تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۲۴
بازدید: ۶۸۰
کد خبر: ۹۶۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی مطرح کرد:

تاثیر حذف ارز مبادله ای بر صنعت قطعه سازی با اهمیت خواهد بود

می متالز - محمد شهپری ‌عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان از حذف ارز مبادله‌ای بیشتر قطعه‌سازان خودرو و حذف کامل تا ۱۵ روز آینده خبر داد. وی اخیرا گفته بود ، طبق اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای کل صنعت قطعه‌سازی طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده حذف خواهد شد و همه تولیدکنندگان موظف به استفاده از ارز آزاد خواهند بود که این مسئله قیمت تمام‌شده تولید قطعات را افزایش می‌دهد.
تاثیر حذف ارز مبادله ای بر صنعت قطعه سازی با اهمیت خواهد بود

به گزارش می متالز، ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در رابطه با تاثیر این موضوع بر صنعت قطعه سازی و خودرو سازی کشور گفت: حذف ارز مبادله ای سبب افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی خواهد شد. تاثیر استفاده از ارز آزاد به جای ارز مبادله ای برای واردات مواد اولیه و قطعات در صنعت قطعه سازی با اهمیت خواهد بود. هر چند بخشی از قطعه سازان از ارز مبادلاتی استفاده می کردند؛ اما حذف آن کل چرخه را متاثر خواهد کرد. چرا که خودروساز به دلیل افزایش بهای تمام شده، با افزایش قیمت قطعه سازان موافقت نخواهد کرد.

از سوی دیگر در ماه های اخیر، نرخ ارز آزاد و مبادله ای و نیز نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال افزایش محسوسی داشته؛ همچنین تورم در همه حوزه ها بوده و قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی از جمله فلزات، رشد داشته و قطعا بهای تمام شده قطعه سازان با افزایش روبرو شده و این صنعت نیاز به افزایش قیمت خواهد داشت. افزایش قیمت قطعات خودرو، خودروسازان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

منطقی است که خودروسازان تا زمانی که نرخ فروش محصول شان تغییر نکرده با افزایش قیمت قطعات موافقت نکنند. اما مخالفت با افزایش قیمت خودرو به سبب نگرانی بابت جو روانی بازار در صورت افزایش قیمت خودرو و ایجاد کمپین نخریدن و…؛ دلیل قانع کننده ای برای مخالفت با افزایش قیمت قطعات نخواهد بود. شاید دولت می توانست با پرداخت یارانه یا اعطای امتیازاتی، از صنعت خودرو حمایت نماید؛ ولی در شرایط اقتصادی فعلی چنین اتفاقی دور از ذهن می باشد. بنابراین به نظر می رسد چاره ای جز افزایش قیمت قطعات و در پی آن، افزایش قیمت خودرو نخواهد بود.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده