تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۹۷۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
احتمال از سرگیری روند اصلاحی قیمت آلومینیوم در هفته جاری

آمار کسری عرضه منجر به صعود قیمت آلومینیوم شد

می متالز - قیمت هر تن آلومینیوم در هفته گذشته، متأثر از انتشار آمار کسری 1.57 میلیون تنی در 11 ماه ابتدایی سال 2017، ار حالت رکودی که انتظار می‌رفت خارج شد و از مرز 2.2 هزار دلار بر تن عبور کرد.
آمار کسری عرضه منجر به صعود قیمت آلومینیوم شد

به گزارش می متالز، تغییرات یک ماه اخیر قیمت نقدی هر تن آلومینیوم به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن در نمودار 1 نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، آلومینیوم در روزهای 12 و 15 ژانویه، تحت تأثیر افت ارزش دلار با رشد 2.3 درصدی همراه شد و به بالای سطح 2 هزار و 227 دلار به‌ازای هر تن رسید. ولی از آن‌جا که در چنین حالتی به سطح مقاومتی خود نزدیک شده بود و در عین حال نیز افت قابل توجهی در ارزش دلار آمریکا رخ نداد، قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را پیش گرفت و به زیر سطح 2.2 هزار دلار بر تن سقوط کرد؛ به‌طوری که طی 2 روز، با کاهش بیشتر از 40 دلار در هر تن، به سطح 2 هزار و 187 دلار به‌ازای هر تن در روز 17 ژانویه رسید.

در حالی که انتظار می‌رفت آلومینیوم طی این هفته به روند اصلاحی خود ادامه دهد و در سطوح قیمتی زیر 2.2 هزار دلار بر هر تن نوسان کند، انتشار اخبار کسری عرضه در 11 ماه ابتدای سال 2017، به‌یکباره سبب صعود قیمت این فلز سبک در بورس فلزات لندن شد. بنا به آمار سازمان جهانی آمار فلزات، بازار آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) طی 11 ماه ابتدایی سال 2017، با حدود 1.57 میلیون تن کسری عرضه مواجه شده بود. هر چند که انتظار می‌رفت با اجرایی شدن برنامه‌های کاهش ظرفیت چین در سال 2017، کسری در بازار عمدتا از طرف عرضه صورت گیرد، ولی بنا به داده‌های سازمان جهانی آمار، کسری واقع شده طی 11 ماه ابتدایی سال 2017، عمدتا متأثر از رشد تقاضا بوده است. رشد تقاضا طی این دوره، حدود 2.6 درصد برآورد شد، در حالی که در طرف عرضه، تنها حدود یک درصد افزایش تولید وجود داشت و این امر سبب وقوع کسری عرضه شد. البته ناگفته نماند که رشد اندک عرضه طی دوره مورد بررسی، تا حد زیادی متأثر از برنامه‌های کاهش ظرفیت چین بود که در آن از صدور مجوزهای احداث ظرفیت‌های جدید در برخی از استان‌های چین ممانعت شد.

این مقدار از کسری در سال 2017، در حالی بود که در طول 12 ماه سال 2016، برای بازار آلومینیوم حدود 770 هزار تن کسری عرضه برآورد شده بود. کل تقاضای جهانی آلومینیوم در 11 ماه ابتدایی سال 2017 حدود 54.92 میلیون تن برآورد شد که نسبت به دوره مشابه از سال 2016، حدود 1.4 میلیون تن بیشتر بود. در عین حال، مقدار عرضه آلومینیوم اولیه طی همین دوره، تنها 534 هزار تن بیشتر از مقدار عرضه آلومینیوم اولیه در 11 ماه ابتدایی سال 2016 بود.

انتشار چنین آمارهایی سبب شد تا قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روزهای پس از 17 ژانویه، با رشد خوبی همراه شود و از سطح 2 هزار و 187 دلار در هر تن، طی 2 روز به مقدار 2 هزار و 256 دلار به‌ازای هر  تن برسد. بدین ترتیب، آلومینیوم هفته گذشته را در بورس فلزات لندن با قیمت میانگین هفتگی 2 هزار و 214 دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. در همین هفته نیز، مجموعا در حدود 5 هزار تن به موجودی انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد.

هر چند که قیمت آلومینیوم در روزهای پایانی هفته پیش، در واکنش به آمار کسری عرضه با رشد خوبی همراه شد، اما بررسی قیمت 3ماهه این فلز در بورس فلزات لندن که حاکی از افت آن به زیر سطح قیمت نقدی آلومینیوم طی روزهای اوج آن (18 و 19 ژانویه) است، مؤید آن است که بازار تا حد کافی نسبت به آمار کسری عرضه واکنش نشان داده است. از این رو انتظار می‌رود که در هفته جاری، قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را از سر بگیرد.

عناوین برگزیده