تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۱
بازدید: ۲۸۴۴
کد خبر: ۹۶۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گفت‌وگویی با برخی صاحبان موتورسیکلت‌ها نشان داد

ناآگاهی مجریان قوانین از آیین نامه موتورهای برقی

می متالز - فاطمه امیراحمدی: در دنیای مدرن راه پیمودن به‌وسیله حیوانات جای خود را به وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری داده که هر سال تنوع این وسایل بیشتر می‌شود. انواع خودروهای درون‌شهری و برون‌شهری، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها رفت‌وآمد انسان را آسان‌تر و زمان کمتری صرف می‌شود.
ناآگاهی مجریان قوانین از آیین نامه موتورهای برقی

به گزارش می متالز، موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه عمومی است که متقاضیان خاص خود را دارد. این وسیله در شهرهای کوچک و بزرگ برای رفت‌وآمد و حمل بار استفاده می‌شود که به‌تازگی اورژانس کشور نیز از آن برای خدمات‌دهی پزشکی خود استفاده می‌کند. بازار این وسیله نزدیک یک سال است که متحول شده و خیابان‌های شهرها که زمانی پر از هونداهای ۱۲۵ سی‌سی بود امروز با موتورسیکلت‌هایی با بدنه‌های متفاوت و نیز سوخت‌های غیرفسیلی دیده می‌شود. 
موتورسیکلت برقی تازه‌واردی است که به گفته مدیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های این صنعت هنوز با اقبال زیادی روبه‌رو نشده است با این وجود به‌نظر می‌رسد برای رفت‌وآمدهای روزانه افراد تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه داشته باشند ازاین‌رو در این گزارش گفت‌وگویی با صاحبان این وسیله داشته ایم و نظر آنها را درباره کم و کیف این نوع موتورسیکلت‌ها جویا شدیم.


وسیله‌ای کم‌هزینه


یکی از بحث‌های مطرح‌شده از سوی مدیران انجمن‌ها درباره وضعیت بازار موتورسیکلت‌های برقی این است که به‌لحاظ ایمنی نمی‌تواند وسیله مناسبی باشد زیرا فرهنگ این نوع موتورسیکلت‌ها در کشور جا نیفتاده است. امروز مردم و خودروسواران عادت به صدای بلند آن کرده‌اند و بی‌صدا بودن آن آمار تصادفات را افزایش می‌دهد. مانی روشن یکی از افرادی است که برای رفت‌وآمد روزانه خود نزدیک به یک سال است از موتورسیکلت برقی استفاده می‌کند. 
خرید موتورسیکلت برقی نخستین تجربه‌اش در این امر بوده و او درباره وضعیت ایمنی آن گفت: صدا یکی از عواملی است که می‌تواند در کنترل وسایل نقلیه کمک کند زیرا شنیدن مربوط به یکی از حواس انسانی است که در این امر نیز باعث می‌شود کنترل بیشتری نسبت به اطراف داشته باشد اما بی‌صدا بودن این وسیله باعث نمی‌شود ایمنی آن به‌خطر بیفتد زیرا این امر بیشتر به رعایت کردن یا نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برمی‌گردد. زمان‌های بسیاری بوده که سوار موتورسیکلت کاربراتوری یا انژکتوری بودید اما عابر پیاده یا راننده متوجه آن نشده و تصادف رخ داده است. 
وی افزود: بنابراین صدا نمی‌تواند دلیل کافی برای ایمنی آن باشد. عوامل بسیاری در کنار یکدیگر ایمنی وسایل نقلیه را برای سرنشینان و عابران پیاده تضمین می‌کند که صدا یکی از آنهاست.
او در ادامه توضیح‌های خود به ایزوله بودن برخی خودروها اشاره کرد و گفت: امروز برخی خودروهای وارداتی نسبت به صدا ایزوله هستند و اگر شیشه‌های خودرو بالا باشد سرنشینان صدایی از محیط اطراف یا صداهای داخل خودرو در بیرون شنیده نمی‌شود. 
وی درباره مزایای بی‌صدایی این موتورسیکلت عنوان‌کرد: حتی باید گفت بی‌صدایی این وسیله به آرامش صاحب آن و نیز افراد دیگر کمک می‌کند و آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد. 
روشن درباره سایر مزیت‌های موتورسیکلت برقی به کم‌هزینه بودن آنها اشاره کرد و گفت: صاحبان این موتورسیکلت برای استفاده و نگهداری آن هزینه کمی می‌پردازند و شاید به‌طور نمونه تنها ۴ تا ۵هزار تومان هزینه شارژ باتری آن تمام شود ضمن آنکه با برق‌های شهری به اندازه تلفن همراه یا لپ‌تاپ برق مصرف می‌کند و می‌توان به‌راحتی در منزل یا محل کار باتری را شارژ کرد. 
او درباره سرعت این نوع موتورسیکلت‌ها گفت: سرعت آن برای تردد در سطح شهر به‌ویژه شهری مانند تهران مناسب است و سیستم ترمز خوبی برای آن حداقل برای مدل ای‌اس‌تی۴ که من از آن استفاده می‌کنم تعبیه شده است او تصریح کرد: این موتورسیکلت‌ها قدرت مانور بالایی دارند و صاحب آن می‌تواند به‌راحتی آن را کنترل کند. 
وی به یکی از خلأهای زیرساختی اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر شهرداری ایستگاه‌های شارژ تعبیه کرده و لازم است به آن توجه بیشتری شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر باتری در میانه راه شارژ خالی کند صاحب موتورسیکلت چگونه می‌تواند آن را به محلی مناسب برای شارژ برساند، گفت: تولید و طراحی این موتورسیکلت‌ها به‌گونه‌ای است که باتری همیشه مقداری شارژ در خود نگه می‌دارد که شما بتوانید آن را برای شارژ به جایی برسانید.


نبود شیوه‌نامه‌ای برای بیمه


روشن در پاسخ به این پرسش که معایب این موتورسیکلت‌ها چیست، گفت: مسافت پیمایش کم از معایب این موتورسیکلت‌هاست. کمپانی در این‌باره می‌گوید که این موتورسیکلت (۱۵۰۰ وات) ۴۰ کیلومتر پیمایش دارد اما واقعیت این است با ترافیک شهری نهایت پیمایشی که این نوع موتورسیکلت‌ها می‌توانند داشته باشند ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر است. 
وی ادامه داد: از دیگر معایب آن زمان شارژ آن است که بین ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد تا باتری ۱۵۰۰ وات تکمیل شود. باتری‌های سربی اسیدی زمان شارژ طولانی دارند و این موضوعی است که موجب اذیت صاحبان این وسیله نقلیه می‌شود.
او درباره وضعیت بیمه این موتورسیکلت‌ها نیز گفت: موتورسیکلت‌های برقی با ۱۵۰۰وات بیمه نمی‌شوند و اگر حادثه‌ای رخ دهد بیمه آن را پوشش نمی‌دهد. با وجود پیگیری از بیمه‌های مختلف اعلام شده حاضر به بیمه چنین موتورسیکلت‌هایی نیستند زیرا شیوه‌نامه‌ای ابلاغ نشده است.
او گفت: نحوه برخورد با موتورسیکلت برقی همچون دوچرخه است درحالی‌که خطرات این وسیله نقلیه با سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت بیشتر از راکب دوچرخه است و در صورت برخورد یا تصادف آسیب‌دیدگی بیشتر است.
روشن در پاسخ به این پرسش که چرا برای تردد خود از دوچرخه یا موتورسیکلت کاربراتوری یا انژکتوری استفاده نمی‌کند، گفت: دوچرخه‌ها سرعت پایینی دارند و استفاده از آن برای تردد در خیایان‌های شلوغ و پرترافیک خطرات بیشتری به‌دنبال دارد زیرا به‌طورعموم رانندگان رعایت نمی‌کنند اما سرعت این موتورسیکلت نسبت به دوچرخه بیشتر بوده که مزیت آن در مقایسه با دوچرخه است ضمن آنکه پیمایش دوچرخه‌ها کمتر از موتورسیکلت است.
وی درباره جایگزینی با سایر موتورسیکلت‌ها به بحث آلایندگی آن اشاره کرد و گفت: شما می‌توانید بدون گواهینامه در تردد باشید در حالی که هزینه‌های آن بسیار پایین است. 
او در ادامه به زمان صرف‌شده برای تردد با موتورسیکلت برقی اشاره کرد و گفت: به‌طورقطع خودرو شما زمان کمتری را برای رسیدن به مقصد صرف می‌کند البته باید دید این مقایسه در مقابل چه وسیله‌ای و برای چه مسیری است اما اگر به شکل کلان نگاه شود تردد با موتورسیکلت برقی که حجم کمتری دارد به صرفه‌جویی زمانی بیشتر می‌انجامد. 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک پدر آیا این وسیله را مناسب برای گروه‌های سنی نوجوان می‌دانید، گفت: استفاده از این وسیله برای یک گروه سنی خاص خواهد بود البته قانون مطلقی نمی‌توان تعیین کرد اما بهتر است افراد ۱۸ سال به بالا از این وسیله برای تردد استفاده کنند. با توجه به شرایط خاصی که گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال دارد اینکه از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنند باید گفت موتورسیکلت برقی نسبت به سایر مدل‌ها خطر کمتری دارد زیرا شرکت‌های سازنده شتاب و سرعت منطقی برای آن در نظر گرفته‌اند.


خدمات‌دهی نامناسب


روشن درباره خدمات پس از فروش این موتورسیکلت‌ها به نرخ بالای آن اشاره کرد و گفت: اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد هزینه آن بالا خواهد بود به‌ویژه اینکه باتری‌های این موتورسیکلت‌ها باید هر سال تعویض شود.
 در این بحث استفاده از باتری‌های لیتیومی که عمر طولانی‌تری دارند بهتر خواهد بود زیرا در بحث آلودگی محیط‌زیست کمک بیشتری به پاکی محیط می‌کنند چراکه باتری‌های سربی خود یکی از منابع آلوده‌کننده محیط‌زیست به شمار می‌روند.
او افزود: ضمن اینکه عملکرد بهتری دارد و زمان کمتری برای شارژ نیاز داشته و برق را در مدت بیشتری در خود نگه می‌دارد.
وی تصریح کرد: موتورسیکلت برقی قطعات زیادی ندارد اما لنت‌ترمز و باتری از محصولات پرمصرف بوده که خدمات پس از فروش مناسبی نداشته و باید قطعات اصلی را از نمایندگی‌ها تهیه کرد. همچنین تعداد این نمایندگی‌ها در مقابل نیاز جامعه بسیار کم است به‌طورنمونه تنها یک مکانیکی خارج از نمایندگی پیدا می‌شود که بتواند این نوع موتورسیکلت‌ها را تعمیر کند. کمبود نیروهای متخصص برای تعمیر این موتورسیکلت‌ها در سطح شهر از دیگر چالش‌های صاحبان این وسیله نقلیه است. 
روشن به کمبود اطلاع‌رسانی موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد و گفت: درباره استفاده از این موتورسیکلت‌ها اطلاع‌رسانی دقیق نشده زیرا افراد پرسش‌های زیادی برای استفاده از آن دارند. 
حتی افسرهای وظیفه در نیروی انتظامی نیز به‌دلیل نداشتن پلاک، بیمه و گواهینامه همیشه مانع ادامه راه می‌شوند و صاحبان آن ناگزیر به توضیح شرایط خاص این موتورسیکلت‌ها هستند.


توجیه نبودن پلیس راهنمایی و رانندگی


اما افشین قائمیان از دیگر دارندگان موتورسیکلت برقی است که پس از مدتی استفاده آن را فروخته است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا برای تردد، موتورسیکلت برقی را انتخاب کرده و دلیل فروش آن چه بوده، گفت: موتورسیکلت برقی خریدم زیرا به‌نظرم وسیله مناسبی برای رفت‌وآمد شهری بود که آلودگی ندارد ضمن آنکه به گواهینامه و پلاک نیاز نداشت. 
وی افزود: این نوع موتورسیکلت مزایای خوبی برای تردد دارد اما مشکل آن در کشور این است که مسیر ویژه‌ای برای عبور و مرورش در نظر گرفته نشده و وضعیت به‌گونه‌ای است که راکب باید از بین خودروها راه عبوری برای خود پیدا کند. 
او ضمن تاکید بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: هنگام استفاده از این وسیله تمام قوانین را رعایت می‌کردم اما باید تاکید کنم فرهنگ تردد با وسیله نقلیه در کشور جا نیفتاده و در این‌باره فرهنگ‌سازی درستی انجام نشده است.
با وجود رعایت تمام قوانین، ناخواسته تصادفی رخ داد که مقصر خودرو بود و من از ناحیه مچ پا آسیب جدی دیدم؛ با این حال به فکر فروش آن نبودم. 
قائمیان گفت: ۲ ماه وضعیت پاهایم به‌گونه‌ای بود که قادر به حرکت نبودم و برای ترخیص موتورسیکلت که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف شده بود مشکلات بسیاری وجود داشت زیرا پلیس تا زمانی که صاحب موتورسیکلت حاضر نباشد اجازه ترخیص نمی‌دهد. 
وی افزود: پلیس هنوز درباره این نوع موتورسیکلت‌ها اطلاعاتی ندارد و این خود چالش‌های صاحبان این وسیله را بیشتر می‌کند. 
او خاطرنشان کرد: امروز افراد زیادی از موتورسیکلت برقی و دوچرخه استفاده می‌کنند که ضرورت دارد برای آنها مسیری جداگانه دیده شود. 
همان‌گونه که در برخی کشورهای اروپایی برای تردد دوچرخه، مسیر مخصوص وجود دارد و از آنجا که این موتورسیکلت‌ها نیز سرعت زیادی ندارند در رده دوچرخه به‌شمار می‌روند و می‌توانند از این مسیرها تردد داشته باشند. 
 قائمیان در پایان اظهار کرد: فرهنگ‌سازی نکردن و نحوه برخورد پس از تصادف باعث شد به فروش این موتور فکر کنم.

عناوین برگزیده