التفاوت این دو نرخ، به عنوان یارانه توسط دولت پرداخت می گردد.

در یک سال اخیر، قیمت فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی روند صعودی داشته است. مثلا قیمت هر بشکه بنزین اکتان ۹۵ سال گذشته، حدودا ۵۰ دلار بوده و اینک به حدود ۷۲ دلار رسیده است. این بدان معناست که سال گذشته، دولت بابت هر لیتر بنزین تقریبا ۳۰۰ تومان یارانه پرداخت می کرده و این یارانه هم اکنون حدود ۷۰۰ تومان به ازای هر لیتر بنزین می باشد. از این رو، اگر نرخ فرآورده‌های نفتی در جایگاه ها و برای مصرف کننده، گران شود به منظور کاهش گپ قیمتی و یارانه پرداختی دولت بوده و بر درآمدهای دولت موثر خواهد بود و هیچ تاثیری بر سودآوری پالایشگاه ها ندارد.

نکته حائز اهمیت آن است که افزایش قیمت جهانی فرآورده های نفتی، در فرمول نرخ های اعلامی به پالایشگاه ها لحاظ شده و رشد سودآوری پالایشی ها بابت همین موضوع می باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت نفت و فرآورده های نفتی بهترین اتفاق برای پالایشگاه ها می باشد.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده