تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۹۶۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دورنمای محصولات جانبی ذوب و هزینه های ذوب و پالایش

می متالز - گزارش دورنمای محصولات جانبی ذوب و هزینه های ذوب و پالایش طی سالهای 2022-2018
دورنمای محصولات جانبی ذوب و هزینه های ذوب و پالایش

عوامل تعیین کننده قیمت در واحدهای ذوب مس (واحدهای ذوب مس قیمت محصولات جانبی را به راحتی بهبود می دهند)

قیمت اسید سولفوریک بخش مهمی از درآمدهای واحدهای ذوب مس است. قیمت جهانی اسید سولفوریک در سال 6111 با توجه به افزایش عرضه اسید سولفوریک از واحدهای ذوب کاهش یافت. با این حال قیمت ها در سال 6112 سیر صعودی داشتند.افزایش قیمت اسید سولفوریک در محدوده وسیعی از بازار های جهانی طی 3 ماهه سوم سال 6112 ادامه داشت. کاهش تولید واحدذوب لیت 1 شرکت پاسار در فیلیپین باعث افزایش قیمت در شرایط کنونی بازار که با کسری عرضه مواجه است، شد. قیمت cfr6 شیلی در بازار نقدی به متوسط 01 دلار بر تن رسید که منجر به افزایش قیمت fob3 در اروپا و شرق آسیا شد. در اروپا، قیمت fob به حدود 63 دلار بر تن افزایش یافته است؛ در حالی که قیمت فوب ژاپن/ کره جنوبی به طور متوسط برابر با 11 دلار بر تن است. قیمت قراردادی cfr اروپا نیز در فصل سوم سال 6112 به 11 یورو بر تن رسید. قیمت cfr برزیل نیز به 21 دلار بر تن افزایش یافتکه طی زمان طولانی تری و با توجه به کاهش تقاضای بازار فسفات بود. به رغم آنکه تقاضای اسید در ایالات متحده به دلیل توقف تولید ناشی از تعمیرات در برخی واحدها کاهش یافت، قیمت cfr در بازه 51 تا 11 دلار بر تن افزایش یافت. در بررسی کوتاه مدت، قیمت بالای اسید، با مقاومت روبرو شده است. افزایش قیمت مس، تمایل خریداران شیلیایی برای خرید محصول را بیشتر کرد، در حالی که تقاضای بخش های مصرف کننده در سایر مناطق واردکننده اسید به مراتب کمتر است. چشم اندازمیان مدت بازار اسید سولفوریک، تحت تأثیر روند قیمت گوگرد و عرضه و تقاضا است. پیش بینی می شود که کاهش عرضه اسید ازواحدهای ذوب موجود در کانادا و مکزیک در سال 6110 باعث افزایش تقاضای وارداتی ایالات متحده از مسیرهای دریایی (خارج ازمنطقه آمریکا) شود. قیمت fob در شمال غربی اروپا به میزان تقاضا در بازارهای مهم بین المللی نظیر برزیل و ایالات متحده متکی است؛ با این وجود، پیش بینی می شود که قیمت های cfr اروپا، دنباله رو قیمت در بازار واحدهای ذوبی تولیدکننده اسید باشد.

صعود قیمت مس، شرایط سخت واحدهای ذوب را تلطیف می کند

علاوه بر تعرفه های ذوب و پالایش، اسید سولفوریک و فلزات گرانبها، یکی دیگر از مهمترین منبع درآمد واحدهای ذوب، درآمد حاصل از استحصال فلز مجانی است. درآمد حاصل از این فلزات برابر است با تفاوت میان محتوی فلز قابل پرداخت و میزان واقعی فلز بازیابی شده که معمولا بالاتر از سطح قابل پرداخت می باشد. کارخانجاتی که دارای واحدهای ذوب و پالایش هستند از پریمیوم دریافتی به هنگام فروش فلز تصفیه نیز درآمد کسب می کنند. فلز محتوی به میزان قیمت نقدی مبادلاتی ارزش گذاری می شود وهرگونه پریمیوم دریافتی علاوه بر قیمت، جزء درآمد واحدهای ذوب و تصفیه محسوب خواهد شد.  طی نیمه اول سال 6112 ، قیمت مس تغییرات محدودی داشت. پس از آن سیگنال بازار به سمت مثبت حرکت کرد و قیمت مس به طور متوالی از ماه جولای افزایش یافت. علیرغم تقویت ارزش دلار، منافع سرمایه گذاران تحت تأثیر بازار چین، همچنان محرک اصلی قیمت است، با این حال، چشم انداز تقاضا برای چین در ماه های اخیر بهبود یافته است، اما برای توجیه افزایش قابل توجه قیمت، کافی نیست. محاسبات CRU مشخص می کند که بازار در سال 6112 با مازاد عرضه روبرو است و این عامل باعث می شود تا نتوان قیمت مس را بدون در نظر گرفتن سفته بازی و عوامل هیجانی در بازار تعیین کرد. افزایش اخیر قیمت و افزایش نوسانات روزانه قیمت با جریان های سفته بازی در بازار همخوانی دارد. مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش بینی می کند که بازار طی سال های آتی به تعادل عرضه و تقاضا برسد. سال 6110 ، بازار با کسری عرضه متوسطی روبه رو است و انتظار می رود که در سال 6113 بازار به تعادل برسد. گفتنی است که کسری عرضه به اندازه کافی زیاد نخواهد بود تا سبب جهش قیمت در بازار شود. با این حال، شرایط بازار به گونه ای پیش خواهد رفت که قیمت از سطوح کنونی خود پایین تر نیاید. در بررسی بازار آینده، با نزدیک شدن به کسری عرضه های قابل توجه در سال های آتی، قیمت مس نیز افزایش خواهد یافت. در این گزارش، با توجه به افزایش تولید مس در چین، پیش بینی کسری عرضه سال 6161 کاهش یافت. مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش بینی می کند که قیمت برای سال 6161 و 6166 به طور میانگین 2،111 دلار بر تن خواهد بود. محرک اصلی کسری عرضه، رشد کند تولیدات مس معدنی است. قیمت پایین مس طی سال های اخیر منجر به کاهش چشمگیری در سرمایه گذاری پروژه های جدید معدنی شد و در نتیجه، تعداد پروژه های جدید و توسعه ای در بخش معدن اندک است.

کیفیت کنسانتره: مقدار آرسنیک محتوی در بازار جهانی کنسانتره همچنان بالا باقی می ماند

با کاهش مقدار آرسنیک در واحد توروموکو 5 ، فعالیت واحد تشویه مینا مینیسترو هیلز 1 با حداکثر ظرفیت، افزایش ظرفیت واحدهایذوب با قابلیت فرآوری کنسانتره های ترکیبی (حاوی عناصر خطرناکی همچون آرسنیک) و رشد ظرفیت هایی که از مخلوط کنسانتره های ترکیبی و تمیز استفاده می کنند، در کنار افزایش دسترس پذیری به کنسانتره های تمیز، باعث شد تا برخلاف افزایش سطح متوسط مقدار آرسنیک محتوی در بازار جهانی کنسانتره، بازار کنسانتره های ترکیبی نشانه هایی از خروج این بازار از حالت تعادل را در چند سال اخیر نشان ندهد. همچنین، انتظار می رود که از متوسط آرسنیک محتوی در کنسانتره هایی که در واحدهای ذوبی خارج از شرکت تولیدکننده کنسانتره مصرف می شوند، طی سال های آتی به تدریج کاسته شود، اگر چه همچنان در سطوح بالایی باقی خواهد ماند. اگر چه مقدار متوسط آرسنیک محتوی در بازار جهانی کنسانتره تقریبا ثابت و بدون تغییر می ماند، این امر تأثیر چندانی بر توسعه های مورد نظر برای فرآوری کنسانتره های آرسنیک دار ایجاد نخواهد کرد.

اختلاط کنسانتره های آرسنیک دار با کنسانتره های تمیز

طی چند سال اخیر، ظرفیت هایی که به اختلاط کنسانتره های آرسنیک دار و کنسانتره های تمیز می پردازند، افزایش یافته است. با افزایش ناگهانی عرضه مواد آرسنیک دار در سال 6115 و به دنبال آن احتمال افزایش سهم بازار کنسانتره های ترکیبی، حتی مشکلاتی فراتر از آرسنیک محتوی، از جمله ویژگی های بازار کنسانتره خواهند شد. واحدهای جدیدی در تایوان (متعلق به شرکت لوییس دریفوس)، مالزی (متعلق به شرکت دِی نان فروس 1 )، کره جنوبی(متعلق به شرکت بین المللی ال.جی)، اوئلوا در اسپانیا (متعلق بهشرکت ترافیگورا 2) و همچنین در چین (متعلق به شرکت چاینالکو) احداث شدند.(جهت اطلاعات بیشتر مطالعه گزارش تکمیلی پیشنهاد می گردد)

منبع: Copper Concentrates Market Outlook – Drivers of Smelter Costs, CRU, 2017 October Edition

گردآوری: امور برنامه ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس

جهت مشاهده گزارش کامل فایل زیر را دانلود نمایید.

 

 

عناوین برگزیده