تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۴
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۹۷۴۰
سرویس خبر : انرژی
اردکانیان در مراسم بنیاد جهانی انرژی عنوان کرد؛

الگوی زندگی بشری و تغییرات اقلیم تهدید بشر امروز

می متالز - آنچه این روزها فصل الخطاب دغدغه‌های به زبان رانده مردم و مسئولان کشور است موضوع بحران آب است.
الگوی زندگی بشری و تغییرات اقلیم تهدید بشر امروز

به گزارش می متالز، در شرایطی که اعلام می‌شود با تغییرلات اقلیمی پیش آمده از یک سو و نبود و یا ضعف مدیریت در مصرف آب در دیگر سو، کشور وارد مرحله ای خطیر در حوزه آب می‌شود و احتمال جیره‌بندی آب نیز چندان دور از ذهن نیست، متولیان بخش آب کشور نیز بیش از پیش به صرافت رفع این مشکل افتاده‌اند. چند روز گذشته به همین بهانه در هجدهمین مراسم بنیاد جهانی انرژی با حضور نمایندگان 70 کشور عضو در سالن اجلاس در حالی به موضوع آب پرداخته شد که برای نخستین بار به صورت رسمی سیاست‌های حوزه انرژی ایران برای شرکت‌کنندگان در این اجلاس تبیین گردید. رضا اردکانیان به عنوان مقام اول حوزه نیرو و انرژی ایران از امکان حیاتی که تحت تأثیر الگوی زندگی جامعه بشری در دوران پس از انقلاب صنعتی شکل گرفته است سخن گفت.

شایان ذکر است که بنیاد جهانی انرژی در بخش های آب، خاک، هوا، انرژی، پروژه‌های اجتماعی و پلاستیک پایدار فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و اجلاس‌های سالیانه خود را با تمرکز بر موضوعات یاد شده در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌کند.

 وزیر نیرو از جوابگو نبودن منابع محدود طبیعی برای بشر امروز سخن گفت و تأکید کرد: در جهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی‌ پس‌ از دیگری در حال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌ هریک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محورهای اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند، نه‌ تنها مفید، بلکه ضروری است.

اردکانیان همچنین به مشکلاتی مانند فقر و عدم برابری، نبود ایمنی، سلامت غذایی، فقدان بهداشت، افزایش جمعیت، چالش های اجتماعی و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: این موارد می تواند به صورت مستقیم در پایداری توسعه کشورها و تاب آوری جمعیت و صلح و امنیت بین المللی تاثیر گذاری مستقیم و عمیق داشته باشد.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر این که اکثر مؤلفه های مدنظر قرار گرفته توسط بنیاد جهانی انرژی بر یکدیگر تاثیراتی مستقیم دارند اظهار داشت: شناسایی این هم ‌بست‌ ها و تاکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی، یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست گذاری‌ها و توفیق در رسیدن به اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌ نهادی چون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند.

وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت نیرو در جمهوری اسلامی ایران  به‌عنوان یک سازمان دولتی که تأمین‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای همسایه بر عهده دارد، در جایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ همه‌ ابعاد آن با دو مولفه آب و انرژی معتقد و واقف است.

وی تشریح کرد: در واقع دسترسی پایدار به آب با کیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب و همینطور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان بر عهده وزارت نیرو است.

به گفته وی، تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین المللی دارد.

وی همچنین به همکاری مستقیم ایران با بنیاد جهانی انرژی اشاره کرد و گفت: این همکاری در قالب پروژه ای داوطلبانه در جهت الگوسازی در میان جوامع  با 2 موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن آغاز شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: برآوردهای آغازین نشان می دهد دربازه زمانی میان مدت امکان کاهش 32 درصدی ردپای آب (از جمله آب مجازی) و کاهش 37 درصدی ردپای انرژی در این ستاد وجود دارد.

اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو با اجرای طرح‌هایی در سطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برق در دست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای مقابله با آثار تغییر اقلیم و همچنین سازگاری با آن، اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی کرده و درحال اجرای آنهاست.

وی افزود: در بخش آب نیز در راستای کاهش تنش‌های ناشی‌ از ازدیاد جمعیت و تغییراقلیم، نه ‌تنها برنامه‌های جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آن را دنبال می ‌کند، بلکه اجرای پروژه‌هایی که در آن استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت در هم‌ بست‌های آب، انرژی و محیط زیست تقویت می‌شود را نیز اکیداً مدنظر دارد.

به گفته وی، نمونه‌ای از این فعالیت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو است که جایزه جهانی بنیاد جهانی انرژی را در دی ماه 1394 (ژانویه 2016) به خود اختصاص داد.

اردکانیان گفت: در آن پروژه نیز با اجرای طرح‌های نوآورانه در ساخت مراکز تصفیه فاضلاب استان تهران نه ‌تنها از انتشار گاز گلخانه‌ای به میزان قابل ملاحظه ای در سال جلوگیری شده، بلکه با تولید پساب تصفیه شده در سال، امکان تغذیه آبخوان ها و استفاده از آن را در آبیاری فضاهای سبز شهری فراهم آورده است.

بر پایه سخنان اردکانیان طرح مذکور با هدف تأمین برق برای  ٣٠٠ هزار نفر، ظرفیتی 24مگاواتی ایجاد خواهد کرد.

عناوین برگزیده