تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۹۶۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون مالی و اقتصادی ذوب آهن اصفهان:

ذوب آهن اصفهان طی 9 ماهه سال 1396 به سود نشست

می متالز - خبرنگاران با سعید امید قائمی معاون مالی و اقتصادی ذوب آهن اصفهان در خصوص عملکرد مالی این شرکت طی 9 ماهه اول سال جاری گفتگویی انجام داده اند که در ادامه میخوانیم.
ذوب آهن اصفهان طی 9 ماهه سال 1396 به سود نشست

به گزارش می متالز، ذوب آهن اصفهان طی 9 ماهه سال 1396 به دنبال بهبود شرایط بازار مقاطع فولادی و مدیریت هزینه های شرکت و همچنین مدیریت نقدینگی توانست از مشکلات حاد مالی و اقتصادی عبور کند.

طی این 9 ماهه با نیل به درآمد عملیاتی28 هزار میلیارد ریال و با رشد 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل توانست سود ناخالص خود را به 4853 میلیارد ریال ارتقاء دهد این در حالی است که رقم در مدت مشابه سال قبل 577 میلیارد ریال زیان بود.به عبارت دیگر سود ناخالص شرکت حدود 940 درصد رشد داشته است.

این تغییر چشم گیر نیز در سود عملیاتی شرکت قابل مشاهده است، به گونه ای که زیان عملیاتی شرکت طی 9 ماهه سال 1395 که به مبلغ 2237 میلیارد ریال می رسید جای خود را با 2916 میلیارد ریال سود عوض کرد.

خوشبختانه این شرکت پس از 2 و نیم سال تحمل زیان خالص توانست به سود خالص دست یابد. روند بهبود عملکرد شرکت گویای آن است که از یک سو سیاستهای کلان شرکت در تمرکز بر صادرات(رشد 84 درصدی در مقدار و 145 درصدی در ارزش ریالی) و مدیریت هزینه ها که هم راستا با سیاستهای اقتصاد مقاومتی که ابلاغی مقام معظم رهبری است اثر خود را نشان داده و از سوی دیگر شرایط رکودی و سقوط بهای فروش محصولات این شرکت در کشور به نقطه عطف خود رسیده و بازگشت به قیمت های قبل از رکود را شاهد خواهیم بود.

نمودار زیر تغییر جهت وضعیت حاشیه سود شرکت را به روشنی نشان می دهد.

البته همچنان شرکت با محدودیت های نقدینگی مواجه می باشد و جریان ورود نقد ناشی از عملیات به شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد محدودی نشان می دهد. ضمن تشکر از شرکای تجاری خود به خاطر شکیبایی و همراهی آنان با شرکت سهامی ذوب آهن در عبور از تنگنای مالی و نقدینگی امیدواریم با بهبود این روند هم راستا با بهبود درآمد های عملیاتی امکان بازپرداخت تدریجی بدهی آنان را داشته باشیم.

البته در طی 9 ماهه 96 با تلاش مدیریت عالی شرکت ومساعدت ستاد تسهیل، شرکت توانست بخش قابل توجهی از تسهیلات کوتاه مدت خود را به تسهیلات بلند مدت تبدیل نماید و امکان تسویه بخش بزرگی از بدهی های تجاری خود را فراهم نماید.در طی این دوره بیش از 14 درصد از بدهی های تجاری و غیر تجاری شرکت کاهش پیدا کرده و تسویه شده است.

در همین دوره شرکت موفق شده با همکاری سازمان تامین اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی توانست بیش از 4000 میلیارد ریال از بدهی خود به دولت را تهاتر نماید و زمینه تهاتر بیش تر تا 7600 میلیارد ریال را فراهم نماید. 

ادامه این روند علاوه بر کاهش هزینه های مالی از بابت کاهش میانگین نرخ سود تسهیلات مالی دریافتی(بیش از 681 میلیارد ریال صرفه جویی)، بهبود ساختار ترازنامه شرکت را به همراه خواهد داشت.تصویر این موضوع در افزایش حقوق صاحبان سهام و کاهش زیان انباشته شرکت قابل مشاهده می باشد.

البته مقدمات افزایش سرمایه شرکت نیز برای خروج از ماده 141 قانون تجارت در سال جاری آماده شده و امیدواریم در سال 1397 با تحقق آن از شمول این ماده خارج شویم.

در اینجا بر خود لازم می دانم از تلاش، همیاری وخویشتن داری همکاران خودم در شرکت سهامی ذوب آهن که با کوشش بیشتر و جبران خدمات و رفاهیات کمتر، سهم عمده ای در این موفقیت داشته اند  سپاسگزاری نمایم.

در روزهای اخیر افزایش نرخ زغال سنگ به میزان 13 درصد از سوی معادن زغال سنگ کشور مطرح شده و در جلسه ای با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت نیز مورد تاکید قرار گرفته است در این خصوص لازم به ذکر است از آنجایی که این میزان رشد قیمت در بودجه شرکت و همچنین در صورتهای مالی اعلام شده طی سال جاری به سهامداران محترم شرکت، دیده نشده است و سهامداران بر این مبنا اقدام به تصمیم گیری نموده اند، امکان اعمال طی سال جاری بعید به نظر می رسد. با این وجود در صورتی که در سه ماهه پایانی سال این افزایش قیمت از سوی مراجع قانونی شرکت تصویب و ابلاغ گردد و در صورت تغییر با اهمیت بر روی سود هرسهم شرکت، بلافاصله از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم شرکت خواهد رسید.

عناوین برگزیده