تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۸
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۹۶۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مسئولیت اجتماعی خودروسازان جهان در برابر محیط‌زیست وارد فاز تازه‌ای شد

سلام گرم غول‌های خودروسازی جهان به مواد اولیه پایدار

می متالز - سارا گلچین: برخی از بزرگترین خودروسازان جهان از جمله ب‌ام‌و، فورد و تویوتا به‌تازگی با هم یکپارچه شده‌اند تا طرحی را برای توجه به پایداری مواد خام مورد استفاده در تولید خودرو راه‌اندازی کنند.
سلام گرم غول‌های خودروسازی جهان به مواد اولیه پایدار

به گزارش می متالز، سازمانی به‌نام «چشم‌انداز مواد اولیه»، برآمده از توافق برای یک همکاری ۵ساله باعنوان «پایداری رانندگی» است که بین ۱۰ تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان امضا شده و هدف آن توجه بیشتر به پایداری محصولات در بخش زنجیره تامین خودروسازی است. امضای شرکت‌های خودروساز بزرگی مانند دایملر ای‌جی، هوندا، جی‌ال‌آر، اسکانیا، فولکس‌واگن، ولوو کارز و ولوو گروپ پای این تعهد جدید که یک ماه و نیم پیش قطعی شد، وجود دارد.بیش از ۳۰هزار قطعه جداگانه برای ساخت یک خودرو استاندارد نیاز است که این باعث می‌شود زنجیره تامین در این صنعت بسیار پیچیده باشد. مواد اولیه‌ای مانند آلومینیوم، طلق نسوز، کبالت و لاستیک رابطه مستقیمی با خطرهای زیست‌محیطی و اجتماعی از جمله سلامت کارگران، نقض حقوق بشر و تخریب محیط‌زیست در سراسر کشورهای درحال‌توسعه دارند.
به‌طور میانگین، هر خودرو از ۴۷ درصد فولاد، ۸درصد آهن، ۸درصد پلاستیک، ۷درصد آلومینیوم و ۳درصد شیشه تشکیل شده است. مواد دیگری مانند پلاتینیوم، پالادیوم، سیلیس، پلاستیک، مس و رادیوم نیز ۲۷درصد باقی‌مانده یک خودرو را تشکیل می‌دهند.
نهادی که با نام چشم‌انداز مواد اولیه شکل گرفته در واقع به ارزیابی ریسک‌هایی خواهد پرداخت که مواد اولیه در صنعت خودرو به وجود می‌آورند. استفان کرتز، مدیر اجرایی «سی‌اس‌ار اروپا» که بر این پروژه نظارت می‌کند، دراین‌باره گفت: «این کار به طرح رانندگی پایدار کمک می‌کند که فعالیت‌های اثرگذار بیشتری را برای بررسی مسائل انسانی، اخلاقی و زیست‌محیطی در زنجیره تامین صنعت خودرو شناسایی کند.» سی‌اس‌ار اروپا (CSR Europe) یا شبکه کسب‌وکار اروپایی برای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، نهادی است که بر این کار نظارت می‌کند.
همزمان با افزایش تقاضا برای مواد اولیه خام در ۱۵ سال گذشته، کارشناسان هشدار داده‌اند تولیدکنندگان خودروهای برقی باید آماده خطرهای بزرگتری در زنجیره تامین باشند یا اینکه خود را برای آسیب رسیدن به نشان تجاری خود و به جان خریدن جریمه‌های نوظهور آماده کنند.
باتوجه به اینکه صنعت خودرو، زنجیره تامین بسیار گسترده‌ای دارد، شرکت‌های خودروساز اغلب روابط مستقیمی با عرضه‌کنندگان ندارند و همین امر همکاری بین آنها را دشوار کرده است. علاوه بر این اثرات زیست‌محیطی این مواد اولیه نیز بر کسی پوشیده نیست.
بنابراین چنین پروژه‌ای پا به میدان گذاشته تا توسعه، ترویج و نظارت بر انطباق با اصول تولید مواد اولیه پایدار را در میان متعهدشدگان به این روند اجرایی کند و فعالیت‌های ظرفیت‌سازی از جمله آموزش به تامین‌کنندگان بزرگ و شبکه تامین‌کنندگان محلی را انجام دهد. موضوع این طرح که بیش از هر چیز به مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تامین‌کننده قطعات در صنعت خودرو اشاره دارد، در پایان مارس سال گذشته میلادی (ابتدای فروردین ۱۳۹۶) رسانه‌ای شد.
شرکت‌های گوناگون خودروسازی در جهان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و اقدام‌های متفاوتی انجام می‌دهند. دایملر ای‌جی، شرکت مادر مرسدس-بنز، یکی از خودروسازان بزرگ جهان است که در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی گام برمی‌دارد. این شرکت نمونه خوب و فعالی در این زمینه است. 
آخرین گزارش دایملر دراین‌باره روز ۲۸ مارس ۲۰۱۷ میلادی (۸فروردین ۱۳۹۶) منتشر شد. براین‌اساس، خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بیش از ۳ میلیارد یورو در پروژه‌های زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرده تا روند تولید وسایل نقلیه خود را در این سال آسان‌تر کند. این شرکت که بیش از هر چیز به‌دلیل تولید وسایل نقلیه مرسدس-بنز شهرت دارد، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین را ۷ و در امریکا ۶ درصد کاهش داده اما در اروپا انتشار گازهای گلخانه‌ای از محصولات تولیدشده این شرکت تغییری نکرده زیرا تقاضا برای مدل‌های لوکس رشد داشته است.
دایملر زمان زیادی از سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) را به کشف ظرفیت ذخیره انرژی در تولید وسایل نقلیه برقی اختصاص داد. حدود ۳هزار ماژول باتری جایگزین که برای استفاده از خودروهای برقی طراحی شده بودند به یک سامانه ذخیره انرژی ثابت تبدیل شدند.
استفاده از باتری‌های دست‌دوم برای تسهیل کار سامانه ذخیره انرژی در حال تبدیل شدن به یک کار معمول در میان خودروسازان جهان است. در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) شرکت آلمانی ب‌ام‌و یک وسیله ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس جدید را تکمیل کرد. این دستگاه با ۲هزارو۶۰۰ ماژول باتری پوشیده شده است. ب‌ام‌و این وسیله را ساخت تا هم کارکرد شبکه تنظیم و هم در زمان اوج مصرف کارکرد خودرو با مشکل روبه‌رو نشود.
نیسان نیز به‌تازگی پا را فراتر گذاشته و یک ماجرای علمی-تخیلی را به یک واقعیت علمی تبدیل کرده است. این طرح به مشتریان خودروهای برقی نیسان اجازه می‌دهد انرژی ذخیره‌شده در خودروهای لیف خود را به شبکه ملی برق منتقل کنند. 
خوب است بدانید نیسان لیف پرفروش‌ترین خودرو تمام برقی در جهان است و از این مدل تمام برقی در سال گذشته میلادی ۳۰۰ هزار دستگاه ساخته شده است.
همچنین باتری‌های قدیمی خودروهای برقی رنو به منابعی برای ذخیره انرژی تبدیل خواهند شد. این کار قرار است با همکاری این خودروساز فرانسوی و شرکت بریتانیایی «کانکتد انرژی» (Connected Energy) انجام شود.
به هر حال در شرایطی که کشورهای گوناگون جهان در حال تلاش برای یافتن راه‌هایی به‌منظور کنترل آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار گازهای سمی و گلخانه‌ای هستند، چنین سرمایه‌گذاری‌ها و طرحی‌هایی از سوی خودروسازان بزرگ می‌تواند به مقام‌های کشورهای جهان کمک کند در این مسیر موفقیت بیشتری به‌دست آورند.
کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این روزها یکی از مهم‌ترین الزام‌های خودروسازان در رتبه‌بندی آنها است. در واقع، هر خودروسازی که بتواند محصولات کم‌آلاینده‌تری تولید کند به مسئولیت‌های اجتماعی خویش نیز پایبندتر بوده است. طرح‌های گوناگون برای باتری خودروها نیز با همین دیدگاه ارائه می‌شود.
هماهنگی به‌وجود آمده این روزها میان خودروسازان بزرگ جهان برای داشتن یک زنجیره تامین اخلاق‌مدار، پدیده‌ای فوق‌العاده است که در تاریخ خودروسازی جهان کم‌سابقه بوده است.
به‌هرحال زنجیره تامین در خودروسازی بسیار پیچیده است؛ به‌حدی که برخی تامین‌کنندگان با شرکت اصلی یا اوای‌ام هیچ ارتباط مستقیمی ندارند و این باعث می‌شود هم کار خود آنها سخت شود و هم در انجام مسئولیت‌های اجتماعی آنچنان که باید عمل نکنند. اکنون ایجاد مولتی‌تیرها راهکاری است برای پوشش این جداافتادگی که جهان در تلاش برای دستیابی به آن است.
مولتی‌تیرها یا زنجیره‌های تامین چندلایه از یک سو و فاز تازه مسئولیت‌های اجتماعی از سوی دیگر، می‌تواند مسیر زنجیره تامین را در جهان دچار تغییرات اساسی کنند.
منبع: Edie.net
Businessgreen

عناوین برگزیده