تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۹۷۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عربستان و امارات، صادرکنندگان مهم قوطی‌های آلومینیومی در خاورمیانه

می متالز - صنعت بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم به‌شمار می‌رود. بنا به تخمین‌های ارایه شده از سوی انجمن بین‌المللی آلومینیوم در سال گذشته، بیش از ۱۲ درصد آلومینیوم تولید شده در سال‌های قبل به مصرف این صنعت رسیده است.
عربستان و امارات، صادرکنندگان مهم قوطی‌های آلومینیومی در خاورمیانه

به گزارش می متالز، در خاورمیانه نیز با شکل‌گیری صنعت آلومینیوم و توسعه آن، صنایع مصرف‌کننده این فلز سبک در حال گسترش و توسعه هستند. در این بین می‌توان به صنعت بسته‌بندی در این منطقه اشاره کرد. در بین کشورهای عربی خاورمیانه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، ۲ کشوری هستند که به‌واسطه توسعه قابل توجهی که صنعت بسته‌بندی در آن‌ها داشته است، هر ساله صادرات حجیمی از انواع قوطی‌های آلومینیومی را به‌خود اختصاص داده‌اند.
صنعت بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم به‌شمار می‌رود به‌طوری که  بنا به تخمین‌های ارایه شده از سوی انجمن بین‌المللی آلومینیوم در سال گذشته، بیش از ۱۲ درصد آلومینیوم تولید شده در سال‌های قبل به مصرف این صنعت رسیده است. آلومینیوم مصرف شده در این صنعت از فویل‌های آلومینیومی به‌عنوان محصولی میانی استفاده می‌کند؛ از این رو اصلی‌ترین کاربرد فویل آلومینیومی که خوراک اصلی صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شود را می‌توان در تولید انواع قوطی‌های آلومینیومی و محصولات بسته‌بندی مواد غذایی و فاسد شدنی دانست.

در خاورمیانه نیز با شکل‌گیری صنعت آلومینیوم و توسعه آن، صنایع مصرف‌کننده این فلز سبک در حال گسترش و توسعه هستند. در این بین می‌توان به صنعت بسته‌بندی در این منطقه اشاره کرد؛ هر چند که این صنعت مصرف‌کننده، از لحاظ ابعاد و حجم تولید و مصرف در قیاس با سایر صنایع مصرف‌کننده مهم، از جمله صنایع سیم‌و‌کابل و واحدهای اکستروژن برای تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی کوچک‌تر است، اما از لحاظ ارزشی (به‌ازای هر واحد آلومینیوم) از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بین کشورهای عربی خاورمیانه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، ۲ کشوری هستند که به‌واسطه توسعه قابل توجهی که صنعت بسته‌بندی در آن‌ها داشته است، هر ساله صادرات حجیمی از انواع قوطی‌های آلومینیومی را به‌خود اختصاص داده‌اند. نمودار، حجم صادرات انواع قوطی‌های آلومینیومی این ۲ کشور را طی چند سال گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حجم متوسط صادرات قوطی‌های آلومینیومی عربستان در ۵ سال گذشته در حدود ۴۸ هزار تن بوده است. این در حالی است که این مقدار برای امارات متحده عربی، به‌عنوان دومین کشور عربی بزرگ صادرکننده این محصولات در چند سال گذشته، کمی بیشتر از ۱۶ هزار تن بوده است. از این رو می‌توان گفت که حجم صادرات انواع قوطی‌های آلومینیومی عربستان حدود ۳ برابر حجم صادرات امارات بوده است.

همچنین با توجه به نمودار می‌توان دریافت که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، از حجم صادرات این محصولات کاسته شده است. این امر را می‌توان متأثر از افزایش میزان مصرف این محصولات در بازار داخل کشورهای عربستان و امارات دانست که با توسعه صنایع غذایی، بخش بیشتری از این محصولات تولید شده در داخل کشور و در همان بازار داخل به مصرف می‌رسد. در همین راستا، بنا به آمار نشان داده شده در نمودار، از میزان صادرات هر ۲ کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی، طی ۵ سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال حدود ۶ درصد کاسته شده است.

از شرکت‌های فعال در تولید انواع قوطی‌های آلومینیومی می‌توان به شرکت صنایع قوطی‌های خلیج در ابوظبی، یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنایع آفریقا (AIG) و گروه صنعتی محمد‌سعید (MSCANCO) در عربستان سعودی اشاره کرد.

عناوین برگزیده