تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۲۵
بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۹۶۸۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل رنوپارس با اشاره به شکست رکورد تولید و فروش رنو در ایران خبر داد

احتمال توقف تولید ساندرو با استانداردهای جدید

می متالز - گروه خودرو: نتایج جهانی گروه خودروسازی رنو به تازگی از سوی تیری کاسکاس، معاون ارشد فروش و بازاریابی این گروه اعلام شد.
احتمال توقف تولید ساندرو با استانداردهای جدید

به گزارش می متالز، براساس این نتایج، گروه خودروسازی رنو (شامل برندهای رنو، داچیا، رنوسامسونگ موتورز، لادا و آلپاین) با رشد ۸/۵ درصدی و فروش ۳/۷۶ میلیون خودرو در سراسر جهان موفق شده به رکورد جدیدی دست یابد. رنو، برند فرانسوی شماره یک دنیا و دومین نشان در اروپاست. رنو همچنین در بخش خودروهای برقی با سهم بازار ۲۳/۸ درصدی رهبری خود را در بازار اروپا ادامه می‌دهد. فروش و سهم بازار رنو در تمام مناطق عملیاتی این گروه خودروسازی از جمله منطقه افریقا، خاورمیانه، هند و ایران رشد داشته است.

نتایج سالانه عملکرد شرکت رنوپارس نشان می‌دهد رکورد تولید، فروش و سهم بازار محصولات داخلی رنو در ایران با تولید بیش از ۱۶۰ هزار خودرو شکسته شده و این شرکت با رشد ۴۸ درصدی در تولید و کسب سهم بازار ۱۱ درصدی موفق‌ترین سال عملکرد خود را در ایران پشت سر گذاشته است. به گفته مدیرعامل شرکت رنوپارس، این شرکت در تازه‌ترین رده‌بندی رنو توانست در بین ۱۰ زیرمجموعه برتر قرار گیرد و با این میزان تولید خودرو در سال ۲۰۱۷ میلادی از رکورد قبلی خود که ۱۰۸ هزار دستگاه بود عبور کند. یک روز پس از اعلام نتایج جهانی گروه خودروسازی رنو، پاسکال فلتن، مدیر منطقه‌ای رنو در ایران سهم ایران را در این موفقیت بسیار چشمگیر خواند و گفت: ایران موفق به کسب مقام نخست در منطقه افریقا، خاورمیانه، هند و ایران (AMI) در نشان تجاری رنو و کسب مقام سومی در جهان بعد از فرانسه و برزیل شده است. با رشد حدود ۵۰ درصدی در سهم بازار، نام ایران اکنون در دنیای رنو می‌درخشد. از سوی دیگر افتخار می‌کنیم با همکاری شرکای خود توانستیم باکیفیت‌ترین محصولات را به‌دست مشتریان برسانیم و با تمرکز بیشتر بر کیفیت، مهندسی محصولات، داخلی‌سازی و توسعه منابع انسانی به تعهد خود به‌عنوان خودروساز خارجی عمل کنیم. 
وی اضافه کرد: علاوه بر نتایج کمی، فعالیت‌های رنوپارس به لحاظ کیفی بیشترین رشد را در سال گذشته میلادی تجربه کرده است. در بحث داخلی‌سازی قطعات، همکاری با مگاموتورز از سر گرفته شده و رکورد بیشترین تولید موتور گروه تندر با کیفیت عالی به ثبت رسیده است. گیربکس پیشرفته JHQ نیز در چرخشگر تبریز به تولید انبوه رسیده و هم‌اکنون برای تمام محصولات تولیدی رنو در ایران از این گیربکس استفاده می‌شود.


برنامه‌ریزی برای صادرات قطعات و مواد اولیه 


در همین حال رامتین اسماعیلی، مدیرعامل رنو پارس در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه بالای ایران در رده‌بندی درباره فعالیت‌های دیگر این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی گفت: این شرکت پیش از تحریم‌ها ۵۵۰۰ خودرو صادر کرد که عدد قابل توجهی در آن زمان بود و اگرچه به دلیل محدودیت‌ها این روند متوقف شد اما سال گذشته همه محصولات به چند کشور برای کلینیک خودرو (car clinic) صادر شد تا پس از بازارسنجی، صادرات از سر گرفته شود. علاوه بر این، صادرات قطعه نیز در دستور کار قرار دارد که اکنون ۲ قطعه برای بررسی به روسیه و افریقای جنوبی فرستاده شده و صادرات مواد اولیه نیز در دستور کار قرار گرفته است. 
وی با اشاره به برنامه‌های رنو برای توسعه قطعه‌سازان گفت: گزارش‌های سازمان بازرسی کیفیت، گواهی بر عملکرد ما در زمینه توسعه قطعه‌سازان است، چراکه بخش عمده کیفیت خودرو وابسته به کیفیت قطعه است. ما در همکاری با قطعه‌سازان توانمند ایرانی توانسته‌ایم استانداردهای رنو را در ایران پیاده کنیم و اکنون شاهد تولید باکیفیت‌ترین محصولات در کشور هستیم. 
اسماعیلی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف رنو کیفیت است، تصریح کرد: گزارش‌های ماهانه کیفیت شرکت بازرسی کیفیت نشان می‌دهد که عمده محصولات این شرکت ۳ و ۴ ستاره است. علاوه بر اینکه رنو به طور مستقیم بر تولید نظارت دارد و توانمندی قطعه‌سازان ایرانی در تولید باکیفیت قطعات از جمله عوامل دخیل در حفظ کیفیت محصولات رنو است. 
مدیرعامل رنو پارس با اشاره به شکسته شدن رکورد چرخشگر با تولید ۶۰۰ دستگاه در روز بیان کرد: سال آینده مولتی‌مدیا تاییدی رنو روی محصولات قرار خواهد گرفت و به‌زودی جوینت‌ونچر تولید ای‌بی‌اس برای محصولات رنو به امضا خواهد رسید.


احتمال خروج محصولات رنو از چرخه تولید


اسماعیلی در ادامه درباره الزام سازمان ملی استاندارد در زمینه ارتقای استاندارد تولیدات داخلی نیز اظهار کرد: بر اساس این الزام تا ۲ سال آینده ۸۵ استاندارد خودرویی اجباری می‌شود که با اجرایی شدن این قانون بسیاری از تولیدات ازجمله محصولات فعلی رنو باید از چرخه تولید خارج شود. 
وی ادامه داد: باقی ماندن محصولاتی همچون ساندرو در خط تولید خودروسازان نیازمند تغییر پلتفرم، موتور، گیربکس و سامانه برقی است و توجیهی ندارد که اصلاحات جدید را روی خودرویی همچون تندر ۹۰ اعمال کنیم. 
وی اظهار کرد: به طور طبیعی خودروهای فعلی تولیدی به ۸۵ استاندارد جدید نمی‌رسند و تولید آنها باید مانند خودروهای دیگر متوقف شود از این رو به دنبال عرضه پلتفرم جدید برای تولید خودروهای جدید مطابق با این استانداردها هستیم اما به طور قطع هر خودرو جدیدی که به ایران وارد شود استانداردهای جدید را پاس خواهد کرد. 
به گفته اسماعیلی، شرکت رنوپارس خودرو ساندرو را با طراحی جدید عرضه کرده اما شریک ایرانی آن را نپذیرفته است. 
او خاطرنشان کرد: با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران (تندر ۹۰ و ساندرو) شرکا و هیات مدیره این شرکت باید تصمیم بگیرند که آینده این شرکت در ایران چه خواهد شد و آیا فعالیت آن متوقف و در زمینه تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید متمرکز می‌شود یا خیر؟
مدیرعامل رنوپارس درباره زمان تولید خودرو کوئید در ایران گفت: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده که این خودرو با شراکت کدام شرکت در ایران تولید شود اما این خودرو به طور قطع متعلق به ایران خواهد بود البته شرط موفقیت کوئید در ایران داخلی‌سازی بالا و همچنین تیراژ تولید بالا خواهد بود.


رنو دلیلی برای ترک ایران ندارد 


مدیرعامل رنوپارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال وضع تحریم‌های جدید و تاثیر آن بر فعالیت این شرکت در ایران نیز خاطرنشان کرد: در زمان تحریم‌های پیشین رنو از ایران نرفت زیرا معتقدیم کار خلافی انجام نمی‌دهیم و تنها خودرو تولید می‌کنیم. بنابراین تحریم‌های احتمالی تاثیر چندانی بر فعالیت خودروسازی رنو در ایران نخواهد داشت و دلیلی برای رفتن از ایران وجود ندارد. 
اسماعیلی درباره سرنوشت واگذاری سایت بن‌رو به شرکت رنو نیز اظهار کرد: در این‌باره اطلاع دقیق و جدیدی ندارم اما از این اتفاق استقبال می‌کنیم. رنو به دنبال افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران است اما هنوز محل سایت جدید نهایی نشده است. وی ادامه داد: اگر از سوی نهادها و سازمان‌های مسئول زیرساخت‌های عرضه خودروهای برقی در ایران فراهم شود خودرو برقی در ایران تولید خواهیم کرد. مدیرعامل رنوپارس اظهار کرد: در دور جدید فعالیت‌های خود به دنبال ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش در ایران هستیم زیرا مشکلاتی در خدمات پس از فروش خودروها در ایران وجود دارد و شرکای ایرانی طرف قرارداد با رنوپارس ملزم به بستن قطعه دیگری به غیر از نشان رنو روی محصولات نیستند. اسماعیلی در پایان از داخلی‌سازی ۶۰ درصدی تندر ۹۰ و ۴۰ درصدی سایر محصولات رنو در ایران خبر داد و اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان باید به ترتیب به ۸۰ و ۶۰ درصد برسد.

عناوین برگزیده