تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۹۷۲۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سایپا-سیتروئن ثمره چهارمین همایش خودرو ایران است

خیز سایپا برای کسب سهمی از بازار صادراتی جهان

می متالز - گروه خودرو سازی سایپا به عنوان یکی از قطب های خودروسازی ایران در سال های گذشته توانسته است قدم های مثبتی را برای رفع مشکلات و توسعه فعالیت های خود بردارد که از مهمترین این فعالیت ها می توان به تاسیس شرکت مشترک با سیتروئن برای تولید و صادرات محصولات این مجموعه فرانسوی اشاره کرد.
خیز سایپا برای کسب سهمی از بازار صادراتی جهان

به گزارش می متالز، حدود ۱۰ ماه قبل و در حاشیه چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سیتروئن گفت که همکاری سیتروئن و سایپا، راهبردی و برای بلندمدت طراحی شده است و امروز شاهد آغاز تولید آزمایشی خودروهای سیتروئن در خطوط کارخانه سایپا-سیتروئن(کاشان) هستیم.

همایش خودرو از آن دست رویدادهایی است که اهمیت مذاکرات قبل و بعد از همایش از خود رویداد می تواند بیشتر باشد زیرا مسیر حرکت و سرانجام مذاکرات و تفاهمات را روشن می کند.

در همایش بین المللی خودرو در سال ۹۵ که برای چهارمین سال رخ می داد شرکت های خودروسازی ایرانی و خارجی بسیار برای آینده کاری خود در بازار ایران تلاش و البته گفت وگو کردند. بسیاری از این گفت وگوها به تفاهم و برخی به عقد قرارداد منتهی شد که از این قبیل می توان به قرارداد سایپا و سیتروئن اشاره کرد که از نظر اهمیت در درجه بالایی قرار داشت.

حضور مدیرعامل شرکت سیتروئن در همایش و حضور مدیران خودرویی کشور و مدیران سایپا راه را برای مذاکرات چهره به چهره باز کرد و به همین دلیل یکی از مهمترین همکاری های خودرویی پس از برجام فی ما بین سایپا و سیتروئن کلید خورد.

براساس این گزارش، لیندا جکسون مدیرعامل سیتروئن در خصوص قرارداد همکاری مشترک با سایپا می گوید: این همکاری در استراتژی جامع گروه پژو-سیتروئن جایگاه ویژه‌ای دارد و همانطور که در اظهارات مدیران ارشد مجموعه پژو–سیتروئن اعلام شده است، سیتروئن و سایپا با یکدیگر یک پیوند ۵۰ ساله داشته و کمتر شرکتی در دنیا وجود دارد که سیتروئن با آن چنین پیوند محکمی با چنین قدمتی داشته باشد. ما تلاش می کنیم این پیوند هر سال توسعه بیشتری یابد.

اظهار نظرهای مدیران شرکت فرانسوی و استقبال از حضور در صنعت و بازار خودروی ایران این نوید را می دهد که در دور جدید قراردادهای خودرویی این خودباوری در نزد طرف ایرانی به اندازه ای رشد کرده است که دیگر شرکت های طرف قرارداد تنها به فکر صادرات محصول نهایی به ایران نبوده و تولید همراه با صادرات را برای آینده کاری خود انتخاب کرده اند.

بی شک برند سیتروئن یکی از محبوب ترین برندهای خودرویی در ایران و جهان است و شاید زانیتا و دلبستگی ایرانیان به این خودرو شاهدی بر این ماجرا باشد که ایرانیان از کیفیت محصولات سیتروئن خاطره بدی به یاد ندارند.

فعالیت دوباره سیتروئن و سایپا در قالب یک شرکت جوینت ونچر و تعهد شرکت فرانسوی برای صادرات ۳۰ درصد از محصولات جدید در بازار جهانی، از چند منظر قابل بررسی است.

اول آنکه با تشکیل یک شرکت مشترک، بحث استفاده از قابلیت های مجموعه های ایرانی به خوبی دیده می شود و در ادامه راه، طرف فرانسوی می تواند با ورود تکنولوژی و دانش فنی، صنعت خودروی ایران را متحول نماید یعنی درست همان کاری که سال ها پیش رنو در هنگام عقد قرارداد تندر۹۰ انجام داد و بخشی از صنعت خودرو و البته قطعه سازی کشور به روز شدند.

همانطور که اشاره شد قطعه سازان طرف قرارداد با سیتروئن نیز می توانند با طرف های ایرانی جوینت شده و موجب حضور ایرانیان در بازارهای بین المللی و البته تقویت کیفیت تولیدات ایشان شود.

از طرفی با تولید مشترک سایپا و سیتروئن و صادرات ۳۰ درصد محصولات به بازارهای جهانی، می توان امیدوار بود که سایر تولیدات سایپا در صورت دستیابی به کیفیت و استانداردهای بین الملی، بسیار راحت تر بتوانند راه خود را برای حضور در بازارهای منطقه و شاید کمی دور تر باز کنند.

استفاده از تمام ظرفیت خالی مانده سایپا کاشان که حالا با نام سایپا سیتروئن نامیده می شود می تواند به اقتصاد مناطق شهری و روستایی مجموعه خودروسازی کاشان نیز کمک کند و بخشی از سرمایه گذاری انجام شده در شهر کاشان که بی استفاده رها شده بود با تولید خودروهای با کیفیت سیتروئن و با ارزش افزوده بسیار بالا به ثروت ملی کشور بازگردد.

بی شک بخشی از صنعت خودروسازی و صنعت قطعه سازی کشور به دلیل برخی اتفاقات اخیر با ضعف های بسیاری رو به رو شده و شاید به همین دلیل نیز بخشی از تولیدات سال های گذشته از نظر کیفی سازی در حد بسیار خوبی قرار نگرفت و فرصت همکاری با برندهای برتر می تواند این ضعف ها و کاستی ها را با سرعتی بیشتر بهبود بخشد.

از این رو می توان توافق سایپا و سیتروئن را به عنوان برگ زرین دیگری از فرصت های همایش های بین المللی صنعت خودرو به خصوص همایش چهارم دانست و ابراز امیدواری کرد که در همایش پنجم از این دست اتفاقات مهم و البته بیشتر نیز رخ دهد.

عناوین برگزیده