تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۹۷۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کسری عرضه مس در سال 2018

کوچیلکو: وقفه‌های تولیدی جدی است

می متالز - افزایش احتمال وقوع وقفه‌های تولیدی ناشی از اعتصابات کارگری در معادن مس شیلی و پرو، در کنار تشدید قوانین و مقررات زیست‌محیطی چین در خصوص واردات قراضه و فعالیت واحدهای ذوب، سبب شد تا کوچیلکو پیش‌بینی خود از متوسط قیمت مس در سال جاری را به 6 هزار و 750 دلار افزایش دهد. این سازمان، معتقد است بازار مس 2018 با کسری 175 هزار تنی عرضه مس مواجه خواهد شد.
کوچیلکو: وقفه‌های تولیدی جدی است

به گزارش می متالز، کمیسیون دولتی صنعت مس شیلی (کوچیلکو)، به پشتوانه وقفه‌های تولیدی احتمالی و قانون‌گذاری‌های چین، پیش‌بینی خود از قیمت مس در سال 2018 را افزایش داد. کوچیلکو معتقد است که متوسط قیمت مس طی سال 2018 در حدود 6 هزار و 750 دلار بر تن خواهد بود؛ در حالی که پیش‌بینی پیشین این سازمان از قیمت مس در سال جاری، در سطح 6 هزار و 500 دلار بر تن قرار می‌گرفت. بر طبق صحبت‌های قائم مقام کوچیلکو، با توجه به پیش‌بینی مذاکرات کارگری در بسیاری از معادن شیلی و پرو، طی سال جاری، احتمال وقوع وقفه‌های تولیدی افزایش یافته است.

بر اساس مطالعات این سازمان، احتمال می‌رود که حدود 20 تا 25 مذاکره کارگری در سال جاری وجود داشته باشد که اگر تنها بخشی از آن‌ها منجر به اعتصابات قابل توجهی شوند، تأثیر مثبتی بر قیمت مس خواهد گذاشت. طی سال 2017، بی‌سابقه‌ترین اعتصاب تاریخ صنایع معدنی آمریکای لاتین به وقوع پیوست و آن اعتصاب 43 روزه اتحادیه‌های کارگری بزرگترین معدن مس جهان، اسکوندیدا واقع در شیلی بود. علت اصلی وقوع این اعتصاب، عدم توافق میان کارگران این معدن و شرکت بی‌.اچ.پی در مذاکرات فی‌مابین، بر سر افزایش حقوق مزایای کارگران بود.

علاوه بر وقفه‌های تولید ناشی از اعتصابات کارگری در معادن آمریکای لاتین که سهم قابل توجهی از عرضه جهانی مس را در دست دارند، قوانین و مقررات اخیر چین در راستای حمایت از محیط زیست نیز، با احتمال بسیار قوی، سبب رشد بیشتر قیمت مس در سال 2018 خواهد شد. علت افزایش قیمت مس در نتیجه چنین قوانینی، محدودیت واردات قراضه به چین و تعطیلی بخشی از ظرفیت ذوب این کشور به علت کاهش آلودگی هوای چین است. شرکت فلزات غیر آهنی تانگلینگ، بزرگترین واحد ذوب چین بود که در نتیجه اعمال این مقررات دچار کاهش 20 تا 30 درصدی ظرفیت ذوب خود شد؛ اگرچه پس از گذشت مدتی، مشخص شد، این خبر صحت نداشت و این شرکت سعی داشت تا به صورت غیرقانونی به تولید با حداکثر ظرفیت خود ادامه دهد.

با توجه به این مطالب، پیش‌بینی کوچیلکو از وضعیت جهانی مس در سال 2018، حاکی از کسری 175 هزار تنی عرضه است که افزایش 60 درصدی نسبت به کسری 67 هزار تنی در پیش‌بینی پیشین دارد و این امر حاکی شدت یافتن احتمال وقوع وقفه‌های تولیدی در بازار مس معدنی است. بر اساس آمار منتشر شده از آژانس دولتی شیلی، برنامه تولید مس این کشور طی سال 2018 برابر با 5 میلیون و 760 هزار تن در نظر گرفته شده که نسبت به حجم تولید سال 2017، افزایش 4.9 درصدی خواهد داشت. تخمین این آژانس از حجم تولید مس شیلی در سال 2019، تقریبا برابر 5 میلیون و 900 هزار تن است.

کوچیلکو تنها سازمانی نیست که انتظار دارد قیمت مس طی سال جاری، با رشد همراه باشد؛ بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و تحلیلگران دیگر نیز روند صعودی ارزش این فلز صنعتی را در این مدت پیش‌بینی کرده‌اند. به نقل از تحلیلگر فلزات پایه GFMS تامسون رویترز، قیمت مس در اواخر سال 2018 و 2019 نیز به صعود خود ادامه خواهد داد. این پیش‌بینی با تشدید شرایط کسری عرضه بیشتر هم خواهد شد. در این میان، ارزیابی نتایج نظرسنجی فوکس ایکانامیکز مبنی بر این است که متوسط قیمت مس در فصل اول سال 2018 برابر با 6 هزار و 651 دلار بر تن خواهد بود. در حالی که مؤسسه ABN Amro معتقد است قیمت مس در این بازه به 7 هزار و 205 دلار بر تن خواهد رسید. در مقابل پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی BBVA، افت متوسط قیمت مس طی نخستین فصل سال جاری تا 6 هزار و 239 دلار بر تن است.

نمودار 1، پیش‌بینی قیمت مس تا سال 2022 را بر اساس آخرین گزارش پیش‌بینی قیمت تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی متال بولتن به تصویر می‌کشد. در این پیش‌بینی تحلیلی از قیمت مس برای 4 سال آتی، از پیش‌بینی‌های 20 مؤسسه معتبر به همراه پیش‌بینی متال بولتن استفاده شده است. این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها بعد از بررسی میزان صحت و دقت، ارزیابی می‌شوند و نهایتا میانگین وزنی از آن‌ها ارایه می‌شود. همانطور که در نمودار 1، مشاهده می‌شود، میانگین وزنی پیش‌بینی قیمت مس از 21 مؤسسه تحقیقاتی معتبر جهان، سیری صعودی پیش رو دارد. بهترین پیش‌بینی با بیشترین میزان صحت متعلق به مؤسسه Citi با صحت 94.81 درصد بود.

عناوین برگزیده