تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۹۷۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در حاشیه برگزاری نخستین نشست میز تخصصی آلومینیوم استان مرکزی عنوان شد:

۱۲۳هزار تن آلومینیوم خالص در ۹ ماهه امسال از کشور صادر شد

می متالز - عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم گفت: در سال‌های قبل کیل مصرف پودر آلومینا یک به پنج بوده که الان یک به دو شده و نیاز به اصلاح دارد با اینکار صادرات سوبسید دلار و سوبسید برق را داریم که از کشور خارج می‌شود، تقاضا داریم کیل مصرف به حالت قبل برگردد.
۱۲۳هزار تن آلومینیوم خالص در ۹ ماهه امسال از کشور صادر شد

به گزارش می متالز، آریا صادق نیت حقیقی عصر شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۶ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای توسعه صادرات محصولات باید به رقابت‌پذیری این محصولات بپردازیم تا صادرات هم رونق داشته باشد.

وی افزود: برای رقابت‌پذیر بودن نخستین مسئله علاوه بر مسائل بانکی و غیره قیمت تمام شده و قیمت مواد اولیه است بزرگترین مشکل صادرات محصولات آلومینیمی که امسال به صفر رسید اگر از خام‌فروشی به‌عنوان صادرات آلومینیوم نام نبریم و سعی کنیم جلوی خام‌فروشی را بگیریم به دلیل اینکه آلومینیوم در داخل کشور بسیار بالاتر از قیمت جهانی و قیمت صادراتی عرضه می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: آلومینیوم در هاب بندرعباس زیر ۵۰ دلار صادر می‌شود درحالی که به صنایع داخلی با قیمت ۱۶۳ دلار فروخته می‌شود یعنی چیزی حدود ۱۲۰ دلار گران‌تر بعد ما انتظار داریم شمشی که از اینجا به ترکیه می‌رود، ترکیه نیاید هاب خود را از ایران عبور دهد و به افغانستان صادر کند یا صنایع برق آلومینیوم را از ما نگیرد.

نیت‌حقیقی بیان کرد: پس به جای طرح وارداتی مواد اولیه و تعرفه قرار دادن و مانع واردات شدن بهتر است که تعرفه‌های بازدارنده برای صادرات مواد خام بگذاریم که در همه جای دنیا رایج است، به طوری که در این کشورها اگر کالای میانی را صادر کنند نه جایزه نه جریمه وجود دارد اما اگر محصول نهایی را صادر کنند جایزه می‌گیرند.

وی ادامه داد: اما اینجا به همان اندازه که به صادرکننده مواد اولیه جایزه می‌دهیم به صادرکننده محصولات هایتک هم جایزه می‌دهیم که این نگاه باید عوض شود، در داخل کشور درحال حاضر حداکثر ۳۶۰ هزار تن تولید آلومینیوم داریم که قصد داریم با صنعت ۵۲ میلیون تنی دنیا و ۵.۲ میلیون تنی خلیج فارس رقابت کنیم.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم عنوان کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۲۳ هزار تن آلومینیوم خالص با قیمت بسیار بسیار پایین‌تر از آنچه به صنایع داخلی داده می‌شود صادر شده است، در سال‌های قبل کیل مصرف پودر آلومینا یک به پنج بوده که الان یک به دو شده و نیاز به اصلاح دارد با اینکار صادرات سوبسید دلار و سوبسید برق را داریم که از کشور خارج می‌شود، تقاضا داریم کیل مصرف به حالت قبل برگردد.

عناوین برگزیده