تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۸
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۹۷۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مسیر تهران - بندر عباس به 10 ساعت کاهش می‌یابد

می متالز - استاندار هرمزگان از کاهش مسافت تهران به بندرعباس خبر داد و افزود: حمل و نقل برای بندرعباس باید ارزان و سریع باشد به همین دلیل مسیر مسافران از تهران به بندرعباس از 18- 19 ساعت به ۱۰ ساعت تغییر می یابد.
مسیر تهران - بندر عباس به 10 ساعت کاهش می‌یابد

به گزارش می متالز، فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در بندرعباس برگزار شد، درباره جاذبه های گردشگری استان هرمزگان گفت: در استان هرمزگان  ۱۴ جزیره با ویژگی های منحصر به فرد گردشگری وجود دارد که برخی از آنها در دنیا بی نظیر است.

وی ضمن بیان اینکه استان هرمزگان 2400 کیلومتر ساحل دارد، افزود: ایرانی ها سالانه 10 میلیارد دلار پول را از کشور برای گردشگری خارج می کنند، چرا باید برای استفاده از ساحل گردشگری به خارج از کشور سفر کرد اما اطلاعات کافی که چه ظرفیت هایی در کشورمان وجود دارد را نداشته باشیم.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: گردشگری تنها ظرفیت استان هرمزگان نیست بلکه این استان در زمینه داشتن سنگ های آهکی، منگنز، گچ و مواد معدنی نیز بسیار با استعداد است؛ همچنین صنایع آب بر مانند فولاد که باید لب ساحل ایجاد شود را نیز دارا هستیم.

همتی در رابطه با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در این استان بیان کرد: خط ریلی گسترده از نیاز های استان هرمزگان است و در حال حاضر  با سازمان راهداری در بحث ریل، عملکردهای جدیدی را آغاز کرده و دیدگاه هایمان را نزدیک کرده ایم . همچنین حمل و نقل برای بندرعباس باید ارزان و سریع باشد و باید خط ریلی از تهران به اصفهان سپس اصفهان به بافت و شهرستان بافت به بندرعباس احداث شود؛ احتمالاً تا سال ۹۸ این مسیر تکمیل خواهد شد و در حوزه حمل و نقل مسافر ریلی تحول اساسی ایجاد خواهد شد؛ یعنی مسیر مسافران از تهران به بندرعباس از 18- 19 ساعت به ۱۰ ساعت تغییر می یابد.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات برقی شدن مسیر است و اگر این پروژه نیز هم اکنون کلید بخورد، مسافر، مسیر تهران به اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس را در ۵ ساعت طی می کند. همچنین ما باید جاده ها را نیز اصلاح کنیم تا دسترسی مردم به مناطق گردشگری استان آسان تر شود.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم زیرساخت ها را به سرعت با کمک بخش خصوصی به نتیجه برسانیم شاهد تحولات زیادی در استان خواهیم بود. چون هیچ یک از زیرساخت ها با بودجه دولتی به سرعت انجام نمی شود بنابراین باید بخش خصوصی ورود کند، ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم که همه امکانات را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم.

استاندار هرمزگان بیان کرد: دولت مصوبه آزاد راه بندر به کرمان را نیز به تصویب رسانده است و به بخش خصوصی واگذار کرده است.

همتی از ایجاد تحولی در امکانات اقامتی جزیره هرمز  تا عید سال ۹۷ خبر داد و افزود: جزیره هرمز بهشت خاک شناسی با ظرفیت داشتن انواع خاک ها و سنگ ها در رنگ های متنوع است؛ افرادی در این زمینه مطالعه

می کنند و در صدد مجوز ندادن به ساخت و ساز آجر، تیشه و معماری مدرن هستیم که بافت سنتی هرمز تغییر نیابد بلکه برای ساخت و ساز ایجاد مکان های اقامتی همگون با جامعه محلی و بومی برنامه ریزی می کنیم و باید ساخت و ساز در این جزیره ساماندهی شده باشد.

وی افزود: همچنین طی برنامه ریزی های انجام شده، مقرر شده است که جزیره هرمز به مرکز فستیوال های جهانی بین المللی و منطقه ای در زمینه های مختلف ورزش، موسیقی، ورزش های دریایی و ... تبدیل شود. در یک گام از همه زمین شناسان معروف دانشگاه های دنیا دعوت می کنیم که از این منطقه بازدید کنند. در حوزه حمل و نقل دریایی نیز بخش خصوصی در حال بررسی کشتی های با کیفیت است و تسهیلاتی در نظر می گیرند که تردد در دریا ارزان و راحت صورت گیرد و ستاد فرمان اجرایی امام نیز در این زمینه سرمایه گذاری خواهند کرد.

رونق صنعت گردشگری هرمزگان در گرو همکاری همه دستگاه ها

عبدالوهاب قاضی کارشناس گردشگری و مدیر هتل بین المللی هرمز بندرعباس نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه همکاری مدیران استان هرمزگان برای رونق گردشگری و توسعه صنعت هتلداری خوب بوده است، اظهار کرد: برای رونق بیش از پیش صنعت گردشگری، باید همه دستگاه ها مشارکت و همکاری جدی داشته باشند.

وی همکاری مدیران استان هرمزگان در راستای رونق گردشگری و توسعه صنعت هتلداری را تحسین کرد و افزود: توجه و توسعه به زیر ساخت های گردشگری از مهمترین زمینه های توسعه این صنعت در کشور است و تمام نهادها و ارگان ها باید این نکته را در نظر بگیرند که صنعت گردشگری، محور اصلی درآمدزایی کشور است.

قاضی ادامه داد: اگر در حال حاضر دولت از طریق فروش نفت حقوق کارمندان و هزینه های خود را تامین می کند، روزی می رسد که تنها راه درآمدزایی و اشتغالزایی دولت، صنعت گردشگری خواهد بود.

این کارشناس گردشگری ضمن بیان اینکه، بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی رونق گردشگری کشور باشد، اظهار کرد: دولت هم باید در این راه همراه بخش خصوصی باشد و نگاهی که دنیا نسبت به ایران دارد را تغییر دهد.

مدیر هتل بین المللی هرمز افزود: گردشگران خارجی که به ایران آمده اند، اعتراف می کنند که قبل از سفرشان تصور دیگری از کشورمان داشتند و بعد با دیدن امنیت، برخورد مردم و هتلداران نگاهشان به ایران عوض شده است، اما در نهایت تبلیغ برای رونق گردشگری باید توسط دولت و نهادهای دولتی در داخل و خارج انجام شود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به توجه دولت به گردشگری داخلی نیز گفت: دولت باید برای گردشگری داخلی و خارجی سوبسید در نظر بگیرد، زیرا ارائه چنین امتیازهایی انگیزه سفر را برای هر دو گردشگر بالا می برد.

وی افزود: نهادهایی دولتی باید این نکته را در نظر بگیرند که رونق اقتتصادی و اشتغال تنها منوط به  افزایش واحدهای تولیدی نیست، به عنوان مثال در حال حاضر نرخ اشتغال هتل هرمز از 20 به 50 برسد تعداد افرادی که در همین هتل مشغول کار خواهند شد از 270 به 420 نفر خواهد رسید در حالی که سرمایه گذاری جدیدی انجام نشده اما ظرفیت اشتغال افزایش یافته است.

قاضی در پاسخ به اینکه برای فصل سفر و ایام نوروز چه برنامه هایی برای توسعه گردشگری استان دارید، گفت: در قدم اول با آژانس ها و سایت های اینترنتی قرار داد بسته ایم که بسته های سفر را با قیمت مناسب و تخفیف  به گردشگران بفروشند تا از این فروش هم هتل و هم آژانس ها به سود برسند.

این کارشناس گردشگری توجه و توسعه زیر ساخت های گردشگری را از مهمترین زمینه های توسعه این صنعت دانست و گفت:  تمام نهادها ارگان ها باید بدانند و بگویند که گردشگری محور اصلی درآمد زایی کشور است زیرا یک روزی داستان سوخت فسیلی به پایان می رسد و دنیا در حال حاضر به این نتیجه رسیده است و به همین دلیل برای توسعه گردشگری و درآمد زایی از آن برنامه ریزی جدی دارد.

عناوین برگزیده