تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۹۷۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تقاضای مس چین و بازار جهانی

نقش اقتصادهای مهم جهان در بازار مس، پررنگ‌تر می‌شود

می متالز - تقاضای کشورهای آسیایی به ویژه چین، به دلیل حجم مصرف بالای مس، تأثیر به سزایی در صعود قیمت جهانی دارد.
نقش اقتصادهای مهم جهان در بازار مس، پررنگ‌تر می‌شود

به گزارش می متالز، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضای چین، با سهم 40 درصدی از مصرف جهانی مس، در سال‌های آتی، به‌رغم برنامه‌های دولت برای گذار این کشور از مصرف به تولید، با رشد همراه خواهد بود.

از سیم و کابل و لوله گرفته تا سکه‌ زنی و تجهیزات الکترونیکی، مس عنصر کلیدی در گستره وسیعی از کاربردهای صنعتی است. در حقیقت، مس که به دلیل استفاده گسترده، شاخص ارزشمندی برای اقتصاد جهانی است، عمدتا با نام دکتر مس خطاب می‌شود. با توجه به این سطح از اهمیت مس در اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاری در صنعت این فلز سرخ، می‌تواند سودآور باشد. برای سرمایه‌گذاری در بازار مس، گام نخست، تهیه تصویری از وضعیت کنونی و آتی قیمت است.

قیمت مس تا تاریخ 16 ژانویه 2018، در بورس فلزات لندن برابر با 7 هزار و 78 دلار بر تن بود. به طور کلی، سال 2017، وضعیت خوبی را برای صنعت مس رقم زد؛ با این وجود، صعود مس با تعدیل‌های متعددی همراه بود. به عنوان مثال، اگرچه قیمت مس از اواخر سال 2016 روند صعودی پیش گرفت، در ماه می 2017، به 5 هزار و 500 دلار بر تن کاهش یافت؛ این در حالی بود که در پایان سال 2017 به حداکثر 4 سال اخیر رسید. این افت و خیزهای اساسی قیمت در سال 2017، به عوامل کلیدی متعددی مربوط بود.

از مهمترین عوامل کلیدی افت و خیز قیمت مس می‌توان به وقفه‌های تولیدی در معادن بزرگ مس، کاهش تقاضای چین، افزایش قابل توجه سفته‌بازی و افت و خیز ارزش دلار اشاره کرد. در بازار جهانی، شیلی، پرو و چین، به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان محسوب می‌شوند. علاوه بر این، چین بزرگترین مصرف‌کننده مس در جهان است که سهم حدود 40 درصدی در دست دارد. پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که چین همچنان قطب مؤثر در بازار مس خواهد بود.

تأثیرگذاری اقتصاد چین بر بازار مس به گونه‌ای است که با افزایش تقاضای این کشور آسیایی، قیمت در سال‌های 2003 تا 2008 و اواخر 2008 تا 2011 با صعود همراه بود. علاوه بر چین، انتظار می‌رود که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای آسیایی نظیر هند نیز نقش مؤثرتری در بازار این فلز سرخ بازی خواهند کرد. ارزیابی GFMS تامسون رویترز و مطالعات اقتصاد آکسفورد نشان می‌دهند که تقاضای چین در سال‌های آتی با افزایش همراه خواهد بود، اما سرعت این رشد نسبت به 5 تا 10 سال گذشته کندتر خواهد بود.

عوامل متعددی بر رشد تقاضای مس چین شامل برنامه دولتی «تولید در چین 2025» وجود دارند که مستلزم ارتقای بسیاری از کارخانه‌ها به «کارخانه‌های هوشمند» است. در نتیجه، تقاضای مس با رشد همراه خواهد بود. سایر عوامل شامل تقاضای خودروهای برقی و هیبریدی، توسعه و نوسازی شبکه برق‌رسانی و مخابرات و زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضای مس در زیرساخت‌های نیروگاهی از حدود 0.87 کیلوگرم بر کیلوات در سال 2015 به حدود 1.56 کیلوگرم بر کیلووات در سال 2025 خواهد رسید.

نمودار 1، رشد تقاضای مس چین در سال‌های 2018 تا 2022 را به نمایش می‌گذارد. با توجه به این نمودار، تقاضای چین در حال افزایش است و تنها سرعت رشد آن طی 4 سال آتی با کاهش همراه خواهد بود. گزارش برآورد بازار مؤسسه تحقیقاتی پلاتس نشان می دهد که تقاضای مس چین در سال 2017، برابر با 10 میلیون و 760 هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 به 11 میلیون و 150 هزار تن برسد. در این صورت، سرعت رشد تقاضای مس چین برابر با 3.6 درصد خواهد بود.

همانطور که بیان شد، تقاضای مس در چین، به عنوان غول مصرف این فلز سرخ در جهان، بازیگر اصلی قیمت به شمار می‌رود. انتظار می‌رود که در سال‌های آتی بازار مس، علاوه بر چین و سایر کشورهای آسیایی، تحت تأثیر رشد تقاضای مس در ایالات متحده آمریکا به دلیل برنامه‌های قابل توجه توسعه زیرساخت و همچنین سایر اقتصادهای اصلی مصرف‌کننده مس در جهان خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تأثیر اقتصادهای غیر آسیایی در آینده افزایش یابد.

عناوین برگزیده