تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۹۷۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۸، متاثر از حال خوب اقتصاد دنیا خواهد بود

می متالز - سال ۲۰۱۸، برای بخش معدن و صنایع معدنی مثبت ارزیابی می‌شود. این موضوع را باید ناشی از رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای تاثیرگذار دنیا دانست.
بازار کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۸، متاثر از حال خوب اقتصاد دنیا خواهد بود

به گزارش می متالز، سال ۲۰۱۶ با خروج بخش معدن و صنایع معدنی از رکود همراه بود. چراکه پس از روند کاهشی چندین ساله، قیمت کامودیتی‌های معدنی و فلزی در مسیر رشد قرار گرفتند. این رشد در سال ۲۰۱۷ نیز تداوم یافت و روند صعودی قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یافت.

روند مثبت قیمتی را باید ناشی از رشد اقتصادی کشورهای تاثیرگذار دنیا دانست. چین یکی از کشورهایی به‌شمار می‌رود که به‌واسطه تولید و تقاضا بسیار بالایی که دارد، در بازار اغلب فلزات اثرگذار است. رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ مثبت بود. اکنون انتظار می‌رود این روند رو به رشد در اقتصاد برای سال جاری نیز تداوم داشته باشد. درنتیجه، رشد مصرف مواد اولیه حاصل می‌شود.

برنامه‌های کاهش مالیات در ایالات متحده توسط دونالد ترامپ در سال جاری پیگیری می‌شود. اگر این طرح‌ها به تصویب برسند، محرک سرمایه‌گذاری در این کشور خواهند بود. علاوه بر این، قرار است طرح سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد دلاری ایالات متحده در بخش زیرساخت‌ها به قانون تبدیل شود. تحقق این هدف، موجبات افزایش تقاضا و رشد قیمتی را فراهم خواهد آورد.

در منطقه اروپا و در سال ۲۰۱۷ نیز، شاهد رشد اقتصادی بودیم؛ این رشد در سال ۲۰۱۸ نیز تدام خواهد داشت. علاوه بر این، انتظار می‌رود ارزش یورو به سمت ۱.۳ حرکت کند. این موضوع تاحدودی تضعیف دلار را به‌دنبال دارد و محرک قیمت کامودیتی‌ها خواهد بود.

کشورهای دیگری همچون هند، آمریکای جنوبی و حتی برخی کشورهای قاره آفریقا نیز شاهد رشد اقتصادی خواهند بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود در منطقه خاورمیانه، افزایش قیمت نفت منجر به تحریک سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلفی چون زیرساخت‌ها، مسکن و ... شود. تحقق این مورد نیز با رشد تقاضا، افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد.

همچنین انتظار می‌رود، جنگ در کشورهای این منطقه همچون عراق و سوریه به پایان برسد. با پایان یافتن جنگ، این کشورها باید عملیات بازسازی را آغاز کنند. همین بازسازی رشد تقاضا برای صنایع معدنی و فلزی را به‌همراه دارد. برنده اصلی این ماجرا، صادرکننده‌هایی این محصولات به کشورهای منطقه و به‌ویژه ایران خواهد بود؛ چرا که بازار بسیار مناسبی برای فروش محصولات صنایع معدنی و فلزی در اختیار آن است.

علاوه بر رشد اقتصادی، موارد دیگری نیز در نوسانات قیمتی بازار نقش آفرینی می‌کنند. از دیگر عوامل تاثیرگذار در رشد قیمت مس و روی طی سال گذشته، اعتصابات کارگری در معادن بود. این اعتصابات کارگری، زمینه کاهش عرضه را ایجاد کردند و قیمت‌ها افزایش بیشتری یافت. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸، این اعتصابات کمتر شود و تولید مس، روی و سنگ آهن افزایش یابد. اما با وجود روند مثبت رشد اقتصادی، تقاضا برای این کامودیتی‌ها بیشتر می‌شود و قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهند بود.

علاوه بر رشد اقتصادی در کشورهای مختلف، محدودیت‌های محیط زیستی چین در فصل زمستان نیز، تاثیر بسزایی در رشد قیمتی داشت. انتظار می‌رود این دست محدودیت‌ها در زمستان ۲۰۱۸ نیز تکرار شود و حتی شدت آن، افزایش یابد. این اقدام محرک تقاضا و کمبود عرضه در زمستان ۲۰۱۸ خواهد شد.

چرا که بازار از این دست اقدامات، سیگنال مثبت دریافت می‌کند. درنتیجه رشد قیمتی در حوزه فولاد، فروآلیاژها، آلومینیوم وآلومینا و ... حاصل می‌شود. درنتیجه اینطور پیش‌بینی می‌شود که سال بسیار خوبی پیش رو است و اقتصاد جهانی رشد چشمگیری را تجربه می‌کند.

عناوین برگزیده