تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۹۷۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ثابت ماندن تولید سنگ آهن بی.اچ.پی در نیمه دوم 2017

کاهش 15 درصدی تولید معدن نیومن

می متالز - شرکت بی.اچ.پی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ آهن شناخته می‌شود. تولید سنگ آهن این شرکت در نیمه دوم سال 2017 بدون تغییر محسوسی نسبت به سال 2016، حدود 177 میلیون تن گزارش شد.
کاهش 15 درصدی تولید معدن نیومن

به گزارش می متالز، حجم تولید این شرکت در فصل پاییز به‌دلیل تعمیرات دوره‌ای و همچنین آتش‌سوزی در کوهستان والبک، کاهش یافت.

شرکت بی.اچ.پی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مواد معدنی در جهان است. از جمله مهم‌ترین تولیدات این شرکت، سنگ آهن است که بخش زیادی از درآمد شرکت را به‌خود اختصاص می‌دهد.  شرکت بی‌.اچ‌.پی صاحب امتیاز بهره‌برداری از 6 معدن بزرگ سنگ آهن است. معادنی که این شرکت در حال حاضر در حال بهره‌برداری از آن‌هاست، نیومن (Newman)، منطقه مشترک سی (Area C Joint Venture)، منطقه مشترک یاندی (Yandi Joint Venture)، جیمبلبار (Jimblebar) و ویلارا (Wheelarra) نام دارند. این شرکت چند ملیتی، در حال حاضر، 85 درصد از امتیاز بهره‌برداری از هر یک از معادن نام‌برده شده را در اختیار دارد. معدن ششم، معدن سامارکو است که به صورت سهم 50-50 بین بی.اچ.پی و واله مشترک است. در حال حاضر، استخراج از این معدن متوقف شده است. در نوامبر سال 2015، شکسته شدن سد باطله این معدن، منجر به کشته شدن 19 نفر نیروی کار شد. علی‌رغم پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری توسط شرکت بی.اچ.پی و واله، از آن زمان تاکنون، بهره‌برداری از این معدن، متوقف شده است. در نمودار 1، تولید سنگ آهن این شرکت در سال 2017، به تفکیک معادن در هر فصل آورده شده است.

تولید سنگ آهن در 6 ماهه دوم سال گذشته، تقریبا با نیمه دوم سال 2016، برابری می‌کند و عددی معادل 117 هزار تن را نشان می‌دهد. بهبود عملکرد این شرکت در نیمه نخست سال 2017، سبب شد تا بی.اچ.پی بتواند به‌خوبی از افزایش قیمت ایجاد شده در سنگ آهن، بهره کافی را ببرد.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، علی‌رغم اینکه حجم تولید معادن جیمبلبار و منطقه مشترک سی، در فصل آخر سال 2017، با رشد رو‌به‌رو بوده، حجم تولید این شرکت در فصل پاییز با کاهش 8 درصدی همراه شد. علت این امر را باید در کاهش حجم تولید معدن نیومن جستجو کرد. وقفه تولید از پیش تعیین شده که برای تعمیرات دوره‌ای بود، سبب شد تا در فصل پاییز، حجم تولید معدن نیومن کاهش یابد. علت دیگر کاهش حجم تولید، وقوع یک حادثه آتش‌سوزی در کوهستان والبک در نزدیکی این معدن بود البته این حادثه که در ژوئن امسال رخ داد، خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت اما دو عامل ذکر شده، باعث شدند حجم تولید این معدن، 15 درصد نسبت به فصل تابستان کاهش یابد.

گفتنی است که چشم‌انداز تولید سنگ آهن در سال 2018 برای بی.اچ.پی تغییری نکرده است. پیش‌بینی این شرکت از حجم تولید سنگ آهن در سال 2018، رسیدن به حدود 239 تا 243 میلیون تن است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آخر سال با پایان یافتن تعمیرات دوره‌ای و آغاز فصل نسبتا گرم در معادن این شرکت، بر حجم تولیدات آن افزوده شود.

عناوین برگزیده