تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۰۸
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۹۶۲۰
سرویس خبر : انرژی
بهنام گشتاسبی مدیر مالی پالایش نفت شیراز و ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس مطرح کردند :

چشم انداز روشن صنعت پالایشگاهی

می متالز - رشد قیمت نفت برنت به بیش از ۷۰ دلار رکورد ۳۷ ماهه قیمت نفت را شکست. روند صعودی قیمت نفت و افزایش نرخ دلار سبب شده تا خوشبینی در خصوص روند صعودی پالایشی ها ایجاد شود.
چشم انداز روشن صنعت پالایشگاهی

به گزارش می متالز، بهنام گشتاسبی که اخیرا به عنوان مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز منصوب شده است در خصوص تاثیر افزایش قیمت نفت و حذف احتمالی ارز مبادله ای بر صنعت پالایشی گفت: تاثیر افزایش قیمت نفت خام و حذف احتمالی ارز مبادله ای بر صنعت پالایشی، مثبت است. پالایشگاه ها خوراک خود را با ۵ درصد تخفیف و به نرخ ارز مبادلاتی خریداری می کنند. با لحاظ کردن نرخ ارز آزاد به جای نرخ مبادله ای، مبلغ ریالی تخفیف ۵ درصدی پالایشگاه ها نیز افزایش خواهد یافت.

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در همین راستا گفت: اگر ارز مبادلاتی حذف شود، برای صنعت پالایشی خبر خوشی محسوب خواهد شد. در صورتی که ارز آزاد مبنای محاسبات پالایشگاه ها قرار گیرد، حاشیه سود تولید فرآورده ها با نرخ ارز آزاد محاسبه شده و سودآوری پالایشگاه ها را افزایش خواهد داد. با در نظر گرفتن اختلاف تقریبا ۸۰۰ تومانی دلار مبادله ای و دلار آزاد، تاثیر حذف ارز مبادلاتی بر صنعت پالایشی با اهمیت خواهد بود.

همچنین با توجه به روند قیمت های جهانی، نرخ فرآورده های پالایشی که برای ۳ ماهه سوم سال اعلام خواهد شد؛ می تواند بالاتر از نرخ های قبلی باشد و سودآوری پالایشی ها را افزایش دهد؛ ولی هیچ چیز را نباید با قاطعیت پیش بینی نمود.

با در نظر گرفتن کلیه شرایط، چشم انداز صنعت پالایشی روشن است.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده