تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۹۷۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مصرف روی در ایران کمتر از میانگین جهانی است

می متالز - یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها سرانه مصرف فلزات پایه از جمله روی است؛ به‌طوری که در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف این فلز به حدود 4 کیلوگرم می‌رسد. حتی ترکیه حدود 3 کیلوگرم روی به‌ازای هر نفر مصرف می‌کند.
مصرف روی در ایران کمتر از میانگین جهانی است

به گزارش می متالز، این در حالی است که در ایران بیش از نیمی از تولیدات صادر می‌شود و بخش مصرف‌شده نیز در بورس کالا عرضه نمی‌شود. آمار معامله 680 تنی در 9 ماه نیز خود گواه این موضوع است.

روی از جمله فلزاتی است که بازارهای متنوعی دارد و در بسیاری از صنایع و بخش‌ها مصرف می‌شود. اما عمده کاربرد این فلز در صنایع گالوانیزه است که حدود 50 تا 60 درصد را شامل می‌شود. ورق‌های فولادی گالوانیزه نیز در بخش‌های مختلفی مانند خودروسازی، لوازم خانگی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کشورهای پیشرفته حدود 5 تا 20 درصد از تولیدات محصولات نهایی فولادی را شامل می‌شود. اهمیت ورق‌های گالوانیزه در صنایع خودروسازی و ساخت‌وساز به اندازه‌ای است که با رشد این 2 صنعت در کشورهای پیشرفته و چین، میزان مصرف روی نیز به‌میزان قابل توجهی افزایش یافته و این شرایط موجب شده است که میزان مصرف روی در دنیا از تولید آن بیشتر شود و با توجه به تقاضای بیش از عرضه، قیمت روی، به‌صورت نجومی افزایش یابد. شرایط در بازارهای روی در دنیا در بهترین وضعیت 10 سال گذشته قرار دارد و تولیدکنندگان این فلز روزهای خوبی را پیشت سر می‌گذارند.

شرایط تولیدکنندگان روی در ایران نیز بسیار مطلوب است و اغلب آن‌ها در سال 1396 توانسته‌اند تا به اینجا پیش‌بینی‌های فروش خود را محقق سازند، اما نکته قابل توجه در مورد صنعت روی ایران این است که بخش عمده این فلز از کشور صادر می‌شود. این یعنی با وجود معادن و کارخانه‌های فراوان و ظرفیت نصب شده 450 هزار تنی روی در کشور، میزان تولید و مصرف روی در ایران بسیار پایین است و حتی به یک‌چهارم کشور همسایه یعنی ترکیه نیز نمی‌رسد. صنایع گالوانیزه و مصرف‌کنندگان این محصول نیز در ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند. بنابراین میزان مصرف گالوانیزه در ایران کمتر از 2 درصد است و این موضوع باعث کاهش مصرف داخلی روی می‌شود. ضمن اینکه اغلب تولیدکنندگان روی دولتی نیستند و خود را ملزم به عرضه روی در بورس کالا نمی‌دانند. بنابراین مصرف پایین روی در کشور و عدم التزام تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان روی به حضور در بورس کالا باعث می‌شود که میزان معاملات این فلز اساسی در بورس کالا بسیار پایین‌تر از حد انتظار باشد.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 9 ماه ابتدای سال 1396، تنها یک هزار و 300 تن روی در بورس کالا عرضه شد که تقاضای 680 تنی داشت و در نهایت به همین میزان معامله صورت گرفت. این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته، بیش از 3 هزار و 400 تن روی در بورس کالا عرضه شده بود که از این میزان یک هزار و 370 تن مورد معامله قرار گرفتند. بنابراین در بخش تقاضا و مصرف روی هنوز کشور به حد کشورهای پیشرفته نرسیده است.

عناوین برگزیده