تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۹۷۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

احتمال از سرگیری روند اصلاحی قیمت آلومینیوم علی‌رغم صعود قیمت

می متالز - قیمت هر تن آلومینیوم در هفته گذشته، متأثر از انتشار آمار کسری ۱.۵۷ میلیون تنی در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷، ار حالت رکودی که انتظار می‌رفت خارج شد و از مرز ۲.۲ هزار دلار بر تن عبور کرد.
احتمال از سرگیری روند اصلاحی قیمت آلومینیوم علی‌رغم صعود قیمت

به گزارش می متالز، تغییرات یک ماه اخیر قیمت نقدی هر تن آلومینیوم به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن در نمودار نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، آلومینیوم در روزهای ۱۲ و ۱۵ ژانویه، تحت تأثیر افت ارزش دلار با رشد ۲.۳ درصدی همراه شد و به بالای سطح ۲ هزار و ۲۲۷ دلار به‌ازای هر تن رسید. ولی از آن‌جا که در چنین حالتی به سطح مقاومتی خود نزدیک شده بود و در عین حال نیز افت قابل توجهی در ارزش دلار آمریکا رخ نداد، قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را پیش گرفت و به زیر سطح ۲.۲ هزار دلار بر تن سقوط کرد؛ به‌طوری که طی ۲ روز، با کاهش بیشتر از ۴۰ دلار در هر تن، به سطح ۲ هزار و ۱۸۷ دلار به‌ازای هر تن در روز ۱۷ ژانویه رسید.

در حالی که انتظار می‌رفت آلومینیوم طی این هفته به روند اصلاحی خود ادامه دهد و در سطوح قیمتی زیر ۲.۲ هزار دلار بر هر تن نوسان کند، انتشار اخبار کسری عرضه در ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۱۷، به‌یکباره سبب صعود قیمت این فلز سبک در بورس فلزات لندن شد. بنا به آمار سازمان جهانی آمار فلزات، بازار آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) طی ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷، با حدود ۱.۵۷ میلیون تن کسری عرضه مواجه شده بود. هر چند که انتظار می‌رفت با اجرایی شدن برنامه‌های کاهش ظرفیت چین در سال ۲۰۱۷، کسری در بازار عمدتا از طرف عرضه صورت گیرد، ولی بنا به داده‌های سازمان جهانی آمار، کسری واقع شده طی ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷، عمدتا متأثر از رشد تقاضا بوده است. رشد تقاضا طی این دوره، حدود ۲.۶ درصد برآورد شد، در حالی که در طرف عرضه، تنها حدود یک درصد افزایش تولید وجود داشت و این امر سبب وقوع کسری عرضه شد. البته ناگفته نماند که رشد اندک عرضه طی دوره مورد بررسی، تا حد زیادی متأثر از برنامه‌های کاهش ظرفیت چین بود که در آن از صدور مجوزهای احداث ظرفیت‌های جدید در برخی از استان‌های چین ممانعت شد.

این مقدار از کسری در سال ۲۰۱۷، در حالی بود که در طول ۱۲ ماه سال ۲۰۱۶، برای بازار آلومینیوم حدود ۷۷۰ هزار تن کسری عرضه برآورد شده بود. کل تقاضای جهانی آلومینیوم در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ حدود ۵۴.۹۲ میلیون تن برآورد شد که نسبت به دوره مشابه از سال ۲۰۱۶، حدود ۱.۴ میلیون تن بیشتر بود. در عین حال، مقدار عرضه آلومینیوم اولیه طی همین دوره، تنها ۵۳۴ هزار تن بیشتر از مقدار عرضه آلومینیوم اولیه در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ بود.

انتشار چنین آمارهایی سبب شد تا قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روزهای پس از ۱۷ ژانویه، با رشد خوبی همراه شود و از سطح ۲ هزار و ۱۸۷ دلار در هر تن، طی ۲ روز به مقدار ۲ هزار و ۲۵۶ دلار به‌ازای هر  تن برسد. بدین ترتیب، آلومینیوم هفته گذشته را در بورس فلزات لندن با قیمت میانگین هفتگی ۲ هزار و ۲۱۴ دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. در همین هفته نیز، مجموعا در حدود ۵ هزار تن به موجودی انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد.

هر چند که قیمت آلومینیوم در روزهای پایانی هفته پیش، در واکنش به آمار کسری عرضه با رشد خوبی همراه شد، اما بررسی قیمت ۳ماهه این فلز در بورس فلزات لندن که حاکی از افت آن به زیر سطح قیمت نقدی آلومینیوم طی روزهای اوج آن (۱۸ و ۱۹ ژانویه) است، مؤید آن است که بازار تا حد کافی نسبت به آمار کسری عرضه واکنش نشان داده است. از این رو انتظار می‌رود که در هفته جاری، قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را از سر بگیرد.

عناوین برگزیده