تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۹۷۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرانه صادرات قراضه‌های آلومینیومی امارات با اختلاف در صدر خاورمیانه

می متالز - دسترسی وافر به منابع انرژی که امکان تولید آلومینیوم اولیه را در منطقه خاورمیانه آسان کرده در کنار خلوص بالای آن در مقابل منابع ثانویه، سبب شده تا عمده آلومینیوم مصرفی در خاورمیانه از منابع اولیه (معدنی) تأمین شود و بخش قابل توجهی از قراضه‌های آلومینیومی در این کشورها، به سایر نقاط جهان صادر شود.
سرانه صادرات قراضه‌های آلومینیومی امارات با اختلاف در صدر خاورمیانه

به گزارش می متالز، آلومینیوم در صنعت امروزه به‌دلیل امکان فرآوری مجدد آن با صرف انرژی بسیار پایین در مقایسه با سایر فلزات، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. تا جایی که از این فلز تحت عنوان فلز سبز یاد می‌شود؛ چرا که مقدار انرژی لازم برای بازیابی آن از منابع ثانویه (قراضه)، به‌طور متوسط در حدود ۸ درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آن از منابع اولیه (معدنی، همچون بوکسیت) یا حتی کمتر از آن است. این در حالی است که صنعت تولید آلومینیوم اولیه، یکی از صنایع انرژی‌بر محسوب شده و بسیاری از کشورهای پیشرفته درصدد کاهش تولیدات آلومینیوم اولیه خود و جایگزینی آن با آلومینیوم‌های بازیافت شده هستند. این امر به‌خوبی در بازار ایالات متحده نمایان است، تا حدی که دسترسی به منابع ثانویه آلومینیوم در این کشور، در سال‌های گذشته به‌شدت پریمیوم‌های آلومینیوم را تحت‌الشعاع قرار داد و مانع از رشد آن‌ها می‌شد. با وجود اینکه قراضه‌های آلومینیوم در ایالات متحده درصد قابل توجهی از مصرف آلومینیوم را به‌خود اختصاص می‌دهد، اما این کشور در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه‌های آلومینیومی در جهان بوده است. این امر حاکی از عملکرد بسیار مناسب این کشور برای جمع‌آوری و استفاده مجدد از قراضه‌ها و باطله‌ها است.

در مقابل این امر، در خاورمیانه عمده کشورها تقاضای خود برای آلومینیوم را عمدتا از آلومینیوم اولیه تولید شده از منابع معدنی تأمین می‌کنند. دسترسی وافر به منابع انرژی در این منطقه و عدم مدیریت صحیح و مناسب برای جمع‌آوری محصولات استفاده شده برای تهیه قراضه، سبب شده تا آلومینیوم اولیه سهم بسیار زیادی از مصرف آلومینیوم را در این منطقه به‌خود اختصاص دهد. از طرف دیگر، آلومینیوم اولیه به‌دلیل خلوص بیشتر نسبت به قراضه‌های آلومینیومی و عدم نیاز به فرآیندهای بیشتر برای تنظیم ترکیب شیمیایی، بسیاری از پایین‌دستی‌های صنعت آلومینیوم، محصولات تولید شده از منابع معدنی را نسبت به منابع ثانویه به‌عنوان خوراک واحدهای خود ترجیح می‌دهند. این امر سبب شده تا بخش قابل توجهی از قراضه‌های آلومینیومی تولید شده در این منطقه به سایر مناطق جهان صادر شود.

نمودار، سهم کشورهای مختلف از کل مجموع صادرات انجام شده در منطقه خاورمیانه در سال گذشته را نشان می‌دهد. گفتنی است که در مجموع در سال ۲۰۱۶، بیش از ۵۵۴ هزار تن قراضه آلومینیومی از کشورهای منطقه خاورمیانه به اقصی نقاط جهان صادر شد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بیشترین سهم از صادرات قراضه‌های آلومینیومی را در خاورمیانه دارند. پس از آن، رژیم صهیونیستی با سهم تقریبا ۱۰ درصدی از مجموع صادرات انجام شده در بین کشورهای خاورمیانه، دارای رتبه سوم است.

در صورتی که حجم صادرات کشورهای نشان داده شده در نمودار، نسبت به جمعیت هر کشور مورد بررسی قرار داده شود، مشخص می‌شود که امارات متحده عربی با صادرات تقریبا ۱۷۸ هزار تنی در سال ۲۰۱۶ و جمعیتی بالغ بر ۹.۳ میلیون نفر در این سال، با سرانه صادرات ۱۹ کیلوگرمی به‌ازای هر نفر از قراضه‌های آلومینیومی، بیشترین مقدار را در بین صادرکنندگان این محصولات از خاورمیانه دارا بوده است. پس از آن کشور کویت با سرانه تقریبا ۸ کیلوگرمی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن این معیار برای مقایسه عملکرد کشورهای مختلف جهت جمع‌آوری قراضه‌های آلومینیومی می‌توان گفت که امارات متحده عربی در بین کشورهای خاورمیانه، بهترین عملکرد را داشته است. هر چند که احتمال داده می‌شود که عمده قراضه‌های صادراتی از امارات را قراضه‌های نو تشکیل دهد.

عناوین برگزیده